مهلت ۲۰ روزه حجت‌الاسلام و المسلمین رئیسی به دستگاه‌های اجرایی برای آزادسازی سواحل شمالی کشور به نفع مردم، در حالی جمعه اخیر به پایان رسید که جدیت دولت و شخص رئیس جمهور در این مسئله با بازخورد مثبت بسیاری در فضای مردمی و رسانه‌ای کشور روبه‌رو شد.

۵ گام مثبت دولت در ۶ ماه اول

موضوع آزادسازی سواحل و رعایت حریم ۶۰ متری دریا به عنوان یک مطالبه مردمی، به دمل چرکینی تبدیل شده و حداقل در ۱۵-۱۰ سال اخیر دولت‌ها به تناوب از این موضوع سخن راندن، ولی در میدان عمل اتفاقی نمی‌افتاد. اما براساس آنچه اعلام شده در یک ماه اخیر بیش از ۹۰ درصد کار انجام شده و بخش باقیمانده در حال انجام است. به همین بهانه در این گزارش چند گام مهم دولت در چند ماه اخیر که در فضای مردمی با استقبال روبه‌رو شد را مرور می‌کنیم.

دیپلماسی موفق در خرید واکسن کرونا

یکی از دغدغه‌های اصلی دولت رئیسی با توجه به تهدید همه‌گیری کرونا مسئله تأمین واکسن کرونا بود؛ موضوعی که در دولت گذشته به علت پیوند زدن آن به FATF  در واردات با موانعی روبه‌رو شد. در همین راستا دولت سیزدهم در نخستین گام در کنار اهمیت دادن به تولید واکسن داخلی، با وارد کردن گسترده واکسن از چین و روسیه به رکورد تزریق بیش از ۱۰۰میلیون دُز واکسن رسید. نتایج نظرسنجی مرکز افکارسنجی گالوپ هم تأییدی بر این موفقیت است، به‌طوری که بیش از ۷۰ درصد ایرانی‌ها از عملکرد رئیسی اعلام رضایت کردند که برپایه گزارش این مرکز، واکسیناسیون گسترده کرونا یکی از دلایل افزایش رضایت ایرانی‌ها از عملکرد رئیس‌جمهور جدید ایران عنوان شده است. گالوپ می‌نویسد رئیسی حتی قبل از روی کار آمدن برنامه‌ای برای مقابله با بیماری همه‌گیر کرونا اعلام کرد.

منطقه‌گرایی و حق همسایگی 

دولت سیزدهم با اتخاذ دیپلماسی فعال تنها در ۱۰۰ روز اول مدیریتش حدود ۱۰۰ ملاقات و گفت‌وگوی تلفنی با مقامات عالی‌رتبه خارجی داشته که به طور متوسط هر روز یک ملاقات یا تماس بوده است. استنتاج نظرسنجی گالوپ که در ماه‌های گذشته منتشر شد، نشان داده مردم ایران علاوه بر نگاه خوش‌بینانه به دولت رئیسی از ایالات متحده رویگردان شده‌اند و به سیاست جدید جمهوری اسلامی ایران در نگاه به شرق دید مثبتی دارند. به تصویب رساندن عضویت دائمی جمهوری اسلامی ایران در پیمان منطقه ای شانگهای و حضور فعال در اجلاس سالانه سران اکو بخش دیگری از اقدامات دولت برای تقویت سیاست‌های منطقه‌ای ایران محسوب می‌شود. 

صادرات نفتی اوج می‌گیرد

با وجود حفظ شاکله تحریم‌ها، شواهد نشان می‌دهد دولت رئیسی در افزایش فروش نفت موفق عمل کرده است. به اذعان آمار، صادرات نفتی در چند ماه اخیر افزایش۴۰ درصدی داشته و نکته مهم‌تر آن است که پول حاصل از صادرات نیز در حال بازگشت به کشور است و نهادهای مربوط پول حاصل از فروش محصولات را  تحویل بانک مرکزی می‌دهند. 

هدایت تسهیلات بانکی به نفع مردم 

تسهیل امور بانکی و اعطای وام‌های بدون ضامن برای اقشار کم درآمد یکی از اقدامات مثبت دولت در روابط مردم با نظام بانکی کشور است. براساس آمارهای منتشر شده ظرف سه هفته اول ابلاغ این طرح دولت، ۶۵ هزار نفر وام ۱۰۰ میلیونی بدون ضامن را دریافت کرده‌اند. بر این اساس می‌توان گفت طی سه هفته روزانه ۵/۲ تا ۳ هزار نفر از تسهیلات بدون ضامن بهره مند شده اند و این اقدامی بی سابقه در ارائه تسهیلات بانکی از سوی دولت‌هاست. البته اقدام دولت با انتقاداتی همراه بود و برخی منتقدان تزریق نقدینگی بدون برنامه و هدف به بازار تقاضای عمومی را مصداق بارز دامن زدن به تورم دانستند که باید برای مقابله با تبعات آن راهکارهایی اندیشیده شود.

بازگشت کارخانه‌های تعطیل شده به چرخه تولید

احیای کارخانه‌های تعطیل و راکد به چرخه تولید از جمله اقدامات در اولویت وزارت کار در دولت است. در همین راستا عبدالملکی وزیر کار و رفاه اجتماعی با اعلام اینکه شرایط کارخانه‌های تعطیل شده به دقت بررسی می شود و با برنامه مشخص آن‌ها را دوباره به چرخه تولید کشور باز می‌گردانیم، گفته است: بر اساس آمارها، از زمان آغاز به کار دولت سیزدهم تا پایان مهر ماه ۱۴۰۰ تعداد ۵۰۷ بنگاه اقتصادی با حفظ اشتغال بیش از ۱۳۱ هزار نفر مورد حمایت قرار گرفته اند. همچنین بیش از ۹۶۰ بنگاه مشکل‌دار با ۱۱۲ هزار و ۶۶۱ کارگر شاغل در آن‌ها شناسایی شده که در مقایسه با مدت مشابه سال قبل ۱۲ درصد کاهش را نشان می‌دهد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.