نائب رئیس اول هیات مدیره سازمان نظام مهندسی ساختمان خراسان رضوی گفت: در اجرای پروژه جهش تولید ملی مسکن کیفیت ساخت باید در اولویت قرار بگیرد.

اولویت کیفیت بر سرعت در پروژه تولید ملی مسکن/بررسی دقیق ایمنی هتل ها و مراکز اقامتی

به گزارش قدس آنلاین، نایب رئیس اول  هیات مدیره سازمان نظام مهندسی ساختمان خراسان رضوی در نشست خبری در تشریح برنامه های این سازمان گفت: متاسفانه قانون نظام مهندسی ساختمان به ۲۵ سال قبل بر می گردد از این رو پیاده سازی  برخی موارد ان با توجه به پیشرفت علم و تکنولوژی باعث ایجاد مشکلاتی  شده است.

مسعود افخمی افزود: از طرفی پیش نویس قانون جدید نظام مهندسی ساختمان  که در حال حاضر در مجلس شورای اسلامی در حال بررسی است  نقص هایی بر ان وارد می باشد.

وی با بیان اینکه یکی از موضوعات اساسی که در این سازمان در حال انجام است  اجرای نهضت جهش تولید مسکن در سطح خراسان رضوی است، تصریح کرد: تاکید ما بر این است که در اجرای  این پروژه ، کیفیت نسبت به سرعت  در اولویت قرار بگیرد تا مواردی که در مسکن مهر رخ داد در این پروژه تکرار نشود. از این رو  مسیری که ساخت مسکن مهر در پیش گرفته بود با مسیر قانون جهش مسکن در زمینه طراحی،نظارت و اجرا  متفاوت است که باعث خواهد شد مشکلات در اجرای این پروژه به حداقل برسد.

افخمی ادامه داد: همچنین  تاکید ما بر این است که در اجرای این پروژه از مهندسان بومی هر شهرستان استفاده شود و از طرفی اجازه نخواهیم داد افرادی که فاقد صلاحیت باشند به عنوان پیمانکار در این پروژه فعالیت کنند.

وی تصریح کرد: در بیرون  از سازمان نظام مهندسی  موضوعاتی نظیر اینکه پرونده های ساختمانی که باید ممهور به مهر سبز شوند  ماه های طولانی در این سازمان  به دلایلی معطل می شوند مطرح می شود که این موضوع صحت ندارد بلکه اگر بررسی پرونده ای در این سازمان به درازا می کشد نشات گرفته از این است که ارباب رجوع در تهیه مدارک لازم از دانش کافی برخوردار نمی باشد زیرا نظام مهندسی طبق فرایند پیش های پیش بینی شده بررسی پرونده های ساختمانی را انجام می دهد .

وی افزود: یکی از دغدغه های اصلی اعضای نظام مهندسی ساختمان این است که انچه در برخی پروژه های ساختمانی اجرا می شود با نقشه اولیه انها مغایر است که انتظار می شود مدیریت شهری در این باره دقت و همکاری بیشتری داشته باشد.

افخمی  با اشاره به اینکه  تعرفه های جدید نظام مهندسی بر اساس جدوال مبحث دوم ساختمان  تعیین کرده ایم اگرچه رشته هایی نظیر برق و عمران در این تعرفه گذاری متضرر شده اند،افزود: در دوره نهم هیات مدیره سازمان نظام مهندسی ساختمان خراسان رضوی در مورد موضوعات آموزشی،رفاهی ، معیشتی و تسهیل در امور اعضا برنامه های ویژه ای در نظر گرفته شده است به طوری که مثلا دوره های اموزشی به صورت مجازی و مستمر  در دوره های مختلف در حال برگزاری است.

وی افزود: در راستای اجرای قانون تعارض منافع اعضای  هیات مدیره جدید در ابتدای حضور، پروانه های خود را تحویل داده و از انجام فعالیت خود داری کرده اند.همچنین کارکنان شهرداری که دارای پروانه مهندسی  فعال می باشند اجازه استفاده از ان برای فعالیت های نظام مهندسی را  نداشته و تخلف می باشد که انتظار می رود مدیریت شهری لیست این افراد را به طور مستمر به نظام مهندسی ارسال کند تا از فعالیت آنها در اجرای پروژه های ساختمانی جلوگیری شود. همچنین سازمان هایی که به طور مستقیم با امر ساخت و ساز در ارتباط هستند باید لیست کارکنان خود که دارای پروانه فعالیت می باشند را به نظام مهندسی اعلام کنند تا در راستای قانون تعارض منافع اجازه استفاده از حق پروانه انها گرفته شود.

سیفی، عضو دیگر هیات مدیره نظام مهندسی ساختمان خراسان رضوی نیز در ادامه این نشست گفت: ارمغان سازمان نظام مهندسی ساختمان و اجرای موارد منطبق بر قانون این سازمان کاهش تلفات در حوادثی نظیر زلزله بوده است.

