روزنامه لبنانی الاخبار مدعی شد: نشستی امنیتی میان مقامات ایران و آمریکا در آلمان برگزار شده است.

نشست امنیتی میان مسئولان ایران و آمریکا در آلمان برگزار شده است

به گزارش قدس آنلاین، روزنامه لبنانی الاخبار در گزارشی مدعی شد که یک نشست امنیتی بلند پایه بین مسئولان ایران و آمریکا انجام شده تا راه را برای گام‌های بیشتر در مسأله برجام هموار کند.

طبق ادعای الاخبار، در حالی که همه بر این نشست امنیتی و مکان آن سرپوش می‌گذارند، منابع آگاه گفته اند که این نشست در آلمان و در جریان سفر پنهانی ویلیام برنز، رئیس آژانس اطلاعات مرکزی آمریکا(سیا)، به برلین، پایتخت این کشور برگزار شده است.

در این گزارش ادعا شده است: بررسی آنچه در وین جریان دارد، دشوار است؛ اما خوش بینی طرف ایرانی در هفته‌های اخیر منعکس کننده پیشرفتی بزرگ در مذاکرات است. در همین رابطه همه طرف‌ها به گونه‌ای رفتار می‌کنند که گویا هفته‌های سرنوشت سازی را پیش رو داریم. در غرب، در مورد دوره‌های مذاکره، به خصوص در ماه اخیر صحبت می‌شود و در ایران بعید نمی‌دانند که تا قبل از عید نوروز توافقی حاصل شود؛ اما نکته جدید موافقت اولیه آمریکا در چارچوب توافقی که روسیه به اتفاق ایران ارائه کرده، مربوط است. در این میان، اشاره‌هایی هم به تغییر واضح موضع اروپا شده که پیشتر انعطاف کمی از خود نشان می‌داد، وجود دارد.

الاخبار همچنین مدعی شد: نمی‌توان با قاطعیت درباره نوع مذاکراتی که قبل از توقف ناگهانی آن صورت گرفت، سخن گفت؛ اما آنچه در نتیجه نشست‌های غیر علنی اتفاق افتاد، مسیر را برای دست یابی به تفاهمی هموار کرده که به روند مذاکرات سرعت داد.

در ادامه این گزارش آمده است: در حالی که در مورد نتایج تماس امنیتی میان واشنگتن و تهران سکوت شده، تغییر ناگهانی در ترکیب هیئت مذاکره کننده آمریکا در مذاکرات وین، پس از سفر برنز و استعفای دو عضو این هیئت یعنی «ریچارد نفیو»، معاون نماینده ویژه آمریکا در امور ایران وآرین طباطبایی، مشاور ارشد در امور کنترل تسلیحات وزارت خارجه آمریکا جالب توجه بود. به نظر می‌رسد این دو استعفا به اختلافات داخلی هیئت آمریکایی در مورد ساز و کار تعامل با طرف ایرانی انجام شده، چراکه دو این دو مقام کاملا با رابرت مالی، نماینده ویژه آمریکا در امور ایران جبهه داشتند.

اما مساله مهمتر، تحول در موضع آمریکا در مذاکرات است هیئت ایرانی از همراهی آمریکا برای تسهیل توافق بر سر یک سوم نکات مورد بحث متعجب شده و همین امر باعث شده هیئت ایرانی سریعا به تهران بازگشته و به پوششی برای دست یابی به گفتگوهای نهایی دست یابد.

الاخبار در ادامه به نقل از این منابع نوشت: جلسات آخر بین هیئت ها، شاهد گفت‌وگویی در مورد طرح ایران-روسیه در مورد رفع تحریم‌ها و بازگشت به بندهای توافق هسته‌ای بود که آمریکا با اغلب بندهای این طرح ایران- روسیه موافقت کرده و احتمال توافق جدید بین ایران و دیگر دولت‌های حاضر، در هفته‌های آینده زیاد است.

به موازات این بحث، تحلیلگران می‌گویند که مشکل تنها بندهای مذاکرات فعلی نیست، بلکه مساله به مرحله پس از توافق مربوط می‌شود، چراکه ایران تمایلی برای بازگشت سریع به توافق ۲۰۱۵ بدون این ضمانت‌ها ندارد.

اروپا و قطر

در ادامه این گزارش آمده است: از سوی دیگر تماس‌هایی بین ایران و تعدادی از پایتخت‌های اروپایی ذینفع انجام شده تا چارچوب شراکت‌ها در مرحله پس از توافق توسعه یابد. به نظر می‌رسد ایران به‌وضوح از اروپا شنیده که آماده توافق‌های طولانی مدت، به شرط اجرای توافق با آمریکایی هاست؛ اما معتقد است که شرط اروپا نشان دهنده نقطه ضعف است.

همچنین طرف ایرانی به طرف‌های اروپایی تاکید کرده اند که هیچ یک از پرونده‌های مربوط به حوادث خاورمیانه نه در مرحله فعلی و نه در مراحل بعدی، جزئی از بندهای مورد مذاکره نخواهد بود.

این نشریه همچنین نوشت: در همین زمینه به نظر می‌رسد برخی دولت‌ها تلاش می‌کنند تا از نقش میزبانی به نقش میانجی فعال برسند، همان‌طور که قطر پیشنهاد داده است تا واسطه مذاکره بین ایران و آمریکا در مورد پرداختن به پرونده روابط دو جانبه بین دو طرف باشد. دوحه برای این منظور به روابط استثنایی خود با دولت آمریکا و روابط مستحکم با تهران در دوره‌های گذشته، استناد می‌کند. ظاهرا قطری‌ها تلاش می‌کنند از تجربه واسطه گری بین آمریکا و طالبان که منجر به توافق برای خروج نیروهای آمریکایی از افغانستان شد، استفاده کنند.

منبع: باشگاه خبرنگاران

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.