جمعی از هنرمندان که در ۲۴ ساعت گذشته از خبر ادامه معافیات مالیاتی‌شان مسرور شده اند با ارسال نامه‌ای به رییس مجلس شورای اسلامی، از تلاش‌های مجلس برای این عیدانه پایان سال تشکر کردند.

عیدانه مجلس به هنرمندان

به گزارش قدس آنلاین، بر اساس قانون بودجه مصوبه مجلس شورای اسلامی، هنرمندان در سال های اخیر از پرداخت مالیات معاف شده بودند اما این معافیت از لایحه بودجه سال ۱۴۰۱ حذف و به طور طبیعی، اعتراضات صنوف مختلف فرهنگی و هنری کشور را به دنبال داشت.

سبد کالاهای فرهنگی مردم کوچک شد

محمد هاشمی، معاون حقوقی، امور مجلس و استان‌های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی هم پیش از این گفته بود که بسیاری از هنرمندان به لحاظ معیشتی در طبقه پایین یا متوسط جامعه قرار دارند و بازگرداندن مالیات برای این طبقه در بودجه سال آتی فشار زیادی را بر آنها وارد می‌کند. امروز که با چالش‌های اقتصادی فراوانی رو به رو هستیم، کالاهای فرهنگی نخستین چیزی است که از سبد مصرفی خانوار حذف می‌شود. اضافه شدن مالیات بر قیمت کالاهای فرهنگی می‌تواند قیمت تمام شده این محصولات را افزایش داده و باعث کوچک‌تر شدن سبد فرهنگی خانواده‌ها شود.

موافقت مجلس با معافیت مالیاتی هنرمندان

با تلاش انجمن های صنفی سینمایی، کانون تهیه‌کنندگان رسانه‌های دیداری، انجمن صنفی تهیه‌کنندگان سینمای مستند، کانون کارگردانان رسانه‌های دیداری، کانون مجریان رسانه‌های دیداری، اتحادیه مراکز فنی و پشتیبانی تولید سینمای ایران و نامه نگاری های انجام شده با مقامات ارشد کشور، همچنین پیگیری های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، نمایندگان مجلس شورای اسلامی روز چهارشنبه چهارم اسنفدماه جاری در جلسه بررسی لایحه بودجه ۱۴۰۱ با معافیت مالیاتی فعالیت‌های هنری موافقت کردند.

در جریان رسیدگی به این بند، تعدادی از نمایندگان از جمله عباس مقتدایی نسبت به اصلاح جزء در جزء یک بند ق تبصره ۶ پیشنهادی ارائه کرد تا بر اساس آن، هنرمندان از جمله افرادی که فعالیت هایی در زمینه خلاقیت، نمایش، مرمت و بازسازی آثار تاریخی دارند از پرداخت مالیات طبق قانون مالیات های مستقیم معاف شوند که مجلس با این اصلاح موافقت کرد.

تشکر سینماداران از رییس مجلس

 اقدام روز گذشته مجلس شورای اسلامی مورد حمایت سینمادارن و جامعه فرهنگی و هنری کشور قرار گرفته است. در این زمینه، هیأت مرکزی انجمن سینماداران با انتشار نامه ای از محمدباقر قالیباف، رییس مجلس شورای اسلامی و نمایندگان مجلس برای ادامه اجرای قانون معافیت مالیاتی سینماگران و هنرمندان تشکر کرد.

در این پیام آمده است: چند هفته ای بود که با مصوبه کمیسیون تلفیق مبنی بر اخذ مالیات از فعالیت های هنری، آرامش فضای روانی سینماگران و سایر هنرمندان شریف این سرزمین هنرپرور را مورد خدشه قرار داده بود و عدم توجیه اقتصادی فعالیت های سینمایی و هنری با توجه به مشکلات عدیده کسب و کار این حوزه ها و به خصوص صدمات غیر قابل جبران همه گیری پاندمی کرونا در ۲ سال گذشته بر نگرانی جامعه هنری با مصوبه غیر کارشناسی در بودجه سال ۱۴۰۰ و در پیشنهاد در بودجه سال ۱۴۰۱ صد چندان شده بود!

در بخش دیگری از این نامه می خوانیم: اما تدبیر حضرتعالی با همراهی چند نفر از نمایندگان مجلس و همراهی همه نمایندگان در ابقای موضوع بند(ل) ماده(۱۳۹) قانون مالیات‌های مستقیم از بند ق تبصره ۶  بودجه سال ۱۴۰۱ و ادامه معافیت مالیاتی هنرمندان، باعث بازگشت آرامش فضای روانی و امید آفرینی در جامعه هنری شد. این لطف و اعتماد مجدد شما و نمایندگان مجلس شورای اسلامی به سینماداران به عنوان پیشران اصلی ارتباط با مردم ایران زمین با سینماگران ایران و همه هنرمندان، وظیفه ما را در قبال مردم در این شرایط سخت اقتصادی سنگین تر و ما را موظف به همکاری با مجلس و دولت در جهت سیاست های فرهنگی جمهوری اسلامی و خدمت به فرهنگ و هنر کشور در جهت تحقق جهاد تببین می کند.

هدیه مجلس به هنرمندان

بعد از اعلام خبر معایت مالیاتی هنرمندان، محمد خزاعی، رییس سازمان سینمایی در نامه‌ای از حمایت وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، دولت و مجلس شورای اسلامی از هنرمدان تشکر کرد و نوشت: استمرار معافیت مالیاتی هنرمندان، عزم راسخ دولت مردمی را در حمایت از فعالان عرصه هنر و سینمای کشور نشان داد.

خزاعی در این نامه به وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی نوشت: تلاش و اهتمام حضرتعالی در حمایت از هنرمندان شریف ایران اسلامی برای حذف جزء یک بند (ق) تبصره (۶) قانون بودجه سال ۱۴۰۰ در لایحه بودجه ۱۴۰۱، عزم راسخ دولت مردمی را در حمایت از فعالان عرصه هنر و سینمای کشور نشان داد.

منبع: ایرنا

انتهای خبر/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.