مدیر توسعه وقف و مشارکت‌های اجتماعی بنیاد بهره‌وری موقوفات آستان قدس رضوی می‌گوید: پیش از انقلاب اسلامی و به ‌ویژه در دوران رضاخان و محمدرضا پهلوی، موقوفات آستان قدس رضوی شاهد دگرگونی‌هایی بود که به خارج شدن بسیاری از موقوفات از حوزه وقف منجر شد.

انقلاب اسلامی، احیاکننده موقوفات

حجت‌الاسلام عبدالرضا اصغری اضافه می‌کند:  قانون اصلاحات ارضی از جمله این دگرگونی‌ها بود که بزرگ‌ترین آسیب را به موقوفات آستان قدس رضوی وارد کرد و در پی آن بسیاری از موقوفات آستان قدس رضوی از وقفیت خارج شد، بخش‌هایی از موقوفات فروخته شد و حتی برخی از وقف‌های صورت گرفته به نام حضرت رضا(ع)، به نام بنیاد پهلوی شد و عملاً اجرای نیات واقفان در هاله‌ ابهام قرار گرفت.

نقش انقلاب اسلامی در صیانت و حفاظت از موقوفات

وی ادامه می‌دهد: اما با پیروزی انقلاب اسلامی، اجرایی شدن دستورات دینی و تأکید بر اجرای نیات واقفان احیا شد و ثمرات بسیاری به همراه داشت.

پس از پیروزی انقلاب اسلامی شاید نخستین قانونی که در شورای عالی انقلاب اسلامی تصویب شد ابطال اسناد فروش رقبات موقوفات بود که طبق آن، تمام اسناد فروخته شده رقبات باطل اعلام و مقرر شد موقوفات واگذار شده به دامان وقف بازگردد و به نیات واقفان عمل شود. با تدبیر رهبر کبیر انقلاب، برای نخستین بار در طول دوره فعالیت آستان قدس رضوی، یک شخصیت عالم و فقیه جامع‌الشرایط به عنوان تولیت و مدیریت آستان قدس رضوی منصوب شد. نخستین دغدغه تولیت فقید آستان قدس رضوی، احیای موقوفاتی بود که با اصلاحات اراضی از بین رفته بود که ایشان در اولین گام به تثبیت مالکیت و سنددار کردن موقوفات اهتمام ورزید و تلاش شد صیانت از اراضی موقوفه با ایجاد کشت و صنعت‌ها، شرکت‌ها و مدیریت‌های مختلف حفاظت و حراست شود. تأکید بر صیانت از موقوفات در طول دوره‌های مدیریت تولیت‌های آستان قدس رضوی تداوم داشته و امروزه می‌توانیم بگوییم آستان قدس رضوی با داشتن معاونت تخصصی امور حقوقی، حفاظت، احیا و نگهداری از موقوفات به شیوه‌های علمی، گام‌های مؤثری برداشته به گونه‌ای که دارای بیشترین و بزرگ‌ترین موقوفات در جهان است.

عمل به نیات واقفان از برکات انقلاب اسلامی است

مدیر توسعه وقف و مشارکت‌های اجتماعی بنیاد بهره‌وری موقوفات آستان قدس رضوی همچنین می‌گوید: یکی از دغدغه‌های آستان قدس رضوی در حوزه وقف، عمل به نیات واقفان است و تأکید داریم موقوفات و عواید حاصل از آن باید بر اساس نیات واقفان صرف شود؛ پیش از انقلاب چنین رویه‌ای حاکم نبود اما با پیروزی انقلاب، موقوفات احیا، عمران و آبادانی آن‌ها آغاز و حقوق موقوفه به درستی رعایت شد. تولیت فقید برای اجرای نیات واقفان، چند تن از علمای مشهد را مأمور کردند تا به دقت نیات واقفان از وقف‌نامه‌ها استخراج شود و پس از آن کل این نیات، در ۲۶ سرفصل با موضوعاتی از جمله سلامت، مهمانسرا، روشنایی، توسعه، تعمیر و تنظیف حرم، کمک به محرومان و ایتام و... مشخص و بر این اساس بودجه موقوفاتی نیز تنظیم شد.

هدایت نیات واقفان به سمت نیازهای روز جامعه

اصغری تأکید می‌کند: با توجه به ثمرات و برکات وقف برای جامعه و خدمات گسترده‌ای که به برکت آن به عموم مردم ارائه می‌شود، باید موقوفات رضوی را توسعه داد. یک اقدام مهم در این حوزه، هدایت واقفان و خیران به سمتی است که وقف‌هایشان در راستای رفع نیازهای روز جامعه باشد و در صورت انجام موفق این کار، بسیاری از مشکلات جاری در جامعه حل خواهد شد.

وی با تأکید بر ضرورت ایجاد نهضت وقف رضوی افزود: ما باید بسترهای لازم را برای تمامی عاشقان به امام رضا(ع) که در داخل و خارج از ایران زندگی می‌کنند و علاقه‌مند هستند یک واقف رضوی باشند، فراهم کنیم که خوشبختانه اقداماتی در این حوزه انجام شده است.

وی به برخی از طرح‌های جدید در حوزه وقف نیز اشاره کرده و می‌گوید: مردم علاوه بر وقف اموال غیرمنقول از قبیل خانه، زمین، آپارتمان، مزرعه، باغ، سهام، پول و... می‌توانند حتی حقوق معنوی خود را وقف کنند، همچنین وقف مشارکتی از دیگر راه‌های توسعه وقف است که مردم می‌توانند در ساخت رواق‌های زیرسطحی حرم مطهر رضوی، سنگ‌فرش صحن‌های حرم، توسعه مهمانسرا، نمازخانه‌های میان‌راهی و... مشارکت کرده و واقف رضوی شوند.

اصغری از راه‌اندازی سامانه وقف رضوی به صورت برخط در آینده‌ای نزدیک خبر داد و اضافه می‌کند: با آغاز فعالیت این سامانه مردم می‌توانند در هر جای ایران و یا حتی خارج از کشور، وارد این سامانه شوند و تقاضای وقف خود را درج کنند، ضمن آنکه امکان انجام وقف مشارکتی با سهیم شدن در پروژه‌ها و پرداخت مبلغ دلخواه نیز وجود دارد و علاقه‌مندان می‌توانند به هر میزانی که مایل‌اند در این پروژه‌ها مشارکت کرده و در فهرست واقف رضوی قرار بگیرند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.