وی ادامه داد: اگرچه ۲۵ سال از اجرای قانون   نظام مهندسی ساختمان می گذرد و خروجی ان طی این سال ها تقریبا ایده ال بوده است اما انتظار می رود مجلس شورای اسلامی که در حال تدوین قانون جدید این صنف است توجه بیشتری داشته باشد زیرا اجرای قانون نظام مهندسی ساختمان نقش قابل توجهی در آموزش و فرهنگ سازی در سطح جامعه دارد .

مداحی ، نایب رییس دوم نظام مهندسی ساختمان خراسان رضوی  نیز در ادامه گفت: یکی از آورده های نظام مهندسی ساختمان توسعه پایدارو جلوگیری از بروز بحران های مختلف  است که اکنون این مولفه در دنیا  در اولویت قرار گرفته است.

وی افزود: یکی از مواردی که در دولت جدید به طور اکید مورد توجه قرار پرفته است صرفه جویی در مصرف انرژی  است و از ابتدای سال ۱۴۰۱ ارگان های مرتبط با صنعت ساختمان ملزم شده اند که اموزش های لازم را در این زمینه  داشته باشند .

وی با بیان اینکه نقش رسانه ها در رعایت الگوی مصرف انرژی و استفاده از مصالح و تجهیزات  استاندارد قابل تامل است، افزود: همچنین از ابتدای سال ۱۴۰۲ بدون گواهی انرژی ، پایان کار ساختمانی صادر نخواهد شد و از سال ۱۴۰۳ قبض های انرژی ساختمان هایی که الگوی مصرف را رعایت نکنند دچار تغییرات قابل توجهی خواهندشد.

معظمی ، عضو دیگر نهمین دوره هیات مدیره سازمان نظام مهندسی ساختمان خراسان رضوی نیز در این نشست گفت: حذف رشته ترافیک و همچنین نادیده گرفتن مدارک ناپیوسته مهندسی  در پیش نویس قانون جدید این سازمان در مجلس شورای اسلامی  یک تصمیم لحظه ای و احساسی است  که رسانه ها نقش تاثیر گداری در حذف این تصمیم بر عهده دارند.

زارعی عضو دیگر هیات مدیره سازمان نظام مهندسی ساختمان  نیز در این جلسه گفت: ترویج مقررات ملی ساختمان فصل مشترک رسانه و جامعه مهندسی است  که  نیاز است رسانه ها استفاده از تجهیزات استاندارد و رعایت قوانین در حوزه تاسیسات که نقش قابل توجهی در  کاهش رخ دادن حوادث دارد را در جامعه ترویج و در فرهنگ سازی ان تلاش کنند.

وی  با بیان اینکه ۵۰درصد حوادث در خراسان رضوی ریشه در مشکلات تاسیساتی وبرقی دارند، افزود: به قانون جدید نظام مهندسی که در حال حاضر در مجلس شورای اسلامی در حال طرح است به دلیل حذف رشته هایی نظیر ترافیک، عدم امکان عضویت مدارک کارشناسی ناپیوسته و توجه بیش از حد به مباحث انتظامی و جرم انگاری به جای موارد فنی و ساختمانی باعث ایجاد نگرانی های در جامعه مهندسی شده است که در جلسات متعدد با نمایندگان مجلس  نقدهای خود را بیان  و به دنبال استیفای حقوق مهندسان در این موضوع هستیم.

وی افزود: اگرچه  شهرستان های استان از لحاظ حضور مهندس دارای پروانه در رشته های مختلف با مشکل چندانی مواجه نیستند ولی از ان جا که حق الزحمه مهندسان در پروژه های الف و ب بسیار کم و متناسب با حجم خدمات ارائه شده نمی باشد با استقبال چندانی از سوی مهندسان مواجه نمی شوند که در این زمینه مواردی نظیر اینکه  پروژه های زیر ۲۰۰متر در شهرستان ها جزو سهمیه افراد لحاظ نخواهد شد را در نظر گرفته ایم.

خانم مهاجر کوهستانی دبیر هیات مدیره سازمان نظام مهندسی ساختمان خراسان رضوی نیز در این نشست در پاسخ به سوال قدس انلاین درارتباط با ایمنی هتل ها و مراکز اقامتی اطراف حرم مطهر رضوی نیز گفت: بافت پیرامونی حرم مطهر رضوی به دلیل اینکه دارای خاصیت منحصر به فردی است و چالش های خاص خود را دارد در مبحث ایمنی هتل های این منطقه چک لیست های مشترکی را با اتش نشانی  تنظیم کرده ایم تا زائران برای استفاده از این مجموعه ها دچار مشکل نشوند نگاه ما این است که ضوابط ایمنی را تا حد امکان در این منطقه رعایت کنیم .

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.