قائم مقام تولیت آستان قدس رضوی با تأکید بر ضرورت ترویج و تقویت فرهنگ میزبانی شایسته از زائران گفت: شعار محوری آستان قدس رضوی در سال ۱۴۰۱، «همه خادم الرضاییم؛ میزبانی کریمانه و عهد جاودانه» خواهد بود و انتظار داریم علاوه بر عموم مردم و مجاورین محترم، مدیران و دست اندرکاران دستگاه‌های اجرایی، بازاریان، اصناف، کسبه و متصدیان حمل و نقل عمومی، رانندگان تاکسی و سایر صنوف مرتبط با امور زائران امام رضا(ع)، در تحقق این شعار مشارکت حداکثری داشته باشند.

 «همه خادم الرضاییم؛ میزبانی کریمانه و عهد جاودانه»؛ شعار محوری آستان قدس در سال ۱۴۰۱

به گزارش قدس آنلاین، مالک رحمتی در مراسم افتتاحیه «دوره دانش افزایی فرهنگ میزبانی و ادب حضور» که با حضور نماینده ولی فقیه در خراسان رضوی و امام جمعه مشهد و مدیران دستگاه‌های اجرایی استان و مسؤلان اصناف مختلف مرتبط با امر زیارت در تالار شیخ طوسی بنیاد پژوهش‌های اسلامی آستان قدس رضوی برگزار شد، به تبیین اهمیت فرهنگ میزبانی از زوار و ادب حضور در محضر امام رضا(ع) پرداخت و گفت: رعایت ادب در محضر امام رضا(ع) صرفاً مخصوص خدام نیست بلکه شامل حال کسبه، بازاریان،   متصدیان حمل و نقل عمومی، اصناف و هر آنچه مرتبط با زائر است می‌شود، بنابراین در صورت رعایت نشدن ادب توسط مجاوران و کسبه، بدون شک شاهد وارد آمدن خسارت‌های بزرگ به فرهنگ زیارت خواهیم بود ... 


هدف نهایی، «تکریم و خدمت بی منت به زائران امام رئوف»

قائم مقام تولیت آستان قدس رضوی افزود: یقینا خداوند متعال  و هم  امام رضاعلیه السلام، نسبت به رفتار، کردار و نیت خادمان خویش در حرم مطهر رضوی و بر رفتار مجاورانشان در سازمان‌ها، ادارات، و نهادهای سطح شهر شاهد و ناظر  هستند و نظارت دارند، بنابراین اگر این معنا، مفهوم  و باور در ذهن‌مان نهادینه شود که در محضر خداوند و امام رضا(ع) قرار داریم و «همه خادم الرضاییم»، بدون شک با عملکردی بهتری از گذشته، در مسیر تحقق هدف نهایی یعنی «تکریم زائران امام رئوف» اقدام خواهیم کرد.  


باید حال زائران را خوب کنیم

رحمتی با اشاره به حدیثی از امام رضا(ع) با این مضمون که «بعد از از واجبات، هیچ کاری نزد خدای بزرگ، برتر از شاد کردن مؤمنان نیست»، گفت: مشهد شهر امام رضاست و زیارت و زائر محوری باید در اولویت همه باشد، بنابراین شاد کردن زائران امام رئوف هم یکی از کارهایی که است بر عهده ما بوده و موجب خشنودی امام و رضایت پروردگار نیز خواهد شد.  
وی خاطرنشان کرد: هر سال عاشقان بسیاری برای زیارت بارگاه ملکوتی امام رضا(ع) به مشهد مقدس و محضر حضرت امام رئوف مشرف می‌شوند که وظیفه ما در آستان قدس رضوی میزبانی شایسته از آن‌هاست وطوری باید عمل کرد تا  حال زائر خوب شود. رحمتی افزود: رفتار با زائر باید با حُسن خلق، خوش‌رویی و خوشگویی و صداقت باشد تا احساس حال خوشی به او دست بدهد. اگر زایر حس و خال خوبی داشته باشد، آن تحول در وجودش اتفاق می‌افتاد و این همان زیارت متعالی است که مد نظر آستان است. اگر خادمان حرم مطهر و مجاوران حرم، آداب و ادب حضور در محضر امام رضا(ع) را آموزش ببینند و درک کنند، این فرهنگ رضوی نیز  بین زائران نیز تسری می‌یابد و بدون شک منجر به ارتقای سطح کیفی زیارت و میزبانی از زائران خواهد شد.  


