دادستان مرکز خراسان رضوی گفت: در ستاد کنترل مجرمان حرفه‌ای به هیچ عنوان به مجرمانی که به صورت باندی اقدام به سرقت و یا عضوی از باند سرقت‌های مسلحانه و ... بوده‌اند مرخصی داده نمی‌شود.

سارقان باندی مرخصی نمی‌گیرند

مردم خواستار کنترل دقیق مجرمان حرفه‌ای

سرقت و وقوع برخی جرایم خشن ارتباط مستقیمی با شرایط اقتصادی جامعه دارد که بر هیچ کس پوشیده نیست. هرچه مشکلات اقتصادی بیشتر شود به وضوح می‌توان افزایش جرایمی مانند زورگیری و حتی سرقت‌های خرد را لمس و مشاهده کرد. وقوع این جرایم در جامعه در کنار آسیب‌های روحی و روانی که به مالباخته وارد می‌کند می‌تواند سبب بروز احساس ناامنی در بین مردم شود. در این زمینه یک عضو هیئت علمی دانشگاه علوم انتظامی امین معتقد است: به طور نسبی ۸۰درصد جرایم را تنها ۲۰درصد افراد جامعه که به آن‌ها مجرمان حرفه‌ای و سابقه‌دار گفته می‌شود، مرتکب می‌شوند؛ بنابراین مدیریت این گونه مجرمان مهم و قابل توجه است.

باتوجه به این آمار بی‌شک باید برای کنترل و مراقبت از رفتار این افراد که همان مجرمان شناسنامه‌دار هستند برنامه ویژه‌ای داشت. از همین رو برای شنیدن نظر مردم در این باره به میان آن‌ها رفتیم.

یکی از شهروندان که مردی ۳۷ساله بود در این زمینه گفت: یکی از مشکلاتی که در حال حاضر گریبان امنیت اجتماعی را گرفته آزادی برخی زندانیان سابقه‌دار است. این افراد به راحتی دست به جرایم متعددی می‌زنند و حتی برخی یک‌سری آموزش‌هایی را هم در زندان از هم‌بندی‌های خود می‌بینند. این فرد ادامه داد: زندان چاره کار نیست بلکه باید برای این افراد تنبیه سخت‌تری از زندان در نظر گرفت، مثل تبعید به مناطق بد آب و هوای کشور که حضور افراد عادی در آنجا به راحتی صورت نمی‌گیرد. وقتی مشقت و سختی را با پوست و گوشت خود احساس کنند بی‌تردید وقوع جرایم کاهش می‌یابد چراکه یک مجرم سابقه‌دار سرقت یک گوشی تلفن همراه را مساوی با اشد مجازات، تبعید و ... می‌بیند و از ماجرا فاصله می‌گیرد.

شهروند دیگری که یک زن پرستار بود مدعی شد: مجرمانی که تعداد زندان رفتن آن‌ها از دوبار فرارتر می‌رود بی‌شک بازهم مرتکب سرقت خواهند شد، پس باید این افراد را با نظارت‌های دقیق مانند پابند الکترونیک، ممنوعیت خروج از مناطق تعریف شده

و... تحت رصد داشت. از سوی دیگر برای آن‌ها اشتغال ایجاد کرد و آن‌ها را به کار اجباری برد تا فرصت سرقت به ذهنشان نزند.

هر درخواست مرخصی تأیید نمی‌شود

نکات دقیق شهروندان در حالی شنیده شد که براساس اطلاعات کسب شده، دستگاه قضایی برای کنترل زندانیان و مجرمان حرفه‌ای در حال تحمل حبس دستورالعمل‌هایی صادر کرده است، برهمین اساس به سراغ دادستان شهر مشهد رفتیم. قاضی درودی در این زمینه بیان کرد: برای نظارت بر رفتار مجرمان حرفه‌ای ستاد کنترل مجرمان حرفه‌ای تشکیل شد که اقدام بسیار مفید و مؤثری در این زمینه است.

دادستان مرکز استان ادامه داد: در این ستاد مجرمان حرفه‌ای و سابقه‌دار شناسایی و اگر براساس قانون کاهش زندانیان درخواست مرخصی از سوی آن‌ها به ستاد کنترل مجرمان حرفه‌ای واصل شود، تمامی جوانب کار بررسی می‌شود و به این راحتی مرخص شامل حال آن‌ها نخواهد شد.

در این ستاد به هیچ عنوان به مجرمانی که به صورت باندی اقدام به سرقت کرده‌اند و یا عضوی از باند سرقت‌های مسلحانه و... بوده اند مرخصی داده نمی‌شود. دادستان مشهد افزود: پس اگر فردی به زندان می‌رود و درادامه درخواست ارفاق مثل مرخصی رفتن در زمان تحمل حبس را داشته باشد باید این درخواست در ستاد کنترل مجرمان حرفه‌ای که ظابطان دستگاه قضایی آنجا حضور دارند مورد بررسی و تأیید قرار گیرد. حتی افرادی که مرخصی شامل حال آن‌ها می‌شود با روش‌های نظارتی نوین تحت کنترل قرار خواهند گرفت.

این مقام ارشد قضایی تصریح کرد: تا کنون هم بانک اطلاعاتی خوب و دقیقی از مجرمان حرفه‌ای و سابقه‌دار تهیه و در اختیار ستاد کنترل مجرمان قرار گرفته که در تصمیم‌گیری‌ها کمک خوبی به اعضای ستاد می‌کند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.