کارنامه ۹ ماهه تولید به روایت وزارت صمت حاکی از رشد آرام در بخش عمده‌ای از صنایع و افت در محصولات معدنی است.

عقبگرد معدن، رشد کمرنگ صنعت

به گزارش قدس آنلاین، بررسی وضعیت تولید در بخش صنعت و معدن طی ۹ ماهه امسال نسبت به سال قبل نشان می دهد که از ۳۶ کالای منتخب صنعتی و معدنی ۱۳ کالا روند منفی تولید را تجربه کرده اند که اغلب آن ها مواد اولیه صنایع دیگر محسوب می شوند.

همچنین روند تولید در بخش معدن با نزول بیشتری همراه بوده و به عبارتی کارنامه تولید در بخش معدن منفی تر از بخش صنعت است.

مروری بر آمارهای وزارت صنعت، معدن و تجارت، در نهمین ماه امسال نشان می‌دهد که از ۲۵ کالای صنعتی ۷ کالا و از ۱۱ کالای معدنی ۶ کالا نسبت به مدت مشابه سال گذشته روند نزولی را تجربه کرده است و ۱۸ کالای صنعتی و ۵ کالای معدنی نیز افزایش تولید داشته‌اند.

فهرست کالاهایی که افزایش تولید داشتند

بر این اساس، تولید کامیون، کامیونت و کشنده، در صدر رشد تولیدات صنعتی و معدنی در ۹ ماه اول سال ۱۴۰۰ با ۷۵.۳ درصد رشد قرار گرفته و پس از آن نام صنایعی همچون روغن نباتی با ۳۸.۷ درصد، چرم با ۳۳.۳ درصد، ماشین لباس شویی با ۲۶.۱ درصد، شمش آلومینیوم با ۲۴.۷ درصد، اتوبوس، مینی‌بوس و ون با ۲۱.۷ درصد، دوده با ۱۹.۸ درصد، شیشه با ۱۹.۱ درصد، کمباین با ۱۶.۴ درصد، نخ فیلامنت پلی استر با ۱۶ درصد، ظروف چینی با ۱۱ درصد، یخچال و فریزر با ۱۰.۳ درصد، نئوپان با ۷ درصد، کاتد مس با ۶.۵ درصد، روغن صنعتی و موتور با ۵.۷ درصد، تراکتور با ۵.۶ درصد، الیاف پلی استر با ۴.۴ درصد، کولر آبی با ۳.۲ درصد، پتروشیمی با ۲.۳ درصد، کارتن ۱.۵ درصد، انواع پاپوش و کفش با ۱.۴ درصد، انواع سواری ۲.۱ درصد و ظروف شیشه‌ای ۰.۳ درصد به چشم می‌خورد.

کالاهایی که افت تولید داشتند؛ محصولات معدنی در صدر

اما در طرف دیگر، فولاد خام با ۲.۲ درصد، محصولات فولادی با ۵.۸ درصد، لاستیک خودرو با ۳.۷ درصد، آلومینا با ۰.۱ درصد، نخ سیستم پنبه‌ای با ۱۵.۸ درصد، کنسانتره زغال سنگ با ۱۱.۷ درصد، سیمان با ۹.۱ درصد، وانت با ۵.۴ درصد، پودر شوینده با ۱۵.۱ درصد، فیبر با ۷.۹ درصد، الکتروموتور با ۱۶.۶ درصد، چینی بهداشتی با ۱۶.۴ درصد و الیاف اکریلیک با ۶۹.۳ درصد قرار دارند که با کاهش تولید مواجه شده‌اند.

افت تولید در مواد اولیه

نکته قابل توجه آن که مشابه آبان ماه کاهش تولید بیشتر در مواد اولیه برخی صنایع رخ داده آن هم در شرایطی است که اغلب تولیدکنندگان محصول نهایی از قیمت بالای مواد اولیه گلایه دارند.

 به عنوان نمونه در حوزه‌هایی همچون سیمان، فولاد، الیاف و فیبر که مواد اولیه صنایع دیگر محسوب می‌شوند تولید کاهش یافته  است که همین موضوع می‌تواند توازن بازار و قیمت کالاها را بر هم بزند و در حوزه ارزآوری نیز دولت را با مشکل مواجه کند.

منبع: خراسان

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.