ضرورت نهادینه شدن فرهنگ میزبانی

قائم مقام تولیت آستان قدس رضوی تصریح کرد: نهادینه شدن فرهنگ میزبانی و اَدب حضور در روح و جان خدام حرم مطهر رضوی و خدمتگزاران پیرامون این بارگاه منور از جمله کسبه، بازاریان، رانندگان تاکسی، اتوبوس، مراکز اقامتی و تفریحی و ... باعث ایجاد شادی، نشاط و معنویت بیشتر در زائران می‌شود و برای رسیدن به آن باید همه دستگاه‌های اجرایی بسیج شوند و رویکرد همفکری و هم‌افزایی مد نظر قرار بگیرد.  


تأکید تولیت آستان قدس رضوی بر میزبانی شایسته از زائران و زیارت متعالی

رحمتی توجه ویژه آستان قدس رضوی به حوزه میزبانی شایسته از زائران را هم مورد اشاره قرار داد و تصریح کرد: در سیاست‌های کلان آستان قدس رضوی و تأکیدهای ویژه تولیت محترم آستان به این مهم اشاره شده که آستان قدس رضوی باید «شایسته‌ترین خدمت برای بیشترین زائر اهل بیت(ع)» را ارائه کند و این یک تکلیف برای همه ما در این مجموعه است. وی افزود: این نکته نیز مهم است که طبق این چشم‌انداز و ماموریت، نباید به میزبانی از  ۳۰ میلیون زائر در طول سال اکتفا کرد و لازم است خودمان را برای این میزبانی از خیل بیشتری از زائران مهیا کنیم. رحمتی افزود: در این راستا ارائه خدمات با رویکرد جدید و تحولی باید در دستور کارمان قرار گیرد تا ان‌شاءالله در حوزه خدمت‌رسانی و همه سازمان‌ها، نهادها و مراکز خدمتگزار مردمی با انسجام مدیریتی و نگاه جامعی و رویکرد تحولی آماده بهترین ارایه خدمت در نوروز ۱۴۰۱ باشند.  
وی همچنین گفت: آستان قدس رضوی برای توسعه این فرهنگ، در سال جاری پویش «همه خادم‌الرضاییم» را به راه انداخته و در همین راستا شعار محوری سال ۱۴۰۱ را نیز «همه خادم الرضاییم؛ میزبانی کریمانه و عهد جاودانه» انتخاب کرده‌ایم و امیدواریم در عید نوروز امسال که به حرم مطهر رضوی مشرف خواهند شد، به صورت ملموس با تکریم و احترام خدام امام رئوف، «میزبانی کریمانه» را نصب العین قرار دهیم.  


دستگاه‌های نظارتی با گران‌فروشی به زائران برخورد کنند

قائم مقام تولیت آستان قدس رضوی همچنین به ضرورت هم‌افزایی دستگاه‌های مختلف برای میزبانی شایسته از زائران هم تأکید کرد و گفت: یکی از گلایه‌های زائران این روزهای زائران، افزایش بی‌رویه قیمت‌ها و برخی گران‌فروشی‌ها در بازارها است که باعث سخت شدن شرایط زیارت شده و با توجه به این موضوع، درخواست ما از دستگاه‌های نظارتی این است روز به روز با نظارت بیشتر با گران‌فروشی برخورد و شرایط زیارت آسان را برای زائران فراهم و تثبیت کنند.

منبع: آستان نیوز

انتهای خبر/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.