سخنگوی وزارت خارجه روسیه گفت: مسکو به دلیل نگرانی از فتنه‌انگیزی کی‌یف یا سایر طرف‌ها، تصمیم گرفته تا تعداد کارکنان دیپلماتیک خود در اوکراین را تعدیل کند.

توضیح مسکو درباره خروج دیپلمات‌هایش از اوکراین

به گزارش قدس آنلاین، بعد از انتشار خبر آغاز خروج دیپلمات‌های روس از اوکراین در میانه تنش‌های مسکو و غرب، «ماریا زاخارووا» سخنگوی وزارت خارجه روسیه امروز گفت: مسکو تصمیم گرفته تا تعداد کارکنان دیپلماتیک خود در اوکراین را تعدیل کند، زیرا از اقدامات تحریک‌آمیز کی‌یف یا طرف‌های دیگر می‌ترسد.

به گزارش رویترز، این دیپلمات روس نگفت که آیا این به معنای کاهش تعداد کارکنان است یا خیر؛ اما گفت که سفارت و کنسولگری‌ها در اوکراین به انجام وظایف کلیدی خود ادامه می‌دهند.

پیش‌تر سفارت روسیه در کی‌یف در بیانیه‌ای اعلام کرد که فعالیت آن ادامه دارد. ساعاتی قبل‌تر، گزارش‌هایی منتشر شد مبنی بر اینکه کارمندان نمایندگی دیپلماتیک روسیه در اوکراین در حال ترک این کشور هستند.

طبق گزارش‌ها، شهروندان اوکراینی گفتند که دیپلمات‌ها و کارمندان کنسولگری روسیه شروع به عزیمت به این کشور کرده‌اند و به همین دلیل، مشکلاتی در ثبت نام برای پذیرش در سفارت و کنسولگری روسیه مشاهده شده است.

همچنین در ادامه اظهارنظرهای مقامات آمریکایی درباره ادعای حمله قریب‌الوقوع روسیه به اوکراین، گزارش شده بود واشنگتن درصدد تخلیه سفارت کی‌یف و خارج کردن همه دیپلمات‌های خود از این کشور است.

طی هفته‌های اخیر مقام‌های ارشد آمریکای و برخی متحدانش از قبیل انگلیس بارها ادعای تدارک روسیه برای حمله به اوکراین را مطرح کرده‌اند و همزمان اقدامات تحریک آمیزی از قبیل ارسال سلاح به اوکراین و اعزام نیروهای نظامی ناتو به لهستان و برخی دیگر از کشورهای شرق اروپا را انجام داده‌اند.

مقامات واشنگتن و متحدانش همچنین درباره عواقب شدید حمله ادعایی روسیه به اوکراین از قبیل «تحریم‌های بی‌سابقه» کشورهای غربی علیه روسیه هشدار داده‌اند؛ اما مقامات ارشد مسکو ضمن رد این ادعاها اعلام کرده‌اند که روسیه قصدی برای حمله به اوکراین ندارد.

در شرایطی که هیاهوی رسانه‌های آمریکایی درباره حمله ادعایی روسیه به اوکراین ادامه دارد، کاخ کرملین خبر داد که جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا و امانوئل ماکرون رئیس‌جمهور فرانسه روز شنبه (امروز) تلفنی با ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهور روسیه درباره بحران اوکراین گفت‌وگو خواهند کرد.

منبع: فارس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.