فرمانده مرزبانی خراسان رضوی با بیان اینکه بخشی از مأموریت‌های مرزبانی به لحاظ اینکه در منظر مردم قرار ندارد ناشناخته است، عنوان کرد: مرزبانی مسئولیت حفاظت، حراست، رصد و پایش از مرزها را بر عهده دارد.

مرزبانی هوشمند

سردار سرتیپ دوم مجید شجاع با اشاره به اینکه در زمان صلح همه حفاظت، حراست و صیانت از دولت جمهوری اسلامی ایران و مرزنشینان برعهده مرزبانی‌ها و مرزبانان است، اظهار کرد: در خراسان رضوی سه هنگ مرزی داریم که در شمالی‌ترین محدوده استان هنگ مرزی درگز مستقراست که در شهرستان‌های قوچان، درگز و کلات اقدام‌های مرزبانی را انجام می‌دهند.
وی افزود: همچنین مرزبانان ما در هنگ سرخس در حوزه شهرستان سرخس و هنگ مرزی تایباد در حوزه شهرستان‌های تایباد، تربت‌جام و خواف به حراست از مرزهای کشور مشغول هستند. مجموعه نوار مرزی استان ۵/۸۳۵ کیلومتر است.

رصد۲۴ساعته مرزها

وی افزود: پایش و رصد مرزها در طول ۲۴ساعت توسط مرزبانان ما در بیش از ۱۰۰نقطه در منطقه صفر مرزی صورت می‌گیرد که این اقدام‌ها و مأموریت‌ها در طول سال با قوت ادامه دارد.
وی با اشاره به حادثه اسلام‌قلعه در ماه‌های گذشته با بیان اینکه این حادثه در خاک جمهوری اسلامی ایران اتفاق نیفتاد، افزود: اگر مراقبت و نگهبانی و هماهنگی مرزبانان ما در هنگ مرزی تایباد و تبادل اطلاعات درست وجود نداشت، عمق و دامنه فاجعه می‌توانست بسیار بیشتراز چیزی که اتفاق افتاد باشد و به خاک جمهوری اسلامی ایران هم سرایت کند، اما با حضور به موقع نیروهای مرزبانی از این امر جلوگیری شد.
سردار سرتیپ‌دوم شجاع با تأکید بر اقدام‌ها و وظایف مرزبانی در حوزه‌های رصد، اشراف اطلاعاتی، دیده‌بانی از مرزها و همچنین اقدام‌هایی مثل کمین، گشت و ردزنی، پاک‌سازی و... خاطرنشان کرد: مسئولیت حفاظت و صیانت از حقوق مرزنشینان برعهده مرزبانی است.
وی با اشاره به اینکه در حوزه مواد مخدر، قاچاق کالا و ترددهای غیرمجاز مسئولیت به طورمستقیم برعهده مرزبانی است، اظهار کرد: از ابتدای سال تاکنون بیش از ۴ تن انواع مواد مخدر توسط مرزبانان در مجموعه استان کشف و ضبط شده است.
وی افزود: عمده‌ترین کالاهای قاچاق کشف شده در این مدت کالاهای اساسی، سوخت، دارو، وجه‌نقد و گوشی‌های سرقتی بوده که توسط مرزبانی استان از خروج آن‌ها جلوگیری شده است.

دستگیری ۱۱۵هزار متجاوز مرزی

فرمانده مرزبانی خراسان رضوی تعداد افرادی که به صورت مجاز در سال جاری از طریق مرزها و مبادی رسمی استان وارد کشور شده‌اند را بیش از ۴۱۲هزار نفرعنوان کرد که نسبت به سال گذشته ۹۲درصد افزایش داشته است. وی خاطرنشان کرد: در همین مدت ۲۷۲هزار نفر هم از طریق مرزهای رسمی استان از کشور خارج شده‌اند که نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۲۰درصد افزایش داشته است.
وی همچنین تأکید کرد: با کنترل و پایش هوشمند مرزها در طول همین مدت بیش از ۱۱۵هزار نفر از متجاوزان مرزی که به صورت غیرمجاز وارد کشور شدند توسط نیروهای مرزبانی دستگیر و پس از ارائه خدمات مناسب و پذیرایی به کشورشان بازگردانده شدند.
فرمانده مرزبانی استان افزود: نیروهای مرزبانی باوجود کمبودهای موجود در بسیاری از مواقع با جیره غذایی خودشان از متجاوزان مرزی پذیرایی کرده و سپس ‌آن‌ها را به کشورشان باز می‌گردانند.
وی خاطرنشان کرد: در این مدت ورود کامیون‌ها و ترانزیت به کشور ۹درصد افزایش داشته و تا امروز بیش از ۱۲۴هزار کامیون و تریلی وارد شده‌اند که نخستین برخورد و پذیرش آن‌ها در مرز با مرزبانی بوده است.
وی با اشاره به دیگر اقدام‌های مرزبانی با بیان اینکه از ابتدای سال تاکنون بیش از ۱۵هزار ابلاغ و احضار قضایی در حوزه پاسگاه‌های مرزی و روستاهایی که دارای جمعیت هستند، داشتیم، افزود: تمام اقدام‌های انتظامی ازجمله رسیدگی به سرقت‌ها و تصادف‌های احتمالی هم توسط نیروهای مرزبانی تشکیل پرونده و رسیدگی می‌شود.

هوشمندسازی مرزها

وی به هوشمندسازی مرزها در راستای انجام بهتر مأموریت‌های مرزبانی اشاره کرد و ادامه داد:۱۸۰کیلومتر از مرزهای استان در بیش از۳۰ نقطه با دوربین‌های آنلاین کنترل می‌شود و اقدام‌های خوبی برای افزایش تجهیزات آنلاین و پایش مرزها در دست اقدام و پیگیری است.
وی به فعالیت‌های مرزبانی در حوزه‌های پژوهشی هم اشاره کرد و گفت: برای نخستین بار در نیروهای مسلح بحث استفاده از خمپاره‌های آموزشی بی‌خطر در مرزبانی طراحی و ساخته شده است. همچنین نخستین مرکز تخصصی آموزش شبیه‌ساز پهپاد را در مرزبانی استان دایر کردیم و در حال آموزش همکاران هستیم که بخشی از مراقبت‌های ما در مرز توسط همین ریزپرنده‌ها و پهپادها انجام می‌شود.
فرمانده مرزبانی استان بیان کرد: طرح‌های مشترکی با جهاد دانشگاهی و دانشگاه فردوسی برای ساخت و طراحی فوم جاذب موج انفجار که برای خودروهای تاکتیکی و عملیاتی طراحی شده و در حال تکمیل و تجاری‌سازی است. همچنین طراحی و ساخت پهپاد مولتی روتور سجیل که در مرزبانی استان طراحی و در حال ساخت است از دیگر فعالیت‌های مرزبانی در حوزه‌های پژوهشی است. وی همچنین به تقدیم ۲۵۲ شهید مرزبانی بابت حضور مقتدرانه در مرزهای استان اشاره و خاطرنشان کرد: بازدید و سرکشی دائم از خانواده‌های این عزیزان توسط مسئولان مرزبانی استان انجام می‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.