مدیر توسعه و ارتقای شبکه دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: در حال حاضر روزانه ۲ هزار و ۵۰۰ تا سه هزار نفر به مراکز جامع سلامت منتخب کرونا مراجعه می‌کنند که نتیجه تست ۷۰ تا ۷۵ درصد این بیماران مثبت می‌شود.

نتیجه تست ۷۵ درصد بیماران سرپایی مراکز منتخب کرونا در استان خراسان رضوی مثبت است

به گزارش قدس آنلاین، محمد حسن درخشان اظهارداشت:در سویه اومیکرون آمار ابتلا در کودکان به کرونا افزایش چشمگیری یافته است از همین رو از عموم مردم درخواست می‌شود به منظور حفظ سلامتی کودکان از حضور در دورهمی پرهیز کنند و به صورت مستمر از ماسک استفاده کنند.

وی با اشاره به اینکه نسبت به هفته قبل میزان مراجعات مردمی تغییر محسوسی نداشته است اما موارد مثبت به شدت افزایش یافته است که نشان از چرخش سریع ویروس در بین مردم است، تصریح کرد: در این سویه میزان ابتلا خانوادگی به شدت بالاست به حدی که درصد بالایی از بیماران با یکدیگر رابطه خویشاوندی دارند و به صورت یک خانواده برای درمان مراجعه می‌کنند.

وی با بیان اینکه روزانه ۲۵۰۰ تا ۳ هزار نفر برای دریافت خدمات درمانی و انجام تست پی. سی. آر به مراکز منتخب کرونا و درمانگاه برگزیده مراجعه می‌کنند، افزود: در حال حاضر اکثر نقاط کشور قرمز رنگ است و روند تعداد بیماران سرپایی و بستری مبتلا به کرونا همچنان افزایشی است.

وی با اشاره به اینکه ۷۰ تا ۷۵ درصد تست‌های پی. سی. آر مثبت است، بیان کرد: برای کاهش عوارض بیماری، استفاده مستمر از ماسک و رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی اهمیت دو چندانی دارد.

درخشان با بیان اینکه با این سرعت انتشار بالای سویه اومیکرون خطر برای سالمندان، مادران باردار، افراد مبتلا به بیماران زمینه ای بسیار زیاد است، عنوان کرد: این افراد باید در قرنطینه معکوس باشند و کمترین مراوده را تا فروکش کردن بیماری در سطح جامعه داشته باشند.

 تمامی بیمارستان‌های استان در آمادگی کامل هستند

علی اصغر انجیدنی، دبیر قرارگاه مرکزی مدیریت کرونا در دانشگاه‌های علوم پزشکی خراسان رضوی با بیان اینکه خراسان رضوی در حال حاضر در اوج پیک ششم کرونا در تعداد بیماران سرپایی قرار دارد اظهار کرد: پیش بینی می‌شود ظرف روزها و هفته‌های آینده، تعداد بیماران بستری نیز افزایش یابد که در این راستا تمهیدات لازم برای خدمات رسانی مطلوب در استان در نظر گرفته شده است.

انجیدنی با بیان اینکه در این راستا تمامی بیمارستان‌های استان برای ارائه خدمات مناسب به بیماران بستری و بدحال در آمادگی کامل هستند و پیش بینی‌های لازم برای افزایش ظرفیت تخت‌های بستری و رفع مشکلات و چالش‌ها صورت گرفته است خاطرنشان کرد: با توجه به برنامه ریزی‌ها و اقدامات انجام شده، تمامی بیمارستان‌های استان با مشکل کمبود تخت و یا اکسیژن روبرو نیستند و داروها و ملزومات مصرفی مورد نیاز در پیک ششم نیز تامین و ذخیره سازی شده است.

وی با بیان اینکه تقویت سامانه ۱۹۱ در راستای اطلاع رسانی، آموزش و هدایت بیماران به سطوح بهداشتی و درمانی در دستور کار تمامی دانشکده‌ها و دانشگاه‌های علوم پزشکی استان قرار گرفته است تصریح کرد: بر این اساس با هماهنگی با استانداری و مخابرات استان، علاوه بر دانشگاه علوم پزشکی مشهد، این سامانه در سایر دانشگاه‌ها و دانشکده‌های علوم پزشکی استان در حال راه اندازی است.

دبیر قرارگاه مدیریت کرونا دانشگاه علوم پزشکی مشهد با اشاره به رصد بیماران سرپایی و اجرای پروتکل یکپارچه درمان و ارجاع در سطح استان تلاش می‌شود، بیمارستان‌ها با مشکل ازدحام و شلوغی روبرو نشوند افزود: تکمیل واکسیناسیون  و افزایش پوشش دز سوم واکسن و تشویق مردم به مشارکت در این برنامه یکی از استراتژی‌های مهم قرارگاه به شمار می‌رود ضمن اینکه رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی به ویژه در استفاده از ماسک با اجرای برنامه‌های نظارتی مورد تاکید است.

