معاون پارلمانی رئیس جمهور بر لزوم برقراری روابط تجاری بین ۲۴ کشور مورد تحریم آمریکا، تاکید کرد.

لزوم برقراری روابط تجاری بین ۲۴ کشور مورد تحریم آمریکا

به گزارش قدس آنلاین، محمد حسینی در اولین کنفرانس ملی دیپلماسی اقتصادی جمهوری اسلامی ایران(فرصت ها و چالش ها ۱۴۰۴ - ۱۴۰۰) که در دانشگاه امام صادق برگزار شد، اظهار کرد: سند تحول الان آماده است و ماه ها و مدت ها بر روی آن کار شده است و قرار است بعد از رونمایی در اختیار اصحاب فکر قرار گیرد و آن را نقد و تکمیل کنند و  رئیس جمهور نیز در ۶ ماه گذشته نشان داده که مرد میدان است و اگر راهکار درستی وجود داشته باشد و برنامه عملیاتی در سطح داخل یا خارج وجود داشته باشد آن را به خوبی پیگیری می کند. 

وی افزود: ضرب العجل ۲۰ روزه ای که مطرح شد برای آزادسازی ساحل، اقدام شگفت انگیزی صورت گرفت و معلوم می شود که کارهای بزرگی در کشور انجام داد. 

معاون پارلمانی رئیس جمهور اظهار کرد: در حوزه دیپلماسی اقتصادی نیز هفته ای نیست که رئیس جمهور که با سران کشورها در تماس و تعامل نباشد و حتی در روزهای اول که وضعیت کرونا خیلی دشوار بود با خیلی از کشورها صحبت شد تا ظرفیت دیپلماسی استفاده کنیم و وزارت خارجه ستادی تشکیل دهد و در این زمینه فعال شود و سیاست خارجی در خدمت مصالح ملی و منافع مردم باشد. 

وی بیان کرد: در سفر رئیس جمهور به تاجیکستان ایران عضو دائمی سازمان شانگهای شد و بعد از ۱۳ سال عضویت ایران در این سازمان با اهمیت دائمی شد. 

حسینی اظهار کرد: در سفر رئیس جمهور به ترکمنستان بحث سوآپ گازی بین ایران، ترکمنستان و آذربایجان صورت گرفت نشان دهنده این است که بحث اقتصاد در دیپلماسی ما پررنگ شده و جزو اولویت ها است. 

وی افزود: در گذشته بیشتر روابط سیاسی مدنظر بود، اما الان بحث این است که باید در این حوزه کار کنیم تا بتوانیم تاثیر تحریم ها را از بین ببریم و آن انزوایی را که می خواهند برای ما ایجاد کنند برطرف شود. 

حسینی ابراز کرد: همچنین در سفر رئیس جمهور به روسیه توافقاتی انجام شد و الان نیز در سفر رئیس جمهور به قطر ۱۴ قرارداد مهم بین دو کشور منعقد شده است و شرکت در جلسه سران کشورهای تولید کننده و صادرکننده گاز بیان کننده اهتمام دولت به مساله دیپلماسی اقتصادی است و فعال شدن در سازمان اکو و اتحادیه اوراسیا نشان هایی بر عزم و اراده دولت است. 

وی با اشاره به بند ۱۲ سیاست های کلی اقتصاد مقاومتی، گفت: متاسفانه این سیاست ها جدی گرفته نشده است، بنابراین در این دوره باید جبران مافات کنیم و با یک جهش بتوانیم عقب ماندگی را جبران کنیم. 

حسینی تصریح کرد: بند ۱۲ مبتنی بر افزایش قدرت مقاومت است، کاهش آسیب پذیری اقتصاد کشور و توسعه و گسترش همکاری با کشورهای جهان و همسایگان که این مسائل مبتنی بر دیپلماسی اقتصادی است. 

معاون پارلمانی رئیس جمهور با اشاره به همسایگی با ۱۵ کشور، اظهار کرد: مرز زمینی و دریایی مشترک با این کشورها وجود دارد و این کشورها جمعیت فراوانی دارند و مشترکات فرهنگی، دینی و زبانی و تاریخی بین این کشورها وجود دارد، بنابراین این مسائل امتیازاتی است که باید به آن توجه کرد. 

وی افزود: امکان مبادله کالایی با پول رایج برخی از این کشورها وجود دارد و نیازی نیست با برخی از این کشورها مانند عراق حتما مبادلاتمان براساس دلار باشد و اگر ما بتوانیم خط اعتبار گاز را به برخی از کشورهای دیگر توسعه دهیم و بحث گاز رسانی را توسعه دهیم می توان روابط ما را گسترده تر و امنیت ما را نیز تنظیم کند، البته این به معنای بسنده‌تر کردن به کشورهای همسایه نیست، ولی با همه کشورها می خواهیم سیاست متوازن داشتیم ولی خودمان را را محدود به چند کشور غربی نمی کنیم تا داستانی مانند برجام پیش آید و بعد هم بگذارند و بروند و کار را با مشکل مواجه کنند. 

حسینی خاطرنشان کرد: آفریقا زمینه بسیار خوبی برای صادرات کالاهای ما است و با آمریکای لاتین روابط سیاسی خوبی داریم و با ونزوئلا و دیگر کشورها روابط سیاسی خوبی داریم و می توانیم با این کشورها روابط تجاری داشته باشیم. 

