بروز موج ششم کرونا که به گفته پزشکان ناشی از کاهش رعایت پروتکل‌های بهداشتی و ممانعت برخی اقشار جامعه در برابر واکسن است، نظر بعضی صاحبنظران اجتماعی و سلامت را به الزام این افراد جلب کرده است؛ آیا «اجبار» می‌تواند گزینه مناسبی برای تکمیل واکسیناسیون جامعه هدف باشد؟

جریمه و محدودیت اجتماعی تا چه حد برای مخالفان واکسن موثر است؟

به گزارش قدس آنلاین، ششم بهمن بود که پس از ۴۷ روز با افزایش آمار مراجعان کرونا در شهرستان اردکان یزد، رنگ قرمز به نقشه رنگ‌بندی کرونایی کشور بازگشت و بهرام عین‌اللهی، وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی یک روز بعد (هفتم بهمن) در صفحه شخصی خود در توییتر نوشت: «متاسفانه با افزایش موارد بستری و سرپایی باید اعلام کنیم که عملا وارد پیک ششم شده‌ایم.»

آخرین آمار جانباختگان کرونا هم ۱۲ بهمن، پس از هفته‌ها روند کاهشی به ۵۰ نفر افزایش یافت و شمار بیماران شناسایی شده کرونا سه رقمی شد.

مرکز روابط عمومی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی هم ۱۶ بهمن اعلام کرد: ۱۲۰ شهرستان در ایران در وضعیت قرمز قرار گرفته و ۱۵۳ شهرستان نیز در وضعیت نارنجی قرار دارند. وضعیتی که به اعتقاد متخصصان حوزه سلامت، ناشی از ورود سویه اومیکرون به کشور، تضعیف رعایت پروتکل‌های بهداشتی و به ویژه اجتناب از دریافت واکسن توسط برخی اقشار جامعه است.

براساس آخرین اعلام وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی تاکنون ۱۵ درصد از هموطنان برای تزریق واکسن کرونا به مراکز واکسیناسیون مراجعه نکرده‌اند.

این گروه که به عنوان قربانی، هدف اصلی این بیماری قرار گرفته و با گردش ویروس در سطح دنیا مانع از پایان حیات کرونا در این کره خاکی می‌شوند، به باور صاحبنظران دانشگاهی در حقیقت از پذیرش یک وظیفه انسانی سرباز می‌زنند.

شرح و توضیح مخاطرات مخالفت با واکسن، استفاده از مولفه‌های تشویقی، به‌کارگیری عناصر تنبیهی، گفت وگو با مخالفان واکسن، برگزاری میزگرد و رویارویی استدلال موافقان و مخالفان این مساله، استفاده از نظرات و توصیه‌های متخصصان حوزه سلامت در رسانه‌های جمعی و دعوت گروه‌های مورد قبول مردم (اعم از شاعران، نویسندگان، ورزشکاران، ائمه جمعه و بازیگران) به تزریق واکسن اما به باور صاحبنظران علوم اجتماعی و روانشناختی می‌تواند این جمعیت مخالف را اقناع کند.  

اما شماری از پزشکان و تحلیلگران اجتماعی، استفاده از مولفه اجبار را راه‌حل موثر در تکمیل واکسیناسیون جامعه هدف عنوان می‌کنند. به گفته این گروه، مطابق با قانون اساسی کشور، رفتار آسیب‌زا در صورت تضییع حقوق دیگر شهروندان باید مهار شود و ممانعت از دریافت واکسن کرونا نیز سلامت تک تک اعضای جامعه را به مخاطره خواهد انداخت.

اعظم امامی، کارشناس روانشناسی و روان‌درمانگر در این باره به خبرنگار اجتماعی ایرنا گفت: استفاده از اجبار به منظور تبعیت از وظایف اجتماعی طبیعتا یکی از راهکارهای اثرگذار در همه کشورها است که گاه توسط دولت‌ها برای پذیرش مسئولیت‌های اجتماعی به کار گرفته می‌شود.

