رییس‌جمهور با تأکید بر اینکه آمریکا باید اراده خود را برای برداشتن تحریم‌ها اثبات کند، گفت: برای رسیدن به توافق در مذاکره با غربی‌ها، تأمین منافع ملت ایران، لغو تحریم‌ها، تضمین معتبر و بسته شدن پرونده‌های سیاسی ضروری است.

رییس‌جمهور: شرط رسیدن به توافق، تأمین منافع ملت ایران و لغو تحریم‌هاست

به گزارش قدس آنلاین، آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی روز دوشنبه در نشست خبری مشترک با تمیم بن حمد آل ثانی در دوحه، با قدردانی از دعوت امیر قطر برای سفر به این کشور و حضور در اجلاس بزرگ گازی جهان اظهار داشت: امروز با دو هدف در دوحه حضور یافتم که یکی توسعه روابط دوجانبه بین ایران و قطر و  دیگری حضور در نشست سران مجمع کشورهای صادرکننده گاز است.

رییس‌جمهور با «خوب و مثبت» خواندن دیدارش با امیر قطر، افزود: در این دیدار توافق کردیم دو کشور از ظرفیت‌ها و فرصت‌های موجود برای گسترش همکاری‌ها و تعمیق مناسبات در عرصه‌ها و حوزه‌های مختلف بهره‌مند شوند.

وی ادامه داد: با توجه به قرابت سرزمینی و منافع مشترک ایران و قطر، تصمیم گرفتیم گام‌های جدی و جدیدی برای افزایش روابط و تنوع‌بخشی زمینه‌های همکاری‌ها برداشته شود.

رییس دولت سیزدهم با اشاره به توافق خود با امیر قطر برای افزایش جدی همکاری‌های دو کشور در حوزه راه، انرژی، تجاری، سرمایه‌گذاری، امنیت غذایی، سلامت و فرهنگ، اضافه کرد: ایران آمادگی خود را برای همکاری کامل در برگزاری هرچه بهتر بازی‌های جام جهانی فوتبال ۲۰۲۲ قطر اعلام کرده است.

آیت‌الله رئیسی با برشماری مزیت‌های بی‌نظیر ایران در زمینه‌های مختلف از جمله جغرافیایی، زیست محیطی، ترانزیتی، اقتصادی، علمی و به‌ویژه نیروی جوان و تحصیل‌کرده گفت: این مزیت‌ها، زمینه تبدیل شدن هر گونه همکاری دو یا چندجانبه رشد اقتصادی و امنیت منطقه‌ای را تضمین می‌کند.

وی افزود: جمهوری اسلامی به دنبال تحول و جهش در روابط منطقه‌ای است و این سفر فصل نوینی در روابط ایران و قطر آغاز خواهد کرد. البته این سفر یکی از گام‌های تحول‌آفرین ما با همسایگان به ویژه همسایگان ما در کشورهای خلیج فارس قلمداد می‌شود.

رییس‌جمهور با بیان اینکه سطح همکاری‌های موجود بین کشورهای منطقه متناسب با ظرفیت‌های عظیم موجود نیست، خاطر نشان کرد: ایران به‌دنبال آن است تا در چارچوب سیاست همسایگی به تقویت و ارتقای این روابط کمک کند و به‌دنبال تحول در روابط منطقه ‌ای در جهت تعامل، همکاری و همگرایی هستیم.

وی ادامه داد: ایران ثابت کرده است که همیشه در کنار منافع کشورها و ملت‌های مستقل می‌ایستد و در دوران سختی نیز، دوستی خود را به همه کشورهای منطقه ثابت کرده‌ایم؛ بسیاری از کشورهای منطقه این حقیقت را درک کردند و در این زمینه تجربیات مشابهی دارند.

ایران فاتح مبارزه با تروریسم و کارزار فشار حداکثری‌ست

رییس دولت سیزدهم با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران فاتح دو میدان مبارزه با تروریسم و کارزار فشار حداکثری اقتصادی بوده است، اظهار داشت: آمریکا باید اراده خود را برای برداشتن تحریم‌های اصلی به اثبات برساند.

آیت‌الله رئیسی خاطر نشان کرد که برای رسیدن به توافق در مذاکره با غربی‌ها، تأمین منافع ملت ایران به خصوص لغو تحریم‌ها، تضمین معتبر و بسته شدن پرونده‌های ادعاهای سیاسی ضروری است. 

وی با بیان اینکه منطقه ما وارد مرحله جدیدی شده است، اضافه کرد: بعد از چند دهه حضور متجاوزانه و اشغالگرانه نیروهای سلطه‌گر، منطقه در حال بازگشتن به دست ملت‌های منطقه است و این پیروزی با مقاومت ملت‌ها به دست آمده است. 

رییس‌جمهور گفت: کشورهای منطقه باید با رایزنی‌ها و گفت‌وگوهای بیشتر، مدیریت بحران‌ها و حل مفصل مسائل را به‌صورت دورن منطقه‌ای پیگیری و عملیاتی کنند.

سه درس بزرگ تحولات چند دهه اخیر منطقه 

وی افزود: سه درس تحولات چند دهه گذشته این است که تجاوزگری محکوم به شکست است؛ مقاومت جواب می‌دهد و هیچ یک از مسائل منطقه راه‌حل نظامی ندارد. 

آیت‌الله رئیسی تصریح کرد: ما همچنین درباره مسائل منطقه‌ای از جمله مبارزه با تروریسم، وضعیت افغانستان و قاچاق مواد مخدر تبادل‌نظر کرده و توافق داریم. مبارزه با تروریسم و اشکال آن یکی از اولویت‌های ما است و توانمندی‌های ایران در این میدان در سوریه و عراق قدرتی امنیت‌ساز برای منطقه و جهان محسوب می‌شود. 

رییس دولت سیزدهم تأکید کرد که همسایگان افغانستان و کشورهای همسایه باید به همه مردم و گروه‌های قومیتی کمک کنند تا حکومت فراگیر مردمی در افغانستان ایجاد شود؛ در غیراین‌صورت نا امنی به این کشور مظلوم باز خواهد گشت.

راه‌حل مسأله یمن پایان تجاوز و گفت‌وگوی یمنی - یمنی است

وی ادامه داد: در مورد مردم یمن هم صحبت و بر رفع حصر از این ملت مظلوم به‌عنوان یک اقدام بشردوستانه تأکید کردیم. راه‌حل مسأله یمن، توقف تجاوز و گفت‌وگوهای یمنی - یمنی است.

آیت‌الله رئیسی گفت: همانطور که در روز تحلیف اعلام کرده‌ام دست دوستی به همه کشورهای منطقه به‌ویژه کشورهای همسایه در راستای تعامل حداکثری دراز می‌کنم و بار دیگر لازم می‌دانم از مهمان‌نوازی امیر و دولت قطر تشکر کنم.

رییس‌جمهور ابراز امیدواری کرد این گفتگوها به ثمر بنشیند و نشست فردا که نشست مجمع کشورهای صادرکننده گاز است، منشاء آثار و برکاتی برای این کشورها باشد.

منبع: ایرنا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.