آلودگی هوا و زمین، نگرانی و بدبینی مردم و محیط زیست و رنج صنایع از این بدنامی، دو سر ماجرایی است که قضاوت را در مورد آلاینده بودن یا نبودن برخی صنایع از جمله کاشی، دشوار می‌کند.

بدنامی صنعت کاشی و رنج صنایع از بی‌مهری محیط زیست/حق با کیست؟

به گزارش قدس آنلاین، مهریز که شهرهای عقدا، اردکان، میبد، اشکذر، زارچ، یزد و مهریز را دربر دارد، آلوده‌ترین محدوده استان یزد به شمار می‌رود و صاحب‌نظران، این وضعیت را ناشی از توسعه صنعتی نامتوازن می‌دانند که البته دیدگاه درستی است.

توسعه صنایع سنگین، آلاینده و آبخواه یکی از ایراداتی است که نسبت به سیاست‌های گذشته برای توسعه صنعتی استان اتخاذ شده و هر گاه به مشکلاتی همچون کمبود آب یا آلودگی هوا برمی‌خوریم، باز از صنایعی که در این محور مستقر هستند، یاد می‌کنیم.

هر چند فعالیت این واحدها خسارت‌های جبران ناپذیری را به محیط زیست وارد کرده اما با توقف روند صدور پروانه در این محور در سال‌های اخیر و تشدید نظارت‌ها و پایش‌های اداره کل حفاظت محیط زیست استان، این ادعا وجود دارد که صنایع این محور آلاینده نیستند و به تجهیزات روز برای مدیریت آلایندگی مجهز شده‌اند.

خواسته های تولیدکنندگان از مسئولان برای تغییر دیدگاه به صنعت

مدیرعامل یکی از کارخانه‌های کاشی میبد با گلایه از دید بد نسبت به صنایع و سرمایه گذارانی که برای پیشرفت شهرشان، ارتقای سطح فرهنگی و توسعه اقتصادی نسبت به تأمین سرمایه و راه اندازی واحدهای صنعتی اقدام می‌کنند، خواستار تجدیدنظر در این رابطه شد.

بدنامی صنعت کاشی و رنج صنایع از بی‌مهری محیط زیست/حق با کیست؟

امین خالقیه افزود: زمانی که بحث کمبود آب مطرح است، مستقیم کارخانه‌های کاشی در رأس پیکان اتهام قرار می‌گیرند در حالی که با تجهیزات و تکنولوژی‌های جدید، مدیریت آب در کارخانه‌های کاشی به بهترین شکل انجام می‌شود و این کارخانه‌ها مصرف چندانی ندارند چرا که سیستم بازچرخانی و استفاده از پساب در آنها نصب شده است.

خستگی صاحبان صنایع از درگیری با دستگاه‌های متعدد

وی افزود: استفاده از پساب تصفیه خانه برای ایجاد فضای سبز، گام دیگری است که از سوی صنایع برداشته شده و صنایع در حد بضاعت خود اقدامات مؤثری را انجام دادند که انتظار دارند مورد حمایت قرار گیرد.

خالقیه، این دیدگاه منفی به صنایع را باعث دلسردی سرمایه‌گذار دانست و افزود: ما هم در این شهر زندگی می‌کنیم و شهرمان را دوست داریم و قطعاً حاضر نیستیم به آن خسارت وارد کنیم اما اینکه هر روز با یک دستگاه درگیر باشیم، خسته کننده است.

مدیرعامل این واحد تولید کاشی خواستار تجدید نظر اداره کل حفاظت محیط زیست استان در برخورد با صنایع و تغییر دیدگاه نسبت به آنها به عنوان متخلف شد و گفت: کارخانه داران از هیچ تلاش و هزینه‌ای برای پاک کردن صنایع خود و سبز شدن آن دریغ نمی‌کنند اما باید حمایت‌های لازم صورت گیرد تا در این زمینه دلگرم شوند.

غفلت از آلودگی خودرویی در شهرهای اردکان و میبد

وی ادامه داد: همه آلودگی‌ها را نباید به واحدهای صنعتی نسبت داد چرا که شهرهای میبد و اردکان در مسیر ترانزیت قرار دارند و آلودگی خودروها هم بسیار زیاد است.

