مدیرکل کمیته امداد خراسان رضوی در مورد شیوه های نوین پرداخت صدقه گفت: برای پرداخت صدقه با استفاده از کد (کیو آر) تاکنون ۵۶۰ هزار مشترک جدید در استان جذب شده اند.

 ۴۷درصد مددجویان مشهدی حاشیه نشین هستند  /  مسیرهای پرداخت هوشمند صدقه در خراسان رضوی

به گزارش قدس آنلاین، رضا سلم آبادی مدیرکل کمیته امداد خراسان رضوی با اشاره به شیوع کرونا و ارائه اقدامات دستگاه های حمایتی در اجرای فرمان مقام معظم رهبری اظهار کرد: با اجرای رزمایش‌های مختلف مواسات و همدلی، فرهنگ نوعدوستی تقویت و پیوندهای اجتماعی مستحکم تر شد.

وی ادامه داد: فرهنگ نوع‌دوستی ما تاثیر گرفته از دین ماست. رهبر انقلاب در نیمه شعبان سال ۹۹ بر اجرای رزمایش کمک‌های مومنانه تاکید داشتند. در واقع اشاره ایشان به یک مساله اجتماعی بود. این مساله همان کرونا بود که اگر به آن پرداخته نمی‌شد، تبدیل به یک چالش اجتماعی می گردید.

سلم‌آبادی با بیان اینکه در خراسان رضوی بالغ بر ۲۱۲ هزار خانوار به صورت معیشت‌بگیر و غیرمعیشت‌بگیر از کمیته امداد کمک دریافت می‌کنند، خاطرنشان کرد: در حال حاضر در مجموعه کمیته امداد خراسان رضوی بالغ بر ۳۹۶ هزار نفر خدمات دریافت می‌کنند.

مدیر کل کمیته امداد امام خمینی(ره)خراسان رضوی عنوان کرد: بخشی از منابع کمیته امداد دولتی و قسمتی هم از محل مشارکت‌های مردمی است. این روزها کمتر خانواده ای پیدا می‌شود که مشکل بیکاری، جهیزیه، درمان و معیشت نداشته باشد. به همین جهت لازم است پرونده اجتماعی برای خانواده‌ها ایجاد شود؛ یعنی از این طریق بدانیم نیاز هر خانواده چیست. سپس نیازها را احصا کرده و بر اساس آن خدمات‌رسانی کنیم. 

رشد ۱۰ درصدی خانوارهای تحت حمایت

به نقل از کمیته امداد خراسان رضوی ، وی افزود: در ۹ ماه اول سال جاری تعداد خانواده‌های تحت حمایت کمیته امداد استان ۱۰ درصد رشد داشته است. در واقع سال قبل ۱۹۲ هزار خانوار تحت حمایت کمیته امداد استان قرار داشت اما در حال حاضر این تعداد به ۲۱۲ هزار خانوار رسیده است. همچنین در تعداد نفرات تحت پوشش هم ۱۱ درصد رشد مشاهده می‌شود.

سلم‌آبادی در خصوص فعالیت‌های مربوط به ایجاد اشتغال و توانمندسازی خانواده‌ها گفت: امسال از سه بخش تامین منابع مالی صورت گرفته است. یک مورد در قالب ارائه تسهیلات قرض‌الحسنه بانکی با چهار درصد سود و با بازپرداخت اقساط هفت ساله است که مجموع رقم آن ۶۳۵ میلیارد تومان بوده و منابع اعتباری آن به صورت کامل ابلاغ شده است. همچنین ۱۰ میلیارد و ۸۰۰ میلیون تومان برای ایجاد اشتغال روستایی تخصیص شد که کل آن نیز ابلاغ شده است. در کنار این ۵۸ میلیارد تومان از منابع کمیته امداد و همچنین جلب هم‌افزایی بانک‌ها بوده که از این مبلغ تاکنون ۵۶ میلیارد تومان ابلاغ شده است.

وی در پاسخ به این سوال که چه تعداد از خانواده‌هایی که وام گرفته‌اند، خودکفا شده‌اند، تصریح کرد: برنامه‌ای که امسال از دفتر مرکزی تهران به ما ابلاغ شده، این بود که باید ۵۶۵۰ خانواده را خودکفا اعلام می‌کردیم. بر اساس آمار تاکنون  امسال ۵۷۰۰ خانواده تحت پوشش در استان خودکفا شده‌اند و تا پایان سال جاری این آمار افزایش خواهد یافت.