انجیدنی با بیان اینکه تلاش می‌شود با تمهیداتی که در نظر گرفته شده است با کمترین آسیب از پیک ششم کرونا عبور نماییم خاطرنشان کرد: در این راستا تمامی شهرستان‌های خراسان رضوی به طور مستمر و روزانه مورد رصد قرار می‌گیرند و با دریافت گزارش‌های روزانه و برگزاری نشست‌های روزانه قرارگاه، تلاش می‌شود در صورت بروز هر گونه چالش، نسبت به رفع آن اقدام شود.

وی با اشاره به برنامه ریزی و دریافت مصوبات از قرارگاه کرونا برای تامین نیروی انسانی، تمدید طرح برخی از نیروهای این حوزه در دستور کار قرار گرفته است افزود: تلاش می‌شود با همکاری سازمان‌های بیمه‌گر، تزریق رمدسیویر سرپایی در تمامی دانشگاه‌ها و دانشکده‌های علوم پزشکی مشهد اجرایی شود تا در صورت نیاز بتوان به بیماران به شکل مناسب خدمات رسانی کرد.

 دبیر قرارگاه مدیریت کرونا دانشگاه علوم پزشکی مشهد با بیان اینکه تلاش می‌شود با گسترش دسترسی در تمامی مراکز خدمات جامع سلامت منتخب و درمانگاه‌ها دسترسی مردم به تست کرونا افزایش یابد اظهارکرد: این امر موجب شده است که شاهد ازدحام مراجعین در مراکز خاص همانند پیک پنجم کرونا نباشیم و خدمات به شکل مناسبی در دسترس مردم قرار گرفته است.

۱۱ درصد مادران باردار واکسیناسیون کامل را انجام داده‌اند

محمد احمدیان، مدیر سلامت جمعیت، خانواده و مدارس دانشگاه علوم پزشکی مشهد نیز اظهارداشت: تا کنون ۴هزار و ۴۸۹ مادر باردار و معادل ۱۱.۲ درصد این گروه از مادران در حوزه تحت پوشش دانشگاه واکسیناسیون کامل را انجام داده‌اند.

وی افزود: از زمان شروع واکسیناسیون مادران باردار تاکنون ۶۹ هزار و ۲۷۴ دُز واکسن کرونا به این گروه از مادران تزریق شده است.

احمدیان تصریح کرد: از میان ۳۹ هزار و ۹۷۱ مادر باردار واجد شرایط دریافت واکسن کرونا در حوزه تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی، تاکنون ۳۴ هزار و ۷۳۴ نفر و معادل ۸۶.۹ درصد دُز اول، ۳۰ هزار و ۵۱ نفر و معادل ۷۵.۲ درصد دُز دوم و ۴۴۸۹ نفر و معادل ۱۱.۲ دُز سوم را دریافت کرده‌اند.

مدیر سلامت جمعیت، خانواده و مدارس دانشگاه علوم پزشکی مشهد خاطرنشان کرد: مادران باردار یکی از گروه‌های پرخطر جامعه در ایام بحران کرونا هستند و با توجه به اینکه در موج ششم این بحران قرار داریم و درگیر ویروس اومیکرون هستیم می‌طلبد که این گروه از مادران به دلیل شرایط خاصی که دارند بیشتر از دیگر گروه‌های جامعه نسبت به اهمیت انجام این کار مهم و حیاتی واقف باشند و نسبت به انجام و تکمیل واکسیناسیون خود اقدام نمایند.

احمدیان تأکید کرد: همچنین نکته بسیار مهم دیگر در بحث تغذیه مادران به‌خصوص در ایام بحران کرونا بوده که باید طبق توصیه پزشک و مراقب سلامت مربوطه باشد و مواردی که تأکید بر مصرف آنها شده حتماً استفاده شود واز استفاده مواردی هم که بر عدم مصرف آنها تأکید شده نیز خودداری گردد تا سلامت مادر و جنین به خطر نیفتد.

وی بیان کرد: مادر ستون خانواده بوده و زمانی که در سلامت باشد آن خانواده هم از این نعمت به‌خوبی بهره‌مند است و مادران بهترین مشوق اعضای خانواده در رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی در ایام بحران کرونا هستند و زمانی که یک مادر این موارد را به‌خوبی رعایت می‌کند فرزندان هم این کارها را به درستی انجام می‌دهند و سلامت آن خانواده با مدیریت بسیارخوب مادر خانواده تضمین است.

منبع: تسنیم

انتهای خبر/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.