رکوردشکنی کره شمالی از لحاظ پرتاب تعداد موشک در ژانویه ۲۰۲۲، توسط آنتونی بلینکن وزیر امور خارجه آمریکا به عنوان تلاش برای جلب توجه توصیف شد. اما عدم اشاره کیم جونگ اون به اهداف دیپلماتیک که در بررسی اولویت های کره شمالی در ابتدای سال ۲۰۲۲ انجام گرفت نشان می دهد که هدف اصلی این کشور تغییر ترتیب فهرست اولویت های بین المللی جو بایدن نیست. در عوض، کیم بر روی انجام فهرست اولویت‌های نظامی خود که یک سال پیش در کنگره هشتم حزب کارگران ژانویه ۲۰۲۱ اعلام شد، متمرکز بوده و او راهی برای هر چه بیشتر شناساندن کره شمالی به عنوان یک کشور هسته‌ای قدرتمند پیدا کرده است.

اولویت رهبر کره‌شمالی تبدیل کشورش به یک قدرت هسته‌ای است

گروه ترجمه قدس آنلاین - در فهرست کارهای نظامی که کیم علاقه مند به انجام آن است، چندین مورد آزمایش شده در هفته های اخیر را میتوان دید، از جمله کلاهک های پروازی مافوق صوت و موشک های کوتاه برد قابل مانور! همچنین در این فهرست، شلیک موشک‌های بالستیک با قابلیت حمل کلاهک اتمی با سوخت جامد از زیردریایی، موشک‌های بالستیک قاره‌پیما، پرتاب یک ماهواره شناسایی نظامی و توسعه سلاح‌های هسته‌ای تاکتیکی و موشک‌های چند کلاهک دیده می‌شود.

در حالی که کیم به اهداف فهرست خود را برای دستیابی به قابلیت‌های نظامی جدید نزدیک می شود، زمان زیادی نمانده که کره شمالی کاملا از وعده‌های سال ۲۰۱۸ خود مبنی بر عدم انجام آزمایش‌هایی فراتر از موشک‌های کوتاه‌برد خارج شود. این تعهدات به این خاطر انجام شد چون کیم پیش بینی می‌کرد که بعد از آن بتواند نشست‌های دیپلماتیک با رهبران چین، کره جنوبی، روسیه و ایالات متحده برگزار کند. در همین حال، قطعنامه های شورای امنیت سازمان ملل متحد آزمایش همه موشک های بالستیک توسط کره شمالی را محدود می کند.

در جلسه کمیته مرکزی حزب در ۲۰ ژانویه ۲۰۲۲، به منظور برنامه ریزی برای یکصد و دهمین سالگرد تولد کیم ایل سونگ و هشتادمین سالگرد تولد کیم جونگ ایل، این کمیته تعیین کرد که با توجه به خصومت ها و تحریم های ایالات متحده، کره شمالی در مقیاسی کلی اقدامات اعتمادسازی را که به ابتکار خود انجام داد و تمامی فعالیت‌های موقتاً تعلیق شده خود را مورد بازنگری قرار خواهد داد. این بیانیه راه را برای کره شمالی باز کرد تا در ۳۰ ژانویه با پرتاب موشک بالستیک میان برد هواسونگ-۱۲ برای اولین بار از سال ۲۰۱۷، خویشتن داری خود را کنار بگذارد. بحث کمیته مرکزی کره شمالی در در مورد آمادگی برای کنار گذاشتن تعلیق فعالیت های نظامی خود و انجام آزمایش های خاص در سالگردهای مهم این کشور، پرتاب نافرجام ماهواره کره شمالی در آوریل ۲۰۱۲ را به یاد می آورد، قابلیتی که همچنان در فهرست اهداف توسعه نظامی کیم قرار دارد.