معاون پارلمانی رئیس جمهور گفت: برای استفاده از دیپلماسی در راستای حمایت از هدف های اقتصادی باید دیپلماسی در خدمت اقتصاد باشد و سفارت خانه ها و دیپلمات ها خود را موظف بدانند برای راهنمایی تجار و ما هم باید تولید داخل را تقویت کنیم. 

وی افزود: اخیرا هفت شرکت از ۴۸ پروژه بزرگ اقتصاد رونمایی کردند که معادل ۱۷ میلیارد دلار بود و این نشان دهنده عزم کشور برای سرمایه گذاری  است که منجر به تولید، اشتغال و رونق صادرات است. 

حسینی بیان کرد: همه دستگاه ها از جمله وزارت نفت، نیرو، جهاد کشاورزی و غیره باید در دیپلماسی اقتصادی فعال شوند. وقتی روسیه از جانب اروپا تحریم شد آنها از محصولات کشاورزی ما استقبال می کردند؛ اما ما آمادگی نداشتیم همچنین وقتی کشور قطر تحریم شد آنها باز هم از محصولات کشاورزی ما استقبال می کردند که ما نتوانستیم آن گونه که لازم بود همکاری کنیم. حتی در مورد سوریه و عراق که آنها را از شر داعش نجات دادیم؛ اما در سوریه در حوزه اقتصاد فعالیتی نداشتیم و باوجود اینکه آنها علاقمند به همکاری با ما هستند. 

وی افزود: رئیس جمهور با فعالیت ها راه را همواره می کند، بنابراین مدیران اجرایی و بخش خصوصی باید از این فرصت استفاده کنند. 

معاون پارلمانی رئیس جمهور اظهار کرد: فرصت سازی ها در حال انجام است و بقیه نباید فرصت سوزی کند. فرصت ها همیشگی نیست و بعد از فروپاشی اتحادیه جماهیر شوری کشورهای منطقه از کالاهای ایرانی استقبال می کردند؛ اما ما به خوبی کار نکردیم و کشورهای دیگر جایگزین شدند، بنابراین  اگر خوب استفاده نکنیم بازارها را از دست خواهیم داد. 

وی افزود: ما کشوری هستیم که از ابتدای پیروزی انقلاب در مرکز تهدید و تحریم بوده ایم، البته امیدواریم مذاکرات به نتیجه برسد، ولی به معنای آن نیست که نگرانی نداشته باشیم. همیشه تحریم ها بالای سر ما بوده است زیرا ما یک جهان بینی و اعتقاداتی داریم که برنمی تابند که ایران منادی بیداری، استقلال و آزادی و تقویت کننده جبهه مقاومت در منطقه باشد. ما مبانی اسلامی خود را در اقتصاد و سیاست داریم، بنابراین باید نسخه بومی خودمان را داشته باشیم و لذا از اینکه دانشگاه امام صادق پیشگام شده است و راهکارهایی ارائه می کنند قابل اجرایی شدن است. 

حسینی با اشاره به رویکردهای حاکم بر دیپلماسی اقتصادی، گفت: ما همانطور که در مدیریت جهادی نیاز به مدیریت جهادی و روحیه انقلاب داریم در این عرصه نیز باید اینگونه باشد و باید ظرفیت ها را بشناسیم و از فرصت ها استفاده کنیم و در دیپلماسی اقتصادی پویایی و انعطاف پذیری مساله مهم است و درون زایی و برون گرایی دارای اهمیت ویژه است و باید حرکت کنیم به سمت اقتصاد مقاوم تا شوک های اقتصادی به ما آسیب نزد و در صورت آسیب آن را ترمیم کنیم. 

وی افزود: از فرصت هایی که بوده استفاده نکرده ایم، و مبادلات تجاری با در مقایسه با ترکیه رقم قابل توجهی نیست، بنابراین باید تلاش بیشتری را داشته باشیم. ما مولفه های قدرت فراوانی داریم و از این ظرفیت برخورداریم که کشور قدرتمندی باشیم زیرا فرماندهی و رهبری با درایتی داریم که کشور را به خوبی پیش می برد و مردمی داریم که از بینش خوبی برخوردارند و دارای نیروهای نخبه هستیم که بهترین سرمایه هستند. 

حسینی بیان کرد: ما با کشورهای مورد تحریم می توانیم کار کنیم و ظاهرا ۲۴ کشور مانند چین، روسیه، لبنان، زیمباوه، ترکیه و صربستان و کره شمالی و غیره مورد تحریم یکجانبه آمریکا هستند، بنابراین ایران برای همکاری چند جانبه بین این کشورها می تواند پیشگام باشد. 

معاون پارلمانی رئیس جمهوری بیان کرد: دیپلماسی اقتصادی زمینه جلب سرمایه گذاری را فراهم می کند و لذا باید از ظرفیت ایرانیان خارج کشور و تجار و بازرگانان استفاده کرد. 

وی افزود: اگر عزم وجود داشته باشد می توان طرحی نو ایجاد کرد و از این توانمندی نیز برخوردار هستیم. 

منبع: فارس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.