وی افزود: تخطی از قانون با پرداخت هزینه همراه می‌شود و این مساله پیروی از مقررات اجتماعی را افزایش می‌دهد و شهروندان بر خلاف میل باطنی هم ناگزیر، همراهی با ضوابط اجتماعی را می‌پذیرند.

امامی توضیح داد: برخی از وظایف انسانی در حیطه شخصی و شماری از مسئولیت‌ها در حوزه اجتماعی تعریف می‌شوند. در واقع برخی از وظایف به عنوان یک مسئولیت اجتماعی در هر کشور باید توسط همه افراد جامعه رعایت شود.

جریمه و محدودیت اجتماعی تا چه حد برای مخالفان واکسن موثر است؟

وی ادامه داد: دریافت واکسن کرونا به عنوان یک مسئولیت‌ اجتماعی باید پذیرفته شود و شهروندان علیرغم میل باطنی هم این واکسن را دریافت کنند. مخالفت با واکسن، شیوع و گسترش بیماری را به دنبال خواهد داشت و تبعات این مساله می‌تواند همه جهان را تحت تاثیر قرار دهد بنابراین تصمیم در این مساله نمی‌تواند شخصی باشد.

ضرورت استفاده از مولفه‌های تشویقی برای مشارکت در واکسیناسیون

این روان‌درمانگر تاکید کرد: اما بهره‌گیری از مولفه‌های تنبیهی می‌تواند پس از انجام طرح‌های تشویقی مورد توجه واقع شود. در حقیقت اجبار و الزام در این زمینه باید به آخرین گزینه پس از به بن‌بست رسیدن همه طرح‌های تشویقی در دستور کار قرار گیرد.

وی افزود: اجبار سطوح متعددی را دربرمی‌گیرد؛ پرداخت جریمه تا انواع محدودیت‌ها و محرومیت‌ها از خدمات عمومی جامعه که به منظور مشارکت و همراهی مخالفان در واکسیناسیون می‌تواند به صورت تدریجی اعمال شود.

امامی یادآور شد: اغلب این جمعیت مخالف را می توان با آگاهی‌بخشی و اطلاع‌رسانی به ویژه توسط رسانه‌ها، جلب اعتماد و اطمینان عمومی از عوارض واکسن کرونا و بهره‌گیری از نظرات پزشکان متخصص و مورد اعتماد و فرهنگ‌سازی با واکسیناسیون سراسری همراه کرد و نیازی به استفاده از اجبار، الزام و روش‌های قهری و تنبیهی نخواهد بود.

منبع: ایرنا

انتهای خبر/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • ناشناس ۱۹:۱۷ - ۱۴۰۰/۱۱/۲۲
    0 0
    واکسن زده ها هم ناقل کرونا میشود. فرقی بین واکسن زده و نزده نیست. در ابتلا برابرند هر واکسن زده هم امکان ابتلا به کرونا دارد ناقلین قابل تفکیک نیستند.حتی یک واکسن زده می تواند به یک واکسن نزده کرونا منتقل کند کنترل هوشمندکرونا طرح تخیلی است که مبتکر ان گوگل بوده برای کارمنداش استفاده کرده . 20 درصد واکسن زده ها که با بقیه واکسن زده مخلوط هستند و قابل شناسایی نیستند واکسن اثر ندارد ناقل کرونا میشوند یک واکسن زده به یک واکسن زده کرونا منتقل میکند ربطی به واکسن نزده نداردقانون اساسی گفته هیچ کس مجرم نیست مگر در دادگاه ثابت گردد. هرکس واکسن نزده دلیل بر داشتن کرونا نیست به صرف احتمال نمیشه نصب داد و مجازات کرد. واکسن زده و نزده در ابتلا برابرند هر کی مى ترسد از دیگران مرض بگیرد فاصله بگیرد دست ها بشوید ماسک بزند نمیشه بگن تو حق نداری زندگی کنى تا من احتمالا به مرضی مبتلا نشوم