مدیرکل بنادر و دریانوردی هرمزگان گفت: با اتمام فاز سوم توسعه بندر شهید رجایی امکان پهلوگیری کشتی‌ها تا ظرفیت ۱۸ هزار و ۴۰۰ TEU محقق می‌شود و ظرفیت کانتینری این بندر تا ۸ میلیون TEU در سال افزایش می‌یابد.

ظرفیت کانتینری بندر شهیدرجایی به ۸ میلیون TEU می‌رسد

به گزارش قدس آنلاین، بندر شهید رجایی یکی از نقاط قوت استان هرمزگان محسوب می‌شود که به واسطه قرار گرفتن آن در استان هرمزگان عواید بسیاری را برای کشور به همراه می‌آورد و در واقع دروازه طلایی تجارت کشور است که با بیش از ۸۰ بندر مهم دنیا ارتباط تجاری دارد و به دلیل قرار گرفتن در مرکز کوریدور شمال جنوب قاره آسیا را به اروپا متصل می‌کند و از همین رو بسیاری از کشورها برای بهره‌برداری خود خواهان سرمایه‌گذاری در این بندر استراتژیک هستند.

بندر شهید رجایی تقریبا مولود انقلاب است و بعد از بهره‌برداری اولیه ۲ طرح‌ بزرگ توسعه‌ای در آن انجام‌ شده‌ و هم‌ اکنون سومین طرح بزرگ توسعه‌ای با هدف افزایش ظرفیت بندر به سالانه ۸ میلیون TEU کانتینر در حال اجرا است. 

علی ‌رضا محمدی کرجی‌ران مدیرکل بنادر و دریانوردی استان هرمزگان اظهار داشت: بندر شهید رجایی یکی از بنادر مهم و استراتژیک کشور است که در مسیرهای اصلی کریدورهای ترانزیتی شمال و جنوب، شرق و غرب جهت تسهیل ترانزیت کالا به کشورهای آسیای میانه، حوزه خلیج فارس و دریای عمان، افغانستان، پاکستان و عراق قرار گرفته است و از امتیازات مناطق ویژه اقتصادی نیز برخوردار است.

وی افزود: این بندر با بهره‌مندی از پیشرفته‌ترین پایانه‌های کانتینری، به عنوان بزرگترین بندر کانتینری ایران محسوب می‌شود که با شش و نیم میلیون TEU کانتینر ظرفیت سالانه، تخلیه و بارگیری بیش از ۸۰ درصد کالاهای کانتینری در سطح بنادر کشور را پشتیبانی می‌کند.

کرجی‌ران بیان‌کرد: موضوعی که در سال‌های اخیر از سوی دولتمردان و صاحب‌نظران اقتصادی مورد توجه و تاکید قرار گرفته بحث توسعه اقتصاد دریامحور است و بندر راهبردی شهید رجایی نیز به عنوان یکی از بنادر فعال و در عین حال بزرگ‌ترین بندر تجاری کشور در سال‌های اخیر یک حرکت شتابانی به ویژه در بحث توسعه زیرساختی و توسعه دریامحور را در پیش گرفته است.

وی عنوان کرد: اجرای فاز سوم طرح توسعه مجتمع بندری شهید رجایی از برنامه‌های مهم در حال اجراست این طرح شامل ادامه اجرای عملیات بتن‌ریزی عرشه اسکله، تکمیل عملیات لایروبی پای اسکله و حوضچه، نصب ملحقات اسکله با پیشرفت فیزیکی ۹۴ درصد است.

مدیرکل بنادر و دریانوردی هرمزگان تاکیدکرد: افتتاح یک پست اسکله به طول ۴۰۰ متر، محوطه و پس‌کرانه ترمینال کانتینری به مساحت ۳۱ هکتار و برخی از ساختمان‌های پشتیبانی، پست‌های برق شماره یک و دو، سردرب و گیت ورودی و خروجی و پارکینگ مسقف فاز سوم طرح توسعه بندر شهیدرجایی و همچنین ادامه و تکمیل پست دوم اسکله کانتینری متناسب با شناورهای تا متراژ ۹۰۰ متر مرتبط با فاز سوم طرح توسعه بندر شهیدرجایی با پیشرفت فیزیکی ۸۰ درصد از مهم ترین اقدامات صورت گرفته در رابطه با این پروژه است.

کرجی‌ران تاکید کرد: با اتمام فاز سوم توسعه بندر شهید رجایی امکان پهلوگیری کشتی‌ها تا ظرفیت ۱۸ هزار و ۴۰۰ TEU محقق می‌شود و ظرفیت کانتینری این بندر تا ۸ میلیون TEU درسال افزایش می‌یابد.

وی تصریح‌ کرد: در طرح توسعه بندر شهید رجایی پروژه توسعه اسکله‌های نفتی بندر شهید رجایی با روند خوبی درحال اجرا است و پیش‌بینی می‌شود با تکمیل سه پست اسکله، در مجموع ۳۰ میلیون تن به ظرفیت سالانه بندر شهید رجایی اضافه شود و در همین راستا برای نخستین بار در کشور، ساخت و تجهیز اسکله‌های نفتی با استفاده از توان داخلی صورت گرفته است.

مدیرکل بنادر و دریانوردی هرمزگان خاطرنشان‌کرد: آماده‌سازی سازه (بخش سیویل) ۳پست اسکله نفتی و آماده‌سازی یک خط لوله انتقال و یک دستگاه بازوی بارگیری تابستان امسال انجام گرفت و تکمیل خطوط انتقال و نصب باقی‌مانده بازوهای بارگیری و سازه استقرار پایپ‌رک جهت انتقال تا پایان سال جاری انجام خواهد شد.

وی تاکید کرد: در حال حاضر چندین کشور آسیایی خواهان همکاری‌های اقتصادی در حوزه حمل‌ونقل در بندر شهید رجایی هستند که با تکمیل فاز سوم بندر شهید رجایی قطعا این استقبال افزایش چشمگیری را به دنبال خواهد داشت؛ به عنوان نمونه کشور قرقیزستان خواهان سرمایه‌گذاری در پس‌کرانه ‌بندر شهید رجایی برای ترانزیت کالاهای خود است و به همین منظور نیز سه کارگروه مخصوص حمل و نقل برای ترانزیت، همکاری‌های بندری، ریلی و هوایی؛ کارگروه سرمایه‌گذاری اقتصادی و کارگروه تشکیل صندوق مشترک ایران و قرقیزستان برای پروژه‌های مشترک در جهت توسعه روابط تجاری و بازرگانی با ایران در دولت قرقیزستان در تهران تشکیل شده‌ است.

منبع: تسنیم

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.