بازارهای روسیه در بحبوحه تشدید تنش‌ها در شرق اوکراین با کاهش زیادی روبه‌رو شده‌اند به طوری که روبل روسیه و بازار سهام این کشور ارزش خود را از دست داده‌اند.

ارزش پول ملی روسیه یک درصد کاهش یافت

به گزارش قدس آنلاین، بازارهای مالی روسیه و روبل این کشور با انتشار اخباری مبنی بر تشدید تنش نظامی در مرز روسیه و اوکراین و تشدید بن بست در منطقه جداشده دونباس در اوکراین سقوط کردند، که این امر با اعلام پذیرش استقلال لوهانسک و دونتسک تشدید شد.

ارتش روسیه گزارش داده است که نیروهای این کشور به سمت یک "گروه خرابکار اوکراینی" که قصد عبور از این کشور را داشت، حمله کردند و پنج نظامی را کشتند.

پیش از این، مقامات در جمهوری خودمختار دونتسک، بنا به گزارش‌ها، از مسکو خواستند تا در بحبوحه تشدید بن‌بست در سراسر خط تماس، کمک فوری به این منطقه ارسال کند.

شاخص دلاری سهام پیشرو روسیه ۱۰ درصد کاهش یافت در حالی که از لحاظ روبلی نیز با ۷.۸ درصد کاهش به ۳۱۲۹ واحد رسید.

پول ملی روسیه نیز مسیر مشابهی را دنبال کرد و بیش از یک درصد کاهش یافت و به بالای ۷۹ روبل در برابر دلار و ۹۰ روبل در برابر یورو رسید.

این کاهش قیمت و مواضع روسیه در حالی صورت گرفت که اعلام شده بود نشست احتمالی روسیه و آمریکا بر سر بحران اوکراین برگزار خواهد شد.

امانوئل مکرون، رئیس‌جمهور فرانسه یکشنبه شب گفت: ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه و جو بایدن، همتای آمریکایی‌اش، هر دو بر سر برگزاری نشستی برای توقف تشدید درگیری‌ها توافق کرده‌اند.

روز دوشنبه، مقامات در دونتسک وضعیت اضطراری اعلام کردند و گفتند که ایستگاه‌های پمپاژ آب آنها در بحبوحه گلوله باران کار خود را متوقف کرده و آنها قادر به توزیع آب آشامیدنی نیستند.

روز جمعه، رهبران شورشیان جمهوری‌های مردمی خودخوانده دونتسک و لوگانسک اعلام کردند که در نتیجه وخامت اوضاع امنیتی، تخلیه ساکنان روس زبان را آغاز کرده‌اند و به مردان توانا دستور دادند تا برای جنگ و یک درگیری سهمگین در این کشور آماده باشند.

گفتنی است؛ مداخله نظامی روسیه در اوکراین پس از انقلاب ۲۰۱۴ میلادی اوکراین و برکناری رئیس‌جمهور، ویکتور یانوکویچ رخ داد. این مداخله نظامی در شبه‌جزیره کریمه در جنوب شرقی اوکراین واقع در کناره دریای سیاه و سپس در مناطق شرقی اوکراین رخ داد.

نیروهای روسی در آغاز به شکل سربازان نقابدار و مسلح، ساختمان‌های دولتی و پایگاه‌های نظامی فرودگاه های این شبه‌جزیره را تصرف کردند. سپس ۷ هزار نیروی نظامی وارد این شبه‌جزیره شده و عملاً کنترل آن منطقه را بدست گرفتند.

فردای آن روز، تعداد نیروهای روسی به ۱۵ هزار نفر افزایش یافت. مقامات روسی دلیل این مداخله نظامی را، حفظ حقوق شهروندان روس‌تبار و روس‌زبان شرق اوکراین، بیان کردند. سرانجام در ۱۶ مارس ۲۰۱۴ همه‌پرسی وضعیت کریمه توسط دولت شبه‌جزیره کریمه از مردم کریمه برای پیوستن به روسیه برگزار شد. ۸۱ درصد واجدان شرایط در این انتخابات شرکت کردند و ۹۶٫۷۷٪ به پیوستن این شبه‌جزیره به روسیه رأی مثبت دادند. ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه در روز ۱۸ مارس ۲۰۱۴ رسماً سند الحاق کریمه به روسیه را امضا کرد و کریمه را جزو جدایی ناپذیر روسیه خواند.

از آن زمان تاکنون اوکراین دستخوش تنش های بسیاری است تا اینکه روز گذشته پوتین، رئیس جمهور روسیه طی بیانیه ای جدایی دو ایالت دونتسک و لوهانسک را به رسمیت شناخت و دستور ورود ارتش روسیه به شرق اوکراین را صادر کرد.

منبع: مهر

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.