۲۱ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۱:۴۶
کد خبر: 787360

گاهی اوقات به مربیان کمتر سرشناس فرصت‌هایی داده می‌شود و بعضی از آن‌ها می‌توانند از این فرصت خوب استفاده کنند و سطح خود را بالا برده و پرآوازه شوند، بعضی هم نه. خاطرم هست در دوران جوانی‌ام «کوآکس» مربی آژاکس شد. او به تهران آمد و کلاسی هم گذاشت و مهاجرانی هم در کنار او قرار داشت، اما زمانی که کوآکس رومانیایی برای مربیگری آژاکس انتخاب شد؛ با مقاومت بازیکنان مواجه شد. بعدها کوآکس هم در زمینه شخصی و هم افتخارات کاری کرد که بازیکنان از دیدگاه اولیه خودشان صرف نظر کردند. این را مثال زدم تا بگویم در دنیای مدرن فوتبال نیز این اتفاقات رخ می‌دهد. اسکوچیچ از این شانس استفاده و تیم ما که در آستانه سقوط به پرتگاه بود را از آن شرایط خارج کرد. گذشته را مرور کنیم، صرف نظر از قرارداد فاجعه باری که با ویلموتس و همکارانش بسته شده بود، دیدید که آن‌ها چه بلایی سر ما آوردند و تیم ملی ایران به عراق و بحرین باخت و یک حذف حقیرانه در انتظارمان بود. آن موقع هم فدراسیون ایران رئیس نداشت و کسانی که تصمیم گیرنده بودند با انتخاب اسکوچیچ ریسک کردند و ریسکشان جواب داد.

البته منتقدان اسکوچیچ از بازیکنان خوبی می‌گویند که او در اختیار دارد و معتقدند که اسکوچیچ نسل طلایی فوتبال ما را داشته، این را قبول دارم ولی برای رهبری این عده فردی مدبر لازم است. به هرحال من جزو آن گروهی هستم که شاید در اقلیت باشد، ولی معتقدم یک مربی بی‌حاشیه و به نسبت ارزان آمد و تیم ملی را به جایی رساند که همه حیرت کردند. نمی‌گویم همه باید از او سپاسگزار باشیم ولی توهین هم نکنیم و زحماتش را نادیده نگیریم. اینکه ناشناس است و حالا دارد سرشناس می‌شود را بهانه‌ای برای حذفش قرار ندهیم.

مگر فیلیپ سانچزِ جوان سال ۲۰۱۹ تیم قطر را با شکست تیم‌های بزرگ قهرمان آسیا نکرد؟ وضعیت جدول به گونه‌ای بود که این تیم عربستان، ژاپن و عراق را برد و در فینال هم از سد اماراتِ میزبان گذشت و قهرمان شد. این تضادها و پارادوکس‌ها همیشه در جهان ورزش هست، همان سال ۲۰۱۹ مربیان بزرگی بودند که نتیجه نگرفتند. مربیان بازنشسته‌ای هم داشتیم که اسم بزرگی داشتند، ولی دورانشان سپری شده بود. امروز تحقیر سرمربی‌ که روی نیمکت تیم ملی ایران می‌نشیند، تحقیر فوتبال ماست. اگر یک مربی نتیجه نگیرد باید تغییرش دهند، ولی اگر یکی نتیجه گرفته باید کارش ادامه پیدا کند.  اگر در این مدت، سراغ یک مربی جدید برویم آن هم در این اوضاع نابسامان اقتصادی، مشکلاتی را خواهد داشت. به لحاظ اجتماعی کم از کی‌روش صدمه خوردیم؟

اسکوچیچ نشان داد در بازی‌خوانی هم خوب است و تغییراتی که در سیستم بازی تیم می‌دهد، راهگشاست. او وقتی دید مقابل امارات با دو مهاجم نمی‌شود کار را پیش برد، تغییر روش داد و این نشان می‌دهد فوتبال هم بلد است. اینکه بیاییم بگوییم مربی سابق خونه به خونه، آیا خودمان را تحقیر نکرده‌ایم؟ متوسل شدن به این ادبیات پیش پا افتاده برای تحقیر یک فرد، حتی اگر ندانسته هم باشد چیز خوبی نیست. نظر من این است که با همین مربی کار را ادامه دهیم. تیم را با آن وضعیتی که در شروع کار داشت، به جام‌ جهانی برده و حقش هم هست که بماند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.