سلم‌آبادی با بیان اینکه کمیته امداد استان بالغ بر ۴۴ هزار دانش‌آموز، دانشجو و طلبه محصل را تحت پوشش دارد، گفت: یکی از نیازهای ایام کرونا  با توجه به آموزش مجازی تبلت است که اولویت ما برای تامین این ابزار خانواده های دارای چند محصل و همچنین فرزند کنکوری بود. امسال حدود ۵۰ هزار  تبلت در اختیار دانش‌آموزان قرار گرفته است. همچنین در سال جاری ۱۱ هزار و ۷۶۲ یتیم و بیش از ۲۴ هزار فرزند محسنین در استان تحت پوشش قرار گرفته‌اند که در حال حاضر هر یتیم و فرزند محسنین به طور میانگین و به ترتیب ۵۴۳ و ۱۹۹ هزار تومان در ماه دریافت می‌کند. 

۴۵۰۰ کودک زیر ۶ سال در خراسان رضوی سوء‌تغذیه دارند

مدیر کل کمیته امداد امام خمینی(ره) خراسان رضوی اضافه کرد: امسال ۱۱۷ میلیارد و ۸۰۰ میلیون تومان زکات در روستاها و شهرها جمع شده که شوراهای زکات این مبالغ را جمع‌آوری و توزیع کرده‌اند. هم‌اکنون استان ۴۵۰۰ کودک زیر ۶ سال درگیر سوءتغذیه دارد. کمیته امداد به حدود ۳۳۷۰ نفر از مادران باردار و شیرده در قالب طرح امنیت غذایی کمک می‌کند. 

سلم‌آبادی اظهار کرد: این نهاد در حاشیه شهر مشهد مشغول ساخت ۶۰۰ واحد مسکونی است که ۴۰۰ واحد آن تحت عنوان پروژه امام رضا(ع) در حال پی‌کنی است. همچنین ۲۰۰ واحد در منطقه پنج‌تن در مرحله ساخت سقف قرار دارد. بنیاد علوی و کمیته امداد به ترتیب به ازای هر واحد ۴۵ و ۳۵ میلیون تومان کمک بلاعوض به این طرح‌ها داشته‌اند. علاوه بر این ۱۰۰ میلیون تومان وام قرض‌الحسنه توسط بنیاد مسکن برای کمک به این طرح‌ها پرداخت شده است. همچنین با بنیاد علوی برای ساخت ۹۰۰ خانه در سطح خراسان رضوی توافق کرده‌ایم. در ۱۰ ماه اول امسال هم ساخت ۳۲۳۹ واحد در جریان است که ۴۶۱ واحد از این تعداد تحویل شده و ۲۷۷۸  واحد هنوز در جریان ساخت است که امیدواریم بتوانیم این واحدها را تا پایان سال به سرانجام برسانیم. 

مدیرکل کمیته امداد خراسان رضوی خاطرنشان کرد: در ۱۰ ماهه  امسال از ۴۵۰ صندوق صدقه خانگی و ۱۹ هزار و ۷۰۰ صندوق در معابر، ۲۵ میلیارد تومان صدقه جمع آوری شده است. خوشبختانه برای پرداخت صدقه از طریق روش های نوین و  با استفاده از کد (کیو آر) ۵۶۰ هزار مشترک جدید جذب شده اند که در این مسیر همزمان وجه به حساب کمیته امداد واریز می شود و برنامه ریزی برای کمک به نیازمندان سریعتر صورت می گیرد.

وی  با بیان اینکه رسانه ها نقش به سزایی در کمک به کمیته امداد برای کمک به نیازمندان دارد، خاطرنشان کرد: حاشیه شهر مشهد یک آسیب جدی در خراسان رضوی است. در حال حاضر ۴۷ درصد از مددجویان مشهدی حاشیه‌نشین هستند و  ۵۰ درصد اعتبارات کمیته امداد شهر مشهد برای مددجویان حاشیه نشین   صرف شده اما این اعتبارات ما پاسخگوی نیاز و مشکلات حاشیه شهر مشهد نیست.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.