مازندران دو میلیون تن تولید مرکبات دارد که باید در کنار تامین نیاز داخل و به ویژه بازار شب عید، تمهیداتی اندیشیده شود تا باغداران برای فروش دچار مشکل نشوند.

سهم ۲ میلیون تنی مازندران در تولید مرکبات/ روند صادرات مرکبات تسریع می‌شود

به گزارش قدس آنلاین،   با وجود اینکه مازندران نقش زیادی در تولید مرکبات دارد اما سهمش از صادرات بسیار ناچیز است، سالانه حجم زیادی از مرکبات در باغ‌های مازندران تولید می‌شود که با توجه به‌ اینکه در این زمینه تمهیدات لازم اندیشیده نشده بخشی از مرکبات تبدیل به ضایعات می‌شود.

ضرورت پیگیری برای یارانه سوخت به هواپیماهای باری

منصورعلی زارعی نماینده مردم ساری و میاندورد در مجلس شورای اسلامی در این‌ باره اظهار کرد: مازندران با تولید بیش از ۲ میلیون تن مرکبات سهم مهمی در تولید این محصول دارد که با توجه به تامین نیاز ضرورت بحث صادرات مورد تاکید است که مازاد تولید باید صادر شود.

وی گفت: اتفاقاتی امسال افتاد که باید مسؤولان اجرایی استان و وزارت جهاد کشاورزی از قبل پیش‌بینی لازم را در این زمینه در دستور کار داشتند.

عضو کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه مسؤولان باید برای حل بازار مرکبات متمرکز باشند، افزود: در  بودجه ۱۴۰۰ بحث اختصاص یارانه سوخت به هواپیماهای باری پیش‌بینی شد ولی  پیگیری لازم در این زمینه صورت نگرفت.

این مسؤول اضافه کرد: یک هفته پیش در این زمینه مکاتبه‌ای با معاون اول رئیس‌جمهور انجام شد تا در این زمینه تمهیدات لازم اندیشیده شود.

وی با تاکید بر ضرورت پیگیری سوخت برای هواپیماهای باری، خاطرنشان کرد: موضوع سوخت یارانه‌ای باید پیگیری شود که اگر اقدام جدی صورت نگیرد با مشکلات جدی و ضایعات سنگین مرکبات در انبارها مواجه خواهیم شد.

وجود ۵۰۰ هزار تن مرکبات در انبارهای مازندران

زارعی با اشاره به وجود ۵۰۰ هزار تن مرکبات در انبارهای استان، تصریح کرد: همچنین قرار بود سازمان تعاون روستایی نسبت به خرید ۵۰ هزار تن مرکبات برای ایام پایانی سال اقدام کند که تاکنون ۳۰ هزار تن از مرکبات را خریداری کرده است.

نماینده مردم ساری و میاندورود در مجلس شورای اسلامی بیان کرد: وزیر جهاد کشاورزی و استاندار مازندران باید به میدان بیایند و حساسیت کار را برای دولت بیان کنند.

زارعی ادامه داد: از طرفی هزینه‌های تولید ما سنگین است و باید میزان بهره‌وری را بالا ببریم تا از بازار جهانی عقب نمانیم.

 استفاده از ظرفیت بندر امیرآباد

حسینقلی قوانلو رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت مازندران در گفت‌وگویی، اظهار کرد: سال گذشته نزدیک‌ به ۲۰۰ میلیون دلار صادرات مرکبات انجام شد که در ۱۰ ماهه امسال  ۲۱۳ میلیون دلار مرکبات داشتیم که افزایش ۵۰ درصدی صادرات را شاهد بودیم.

وی افزود: البته سال گذشته با توجه به بحث کرونا صادرات وضعیت خوبی نداشت اما با وجود تحریم و فشار خارجی این میزان نقطه مثبتی است.

فعال شدن گمرکات استان ضروری است

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت مازندران با تاکید بر استفاده از ظرفیت بندرامیرآباد، اضافه کرد: در این زمینه اقدامات خوبی صورت گرفته که لازم است افزایش یابد.

این مسؤول تصریح کرد: نقطه ضعف صادرات این است که بیشتر از سایر استان‌ها و پایانه‌های غرب کشور انجام می‌شود که ضرورت دارد در این زمینه از ظرفیت‌های استان نیز بهره‌گیری شود.

 تسریع در صادرات پرتقال مازندران

همچنین به منظور بررسی وضعیت بازار پرتقال تامسون تولیدی کشاورزان مازندران که این روزها ناشی از گسترش شدید شبکه دلالی و نیز روند کُند صادرات این محصول ارزیابی می‌شود، اسماعیل قادری‌فر، معاون وزیر جهاد کشاورزی و مدیرعامل سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران و سیدمحمود حسینی‌پور، استاندار مازندران دیدار کردند.

در این دیدار ضمن بررسی روند خرید پرتقال تامسون تنظیم بازاری شب عید که توسط مباشران سازمان مرکزی تعاون روستایی در حال انجام است نسبت به بررسی شتاب بخشی به روند صادرات این محصول بحث و تبادل نظر شد.

در این دیدار ضمن برقراری تماس تلفنی با کاپیتان محمدی بخش، مدیرعامل سازمان هواپیمایی کشوری به منظور برقراری پروازهای کارگو ویژه صادرات محصول از فرودگاه شهدای ساری و همچنین با مهاجر، رئیس اتاق بازرگانی استان مازندران به منظور تامین ‌جمع‌آوری پرتقال‌های صادراتی استان مذاکره و تبادل نظر شد.

منبع: فارس

انتهای خبر/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.