حدود ۳۳ درصد محصولات زراعی و باغی در استان‌های جنوبی کشور در معرض یورش ملخ‌ها هستند و هر گونه کم‌کاری در دفع آن‌ها، به ‌راحتی میزان خسارت‌ها را به ۴۰ میلیون تن خواهد رساند.

خطر لشکرکشی ملخ‌های صحرایی

هشدار درباره حمله ملخ‌های صحرایی در اوایل فروردین‌ماه ۱۴۰۱ سبب شده تا هرمزگان، بوشهر و سواحل سیستان و بلوچستان به‌ عنوان خط اول مبارزه با این آفت، نیازمند تجهیزات و امکانات برای دفع این حشرات باشند.

قرار است مبارزه با ملخ صحرایی در سطحی افزون بر ۱۸۰ هزار هکتار صورت گیرد تا از پیشروی ملخ‌ها در خاک کشورمان جلوگیری شود. برای این کار ۵۰میلیارد تومان از سوی دولت اختصاص‌ یافته ولی دکتر شاهپور علایی مقدم، معاون وزیر جهاد کشاورزی می‌گوید از این مبلغ که باید صرف خرید سم، سمپاش و ادوات مبارزه شود فقط ۱۰ میلیارد آن تخصیص ‌یافته است.

وزارت جهاد کشاورزی می‌گوید؛ اگر اعتبارات لازم تخصیص یابد قادر است هجوم ملخ‌های صحرایی را بدون آنکه آسیبی به محصولات کشاورزی برسد دفع کند ولی در صورت تخصیص نیافتن ۴۰ میلیارد تومان باقیمانده به این کار با پیشروی ملخ‌ها خط دوم مبارزه با این آفت جنوب استان فارس و کرمان و قسمت‌های مرکزی سیستان و بلوچستان خواهد بود. افکار عمومی به خاطر دارد سال گذشته ملخ‌ها با حمله به استان‌های هرمزگان، بوشهر، خوزستان، سیستان و بلوچستان، جنوب کرمان، فارس و جزیره قشم از سفره سبز این مزارع خوردند و از هیچ روییدنی نگذشتند.

امکان لشکرکشی ملخ‌ها از جنوب به شمال

آن ‌طور که محمدشفیع ملک‌زاده، قائم‌مقام اتاق اصناف کشاورزی در گفت‌وگو با خبرنگار ما می‌گوید هجوم گله‌ای این ملخ‌ها که امسال به شکل بی‌سابقه‌ای خواهد بود، نه ‌تنها می‌تواند حجم عظیمی از پوشش گیاهی شامل گیاهان، درختان و مراتع بکر و طبیعی کشور را حریصانه بخورد، بلکه چیزی از مزارع سبزیجات و درختان میوه نیز باقی نخواهد گذاشت.

ملک‌زاده با اشاره به اینکه این حشره همه‌چیزخوار به خاطر قدرت تخریب بالا می‌تواند میلیون‌ها هکتار زمین کشاورزی را نابود کند می‌گوید: یک گله از این آفت با وسعتی برابر با یک کیلومتر شامل حدود ۸۰ میلیون ملخ می‌شود که توانایی این را دارند غذای روزانه ۳۵ هزار انسان را بخورند و از جایی که این ملخ‌ها قادر هستند با وزش باد موافق روزی هزار کیلومتر را هم طی کنند می‌توانند به عمق خاک کشور هم نفوذ کنند. چنانچه سال گذشته دسته‌هایی از آن‌ها به استان‌های شمالی کشور هم رسیدند.

کم‌کاری برخی کشورها در مبارزه با ملخ‌ها

قائم‌مقام اتاق اصناف کشاورزی با اشاره به اینکه برخی کشورها به وظایف خود در مقابله با ملخ‌ها عمل نمی‌کنند می‌گوید: عده‌ای معتقدند عربستان با ملخ‌های صحرایی به ‌عمد مبارزه نمی‌کند تا لشکر ملخ‌ها آسیب بیشتری به مزارع و باغات ایران وارد کند. سال گذشته شاهد این اتفاق بودیم که با وجود مبارزات خوبی که شد، کم‌کاری این کشور در دفع آفات سبب خسارت بیشتر به زمین‌های کشاورزی کشورمان شد.