خالقیه خواستار انتقال آرامش به مردم از سوی مسئولان شد و افزود: واقعیت‌ها باید به مردم انتقال داده شود که دیدشان نسبت به صنعت بهتر شود و احساس آرامش کنند اما گاه شاهد موضع گیری‌هایی هستیم که این نگرانی‌ها را تشدید می‌کند.

وی تاکید کرد: نگاه دستگاه‌های مسئول به صنایع نباید مچ گیرانه بلکه دستگیرانه باشد چرا که صنایع از هیچ تلاشی در مسیر سبز شدن دریغ نخواهند کرد.

پایش‌های حضوری و نرم افزاری محیط زیست بر صنایع

مسئول پایش اداره کل حفاظت محیط زیست استان یزد نیز  درباره نظارت این اداره کل بر فعالیت صنایع از انجام گشت‌های پایش شبانه برای رصد فعالیت کارخانه‌های تونل آلودگی اردکان، میبد، یزد و مهریز خبر داد.

دامون سلیمانی زاده اعلام کرد: البته این پهنه با دوربین‌های کنترل آلایندگی هم به صورت نرم افزاری رصد می‌شود.

بدنامی صنعت کاشی و رنج صنایع از بی‌مهری محیط زیست/حق با کیست؟

وی تاکید کرد: اداره کل حفاظت محیط زیست از اهرم‌های فشار خود برای برخورد کاهش آلودگی هوای از جمله تعطیلی واحدهای آلاینده و معرفی آنها به مراجع قضائی استفاده می‌کند زیرا در مواقعی اقدامات لازم برای رفع آلودگی هوا در واحدها به رغم اخطارها صورت نمی‌پذیرد.

مسئول پایش اداره کل حفاظت محیط زیست استان یزد تاکید کرد: ما نه تنها روبروی صنعت قرار نداریم بلکه در کنار آن هستیم و از صنایع سبز که چندین سال در حوزه مدیریت آلایندگی نمونه بوده اند، حمایت کرده‌ایم اما واحدهای متخلفی هم وجود دارند که در راستای مقررات با آنها برخورد شده است. در مواقعی ما هم از جریمه شدن یا پلمب شدن واحدی راضی نیستیم اما زمانی که مدیر واحد نسبت به رعایت الزامات زیست محیطی توجهی ندارد، چاره‌ای جز این وجود ندارد و این اتفاق بارها تکرار شده است.

سلیمانی‌زاده، درباره مصرف آب در صنایع نیز اظهار داشت: در گذشته بعضی از کارخانه نسبت به بازچرخانی آب اقداماتی را انجام داده اند که به نتیجه مطلوب نرسیده و برگشت سرمایه نداشته اما امیدواریم این موفقیت حاصل شود و مصرف آب هم در این بخش به خوبی مدیریت شود.

توقف فعالیت واحدهای شن و ماسه و آهک در میبد و اردکان

مسئول پایش اداره کل حفاظت محیط زیست استان یزد درباره نگرانی مردم از ایستایی هوا و آلودگی شهرهای میبد و اردکان، افزایش میزان آلودگی را تائید کرد و افزود: در راستای کاهش این وضعیت و سلامت شهروندان، با حمایت فرمانداری فعالیت برخی از واحدهای شن و ماسه، تولید آهک و … متوقف شده است.

وی از انجام اقدامات مؤثر برای کاهش آلودگی این دو شهر خبر داد و افزود: امیدواریم صاحبان صنایع با توجه به سلامت مردم و رعایت الزامات زیست محیطی موفق به ایجاد صنایع سبز شده و در کشور نمونه باشند.

رعایت استانداردهای زیست محیطی از سوی صنایع استان

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان یزد نیز درباره صدور پروانه برای واحدهای صنعتی گفت: هیچ مجوز صنعتی و پروانه فعالیتی بدون اجازه اداره کل حفاظت محیط زیست استان و طبق بخشنامه‌های این سازمان صادر نمی‌شود.

محمدرضا علمدار یزدی ادامه داد: به این مهم هم باید توجه کرد که تنها کسانی که می‌توانند پروانه‌های صادر شده را باطل کنند، اداره کل حفاظت محیط زیست و مراجع قضائی هستند.