شاید آخرین آزمایش موشکی کره شمالی نشان دهد که واقعاً به مسیری که در سال ۲۰۱۷ در آن بود بازگشته است، اما وضعیت کلی با قضیه «آتش و خشم» آن ها و نام‌گذاری‌هایی که با کمپین آزمایش موشکی در سال ۲۰۱۷ انجام می دادند، بسیار متفاوت است.

رقابت بزرگ قدرت بین ایالات متحده و چین و برقراری روابط استراتژیک نزدیک‌تر بین شی جین پینگ و کیم جونگ اون، توانایی شورای امنیت سازمان ملل را برای افزایش تحریم‌های بین‌المللی علیه کره شمالی ضعیف کرده و راه را برای آزمایش های مجدد کره شمالی باز کرده است. مخالفت چین و روسیه با تحریم های بیشتر علیه کره شمالی، دولت بایدن را از استفاده از شورای امنیت سازمان ملل به عنوان ابزاری برای اعلام محکومیت بین المللی آزمایش های کره شمالی محروم می‌کند.

دولت مون جائه در کره جنوبی نیز در روزهای رو به زوال خود، دیگر به عنوان یک واسط بالقوه به عنوان سوپاپ اطمینان در صورت تشدید بحران بین کره شمالی و ایالات متحده، موقعیت خوبی ندارد. جهت گیری سیاست های آینده کره جنوبی در قبال کره شمالی به نتیجه انتخابات ریاست جمهوری ۹ مارچ بستگی خواهد داشت.

کره شمالی به احتمال زیاد تمرکز دولت بایدن بر اوکراین، ایران و یا رقابت راهبردی با چین را دلیلی بر حواس پرتی آمریکا و فرصتی برای تقویت بیشتر توانمندی های هسته ای خود به عنوان یک عمل انجام شده میداند. رقابت استراتژیک چین و ایالات متحده به ویژه انگیزه های ایالات متحده و چین را برای مهار و فشار مشترک بر کره شمالی برای خلع سلاح هسته ای از بین برده است.

ممکن است خطرات برای کیم جونگ اون در سال ۲۰۲۲ حتی بیشتر از سال ۲۰۱۷ باشد؛ در آن زمان سیاست کیم برای پیگیری توسعه اقتصادی و نظامی همزمان بر قدرت و رفاه ملی تأکید داشت. نمی‌توان به طور کامل از میزان بازتاب‌های سیاسی در داخل کره شمالی درباره شکست‌های مذاکرات کیم با ترامپ اطلاع داشت، اما به نظر می‌رسد که کیم از ایزوله کردن کره شمالی به بهانه همه‌گیری کووید-۱۹ به عنوان فرصتی برای تغییر اولویت های خود از اقتصادی به سیاسی استفاده کرده است. در نبود دستاوردهای اقتصادی، کیم امروز تنها می تواند بر روی دستاوردهای نظامی خود به عنوان توجیهی برای رهبری اش بایستد.

این عوامل حاکی از آن است که کارزار آزمایش موشکی کره شمالی در سال ۲۰۲۲ در مسیری که توسط کیم در هشتمین کنگره حزب کارگران تعیین شد ادامه خواهد یافت. رویکرد کره شمالی تأکید می‌کند که «قابلیت دفاعی قوی این کشور هرگز مانع دیپلماسی نمی‌شود، بلکه به عنوان ابزاری قدرتمند برای پیشبرد آن در مسیر درست و تضمین موفقیت آن عمل می‌کند». این مسیر به دنبال بهره برداری از رقابت چین و ایالات متحده و تشدید تنش ها، این فرض را در نظر میگیرد که ایالات متحده به جای خطر درگیری هسته ای، امتیازاتی را ارائه می دهد و در نهایت توانایی های هسته ای کره شمالی را تحت رهبری کیم جونگ اون مشروعیت می بخشد.

*بازنشر مطالب دپارتمان ترجمه به منزله تأیید یا رد محتوای آن نیست و صرفا جهت آگاهی مخاطبان قدس آنلاین منتشر می‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.