ملک‌زاده با تأکید بر اینکه برای مبارزه با این آفت، نیروهای دولتی و بخش خصوصی و مردم از همین حالا به حالت آماده‌باش هستند یادآوری می‌کند سال گذشته مبارزه با ملخ صحرایی در سطح ۳۰۰ هزار هکتار انجام شد و با توجه به پیش‌بینی که از هجوم ملخ‌ها شده است، دامنه حمله و مبارزه با توده‌های این آفت در کشور در طول ۴۰ سال اخیر بی‌سابقه خواهد بود.

مبارزه با سموم بی‌کیفیت و اعتبارات اندک

قائم‌مقام اتاق اصناف کشاورزی با اشاره به اینکه به خاطر تحریم‌ها سموم باکیفیتی در اختیار نداریم می‌افزاید: اگر قرار باشد امسال هم مثل گذشته آفت‌کشی را با سموم بی‌کیفیت انجام بدهیم هم مبارزه به ‌کندی صورت می‌گیرد هم اثر مدنظر را روی این حشره ندارد.

ملک‌زاده با تأکید بر ضرورت پرداخت اعتبارات به تیم مبارزه با این آفت می‌افزاید: اگر نتوان با اعتبارات کافی و امکانات و تجهیزات به‌روز و سموم مناسب جلو حمله ملخ‌ها را در ۶ استان در موج‌های اول و دوم گرفت، دسته‌هایی از آن‌ها با گذر از مراتع و مزارع استان‌های میانی، استان‌های شمالی را هم خواهند خورد.

آسیب ملخ‌های صحرایی به محصولات کشاورزی

قائم‌مقام اتاق اصناف کشاورزی با اشاره به اینکه هر گونه کوتاهی در دفع آفات موجب کاهش حجم تولیدات کشاورزی خواهد شد تأکید می‌کند: استان‌های جنوبی کشور در دل زمین زراعی و باغات خود، از گندم و جو گرفته تا انواع میوه‌ها را پرورش می‌دهند، هرمزگان قطب تولید مرکبات، لیموترش و انبه است و در شهرستان‌های آن محصولات خارج از فصل شامل گوجه‌فرنگی، خیار، هندوانه، بادمجان، فلفل دلمه‌ای و کدو کشت می‌شود که نقش بسزایی در تنظیم بازار این محصولات دارند، در فارس که از لحاظ زراعت و محصولات باغی حرف اول را در کشور می‌زند و به تولید انواع غلات، مرکبات، انار و انگور شهره است انواع محصولات غذایی می‌تواند مورد هجمه قرار بگیرد، به‌ جرئت می‌شود گفت غائله مبارزه با ملخ‌های صحرایی به این استان کشیده شود خسارت شدیدی از این بابت خواهیم دید.

ملک‌زاده می‌افزاید: در بوشهر صیفی‌جات، گوجه، خیار، خربزه و طالبی و در خوزستان نخلستان‌ها و چوب درختان نیز از گزند این آفات در امان نخواهند بود، علاوه بر این استان‌ها ملخ‌ها به‌ طور قطع به دیگر مناطق یورش می‌برند و استان‌های یزد، اصفهان، خراسان جنوبی، شمال کرمان و استان‌های شمالی مثل مازندران و حتی غرب کشور نیز در معرض خطر قرار می‌گیرند؛ استان‌هایی که بار اصلی تولیدات زراعی و باغبانی کشور را بر دوش می‌کشند و اگر پای کشاورزی در آن‌ها بلنگد چاره‌ای جز واردات نخواهیم داشت.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • کامران ۰۹:۵۱ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۴
    0 0
    سلام. ملخ رو باید شکار و برای غذای طیور و ماهی از اون استفاده کرد. سمپاشی کار درستی نیست. با مواد خاص دارای بوی جذب کننده باید ملخ ها رو جذب تله کرد و در تله شکارشون کرد. حتی حوضچه های آب هم در قدیم برای این کار استفاده میشده و شبها در وسط منطقه ی بزرگی که آب داشته چراغ روشن میکردن تا ملخ ها جذب نور چراغ بشن و توی آب بیفتن و غرق بشن و بعدش اونها رو از توی آب جمع می کردن و استفاده می کردن.