یک رسانه عربی در تحلیلی نوشت که رژیم صهیونیستی از طریق توافق ترسیم مرزهای آبی با لبنان به دنبال تحقق چند هدف است.

به گزارش قدس آنلاین، روزنامه رای الیوم در تحلیلی نوشت: اسرائیل از طریق توافق احتمالی با لبنان درخصوص مرزهای آبی به دنبال تحقق سه هدف است؛ اما فرصت این توافق بدون دخالت فعال آمریکا امکان پذیر نخواهد بود.

اسرائیل می‌خواهد که از سوی کشورهای منطقه مشروعیت خود را به دست بیاورد و از طرفی دیگر معتقد است که بهبود اوضاع اقتصادی لبنان، حزب‌الله را ضعیف خواهد کرد و علاوه بر آن خودش نیز بهره اقتصادی از این توافق خواهد برد.

رسانه‌های عبری هفته گذشته اخباری درخصوص توافق قریب الوقوع میان لبنان و اسرائیل با وساطت آموس هاچستین، فرستاده آمریکا برای ترسیم مرزهای آبی میان دو طرف، منتشر کردند.

روزنامه هاآرتص روز پنجشنبه گذشته به نقل از مسئولان عالی رتبه در دستگاه امنیتی اعلام کرد که زمینه برای امضای توافق دریایی میان اسرائیل و لبنان به وساطت آمریکا فراهم شده است.

این روزنامه نوشت که این باور نزد دستگاه امنیتی اسرائیل بعد از پیام روزهای اخیر هاچستین به تل‌آویو به‌وجود آمده که سید حسن نصرالله، دبیرکل حزب‌الله لبنان به دولت این کشور گفته است که موافق پیشرف این مذاکرات است.

بر اساس این گزارش، دولت لبنان و یا حزب‌الله فعلا هیچ واکنشی به ادعای این روزنامه صهیونیستی نداشتند.

محمد مجادله، تحلیلگر شبکه ۱۲ رژیم صهیونیستی می‌گوید: تل‌آویو از توافق با لبنان به دنبال تحقق دو هدف است؛ هدف اول که راهبردی است، در واقع تلاش برای کسب "مشروعیت" از سوی کشورهای عربی است و این "مشروعیت" می‌تواند از طریق عادی سازی روابط، توافقات صلح و یا توافقات اقتصادی باشد و این امر می تواند در طولانی مدت منافع راهبردی برای اسرائیل محقق کند.

وی به خبرگزاری آناتولی گفت: هدف دوم اسرائیل این است که می خواهد به توافقاتی با لبنان برسد و بر این باور است که می‌تواند به ایجاد ثبات در داخل لبنان کمک کند؛ زیرا اسرائیل از نابسامانی اوضاع داخلی لبنان هراس دارد و نگران است که ترکش‌های این نابسامانی به اسرائیل نیز برسد و یا به عبارت دیگر به برخی طرف های لبنانی مانند حزب‌الله کمک کند.

مجادله گفت: اسرائیلی‌ها بر این باورند که "حزب‌الله تلاش می‌کند از بحران داخلی لبنان فرار کند و یک بحران خارجی مانند جنگ با اسرائیل ایجاد کند" بنابراین رژیم صهیونیستی تلاش می کند که با لبنان به توافق برسد تا شاید این امر در ایجاد ثبات داخلی در لبنان سهیم باشد.

لبنان بیش از دو سال است که شاهد یک بحران اقتصادی بی سابقه است و از کمبود سوخت و دارو و پایین آمدن قدرت خرید مردم رنج می‌برد. سال گذشته بانک جهانی، بحران لبنان را سخت‌ترین و شدیدترین بحران توصیف کرد و آن را جزو سه بحران سخت از اواسط قرن ۱۹ تا به امروز قرار داد.

محمد مجادله در ادامه به مساله درآمدهای مالی رژیم صهیونیستی از توافقات مرزهای آبی پرداخته است.

وی می‌گوید: بحث و جدل هایی درخصوص مرزهای آبی اسرائیل و به طور کلی درخصوص درآمدهای انرژی وجود دارد، بنابراین اسرائیل در تلاش است که در حد امکان این توافقات به سود خودش باشد. آمریکا در این زمینه بسیار فعال نشان داده است و این امر به اسرائیل بسیار کمک می کند و اسرائیل نیز توافق با لبنان را فرصتی می‌بیند که شاید دیگر تکرار نشود.

از سوی دیگر، آویو یسخاروف، تحلیلگر روزنامه صهیونیستی معاریو می‌گوید که اسرائیل معتقد است از توافق با لبنان به ویژه درخصوص استخراج گاز از منطقه آبی، بهره اقتصادی می‌برد.

وی در گفت وگو با خبرگزاری آناتولی تاکید کرد: یک مساله مشهور این است که بعد از امنیت، اقتصاد برای اسرائیل بسیار مهم است. این توافق می‌تواند افق‌های اقتصادی جدیدی برای اسرائیل با همسایگانش از جمله لبنان ایجاد کند و تل‌آویو از این امر استقبال می‌کند.

یسخاروف در ادامه گفت:" اسرائیل به دنبال نابودی تمام کشور لبنان نیست و از سوی دیگر خواهان گسترش قدرت حزب الله هم نیست، بی شک این توافق اقتصاد لبنان را قوی‌تر خواهد کرد و حزب‌الله خواهد فهمید که هرگونه تلاش برای ممانعت از انعقاد این توافق از طریق تحرک علیه اسرائیل، تاثیرات منفی بر داخل لبنان خواهد گذاشت."

منبع: ایسنا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.