سخنگوی وزارت امور خارجه با اشاره به بحران روسیه و اوکراین، گفت: باید ازهرگونه اقدامی که به تشدید تنش ها منجر شود، اجتناب کرد.

واکنش سخنگوی وزارت خارجه در مورد تحولات بین روسیه و اوکراین

به زارش قدس آنلاین، سعید خطیب زاده در خصوص آخرین تحولات بین روسیه و اوکراین، اظهار کرد: ما با حساسیت موضوعات مرتبط با این کشور را پیگیری می کنیم.

به گفته سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران، ما تمام طرف ها را به خویشتنداری دعوت کرده و معتقدیم باید از هر گونه اقدامی که به تشدید تنش ها منجر شود اجتناب کرد.

با شروع بحران بین اوکراین و روسیه، ایران همزمان با هشدار برخی از دولت‌ها به اتباع خود در کی‌ یف برای خارج شدن از این کشور و احتمال حمله روسیه، از ایرانیان مقیم خواست برای «شرایط اضطراری احتمالی» آماده باشند و ارتباط خود را با سفارت حفظ کنند.

خطیب زاده همه طرف ها را برای تلاش به منظور حل و فصل اختلافات از طریق گفت‌وگو و در چارچوب مسالمت آمیز فراخواند و افزود: متاسفانه مداخلات و اقدامات تحریک آمیز ناتو با محوریت آمریکا شرایط را در این منطقه پیچیده تر کرده است.

پنجشنبه گذشته نیز وزیر امور خارجه کشورمان در تماس تلفنی با همتای اوکراین با تاکید بر اینکه ایران خواهان حفظ صلح و ثبات در منطقه است، گفته بود، «امیدوار است وضعیت جاری از طریق گفت‌وگو و مجاری دیپلماتیک و بدون دخالت کشورهای ثالث حل و فصل شود.

گفتنی است؛ شب گذشته پوتین رئیس جمهور روسیه طی بیانیه جدایی مناطق دونتسک و لوهانسک از اوکراین را به رسمیت شناخت.

این اقدام روسیه با واکنش های زیادی در سطح جهان همراه بود به طور مثال رئیس جمهور آمریکا در واکنش به اقدام اخیر روسیه درباره اوکراین، با استقرار تعداد بیشتری از نیروهای نظامی آمریکایی در شرق اروپا موافقت کرده است.

طبق انچه که اعلام شده؛ هدف اصلی و اساسی بایدن از اتخاذ این تصمیم اعلام همبستگی با اوکراین و همچنین اطمینان دادن به همپیمانان واشنگتن است. نیویورک تایمز افزود: بایدن از طریق مدیر دستگاه اطلاعاتی آمریکا به پوتین پیغام داده است که واشنگتن از اقدامی که مسکو می‌خواهد انجام دهد، آگاه است.

همچنین در پی این اقدام، رئیس‌جمهور اوکراین با بیان اینکه کی‌یف حق دفاع از منافعش را برای خود محفوظ می‌دارد، گفت: مرزهای بین‌المللی اوکراین بدون توجه به تصمیمات روسیه ثابت خواهد ماند.

منبع: باشگاه خبرنگاران

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.