وی از انجام پایش‌های متوالی و شناسایی واحدهای متخلف از سوی کارشناسان اداره کل حفاظت محیط زیست استان خبر داد و گفت: در مواردی هم که مخالفتی باشد، کارگروه ماده ۱۱ دستگاه‌های نظارتی تشکیل شده و پس از بررسی دقیق و بازدیدهای میدانی صنت کامل با محیط زیست هماهنگ است و اینکه صنعت آلوده است درست نیست با هماهنگی اداره حفاظت محیط زیست نسبت به آلاینده بودن واحد تصمیم گیری می‌شود.

علمدار یزدی ادامه داد: در مواردی شاهد بروز تخلفاتی هستیم که اخطارهای لازم به واحد داده می‌شود و در مواردی هم شاهد پلمب واحد و رفع اشکالات و بازگشت آنها به چرخه تولید هستیم.

کاهش مصرف آب در صنایع با سیستم‌های بازچرخانی

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان یزد درباره مصرف آب در صنایع نیز اظهار داشت: سیستم‌های بازچرخانی در صنایع استان وجود دارد و سیاست توسعه صنایع کم آبخواه و های‌تک و دانش بنیان را در دستور کار قرار داده‌ایم اما باید پذیرفت که بهترین راه صرفه جویی آب در استان یزد، رونق صنعتی است چرا که هدر رفت آب در این بخش بسیار کم است.

بدنامی صنعت کاشی و رنج صنایع از بی‌مهری محیط زیست/حق با کیست؟

هیچ مجوز جدیدی برای صنایع کاشی و سرامیک در محور یزد – اردکان صادر نمی‌شود

وی با بیان اینکه مصرف سالانه آب در بخش صنعت سالانه ۶۰ میلیون مترمکعب یعنی کمتر از چهار درصد کل آب مصرفی استان است، افزود: تلاش شده است که استفاده بهینه از آب مصرف در صنایع صورت گیرد.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان یزد درباره آلایندگی صنایع نیز اظهار داشت: با توجه به اینکه دشت یزد – اردکان محور آلوده‌ای است، هیچ مجوز جدیدی برای فعالیت واحدهای کاشی و سرامیک در این محور صادر نمی‌شود.

وی تاکید کرد: استان یزد ۹۰ کارخانه فعال تولید کننده کاشی و سرامیک دارد که تمامی آنها مورد پایش اداره حفاظت محیط زیست هستند و کارخانه غیرهماهنگ نداریم و این واحدها استانداردهای زیست محیطی را رعایت می‌کنند و در غیر این صورت با تذکر نسبت به رفع آن اقدام می‌کنند.

صنایع کاشی و سرامیک دیگر آلاینده نیستند

علمدار یزدی تصریح کرد: با اقدامات سال‌های اخیر از جمله به‌روز رسانی سیستم تولید و استفاده از ماشین آلات جدید با صرف میلیاردها تومان سرمایه، واحدهای تولیدی کاشی و سرامیک به استانداردهای زیست محیطی دست یافته اند و می‌توان گفت که دیگر آلاینده نیستند.

صنعتی بودن استان یزد یکی از خصلت‌هایی است که در خارج از استان از آن به نیکی یاد می‌شود چرا که مردمان این دیار را به سخت کوشی و تلاش می‌شناسند و آنها را در امر تولید موفق می‌دانند.

اما باید توجه کرد که تولید و رشد صنعتی زمانی برای استان آورده دارد که در کنار آن توجه به سلامت جوامع محلی و رعایت الزامات زیست محیطی برای کاهش اثرات صنعتی شدن شهرهای استان رعایت شود.

قضاوت درباره اینکه صنایع درست فعالیت می‌کنند یا اداره کل حفاظت محیط زیست، نیاز به بررسی‌های کارشناسی و سنجش‌هایی دارد که با نصب ایستگاه‌های مجهز در محور عقدا- مهریز به طور شاخص برای شهرهای میبد و اردکان به زودی انجام خواهد شد.

اما وقت آن رسیده که از ظرفیت‌های استان در حوزه فناوری بهره بگیریم و صنایع پاک را رونق دهیم تا هم قشر تحصیلکرده در این حوزه بیکار نمانند و هم از فرار نخبگان از استان و کشور جلوگیری شود.

منبع: مهر
انتهای خبر/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.