رژیم صهیونیستی که اخیرا در بیانیه‌ای حمایت خود را از کی‌یف اعلام کرده بود، خواسته آمریکا برای حمایت نمادین از اوکراین را رد کرد.

 تل‌آویو درخواست آمریکا برای حمایت نمادین از اوکراین را رد کرد

به گزارش قدس آنلاین، رسانه‌های اسرائیلی، امروز خبر دادند که تل‌آویو به خواسته آمریکا برای پیوستن به قطعنامه محکومیت روسیه در سازمان ملل متحد نپیوسته است.

پایگاه خبری «عرب 24» به نقل از روزنامه عبری «یدیعوت آحارانوت» در این خصوص گزارش داد که تل‌آویو به خواسته آمریکا مبنی بر پیوستن به جمع کشورهایی که از قطعنامه ضد روسیه در شورای امنیت حمایت می‌کنند، پاسخ مثبت نداده است؛ طرحی که در آن «تجاوز روسیه علیه اوکراین به‌ شدیدترین نحو» تقبیح شده و از مسکو خواسته شده «فورا» نیروهای خود را از اوکراین خارج کند.

یدیعوت آحارانوت گزارش داد با آنکه تل‌آویو در شورای امنیت از حق رأی برخوردار نیست، برخی منابع در وزارت خارجه این رژیم خبر داده‌اند که واشنگتن از آن‌ها خواسته بوده که به‌صورت نمادین و میهمان در جلسه حاضر باشند و از این طرح حمایت کنند.

منابع مذکور ادعا کرده‌ بودند که علت این مخالفت، این بوده که تل‌آویو در شورای امنیت عضو نیست و این قطعنامه تحت هر شرایطی که شده، تصویب نخواهد شد چراکه پیش‌بینی می‌شد مسکو این طرح را وتو کند.

«باراک راوید» خبرنگار پایگاه عبری «والا» نیز در این خصوص گزارش داد که وزارت امور خارجه رژیم صهیونیستی تا زمان برگزاری جلسه شورای امنیت تعلل کرد و پاسخ روشنی به واشنگتن نداد. با این حال، ۸۰ کشور غیرعضو در شورای امنیت خواسته آمریکا را پذیرفتند و در جلسه مشارکت کردند.

یک مقام وزارت خارجه رژیم صهیونیستی درباره علت رد خواسته واشنگتن به خبرنگار والا گفت: «اسرائیل به آمریکا و دیگر متحدان توضیح داد که با حمله روسیه به اوکراین مخالف است؛ اما[تل‌آویو] محدودیت‌هایی دارد که همه آن را می‌دانند. موضع اسرائیل در قبال اوکراین روشن است و در سازمان ملل نیز آشکار خواهد شد».

بامداد امروز، منابع خبری گزارش دادند روسیه قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل در محکومیت اقدام نظامی در اوکراین را وتو کرده است. بنابر گزارش‌ها، امارات، هند و چین به این قطعنامه رای ممتنع دادند و ۱۱ عضو دیگر شورای امنیت سازمان ملل به این قطعنامه رای مثبت دادند.

این گزارش در حالی منتشر شده است که خبرنگار والا نیوز، دیشب، خبر داد که سفیر تل‌آویو در مسکو به دلیل انتقاد این رژیم از حمله روسیه به اوکراین، به وزارت خارجه روسیه احضار شده است.

روزنامه عبری‌ «هاآرتص» نیز روز گذشته خبر داده بود که تل‌آویو بسیار محتاط و درخواست کرده است که هیچ اظهارنظری که باعث رنجش مسکو شود، بر زبان آورده نشود.

این روزنامه عبری همچنین در گزارشی دیگر، روز پنجشنبه، گزارش داده بود که هیئت نمایندگی روسیه پس از بیانیه حمایتی تل‌آویو از اوکراین، اعلام کرده است: «روسیه حاکمیت اسرائیل بر جولان را به رسمیت نمی‌شناسد.[جولان] بخش لاینفکی از سوریه است. ما نگران طرح‌های اعلامی تل‌آویو برای توسعه فعالیت‌های شهرک‌سازی در این منطقه اشغالی هستیم».

هاآرتص در این خصوص نوشته بود که این پیام تنها پس از بیانیه حمایتی چهارشنبه اسرائیل از اوکراین و تنها چند ساعت قبل از آغاز جنگ قرائت شده است. طبق این گزارش، این اظهارات را «دیمیتری پولیانسکی» معاون نماینده روسیه در سازمان ملل متحد در یکی از جلسات شورای امنیت بیان کرده و حساب رسمی هیئت نمایندگی روسیه این اظهارات را به نقل از او در حساب رسمی این هیئت در توئیتر منتشر کرده است.

«لیور خیاط» سخنگوی وزارت خارجه رژیم صهیونیستی، بعدازظهر چهارشنبه، برای اولین بار به تحولات شرق اوکراین واکنش نشان داد و از اقدام روسیه در به رسمیت شناختن دو منطقه لوهانسک و دونتسک در شرق اوکراین، ابراز نگرانی کرد.

وی در پیامی که در صفحه توییتری خود منتشر کرد، نوشت: «اسرائیل از امنیت ارضی و حاکمیت اوکراین حمایت می‌کند و نگران اقدامات انجام شده در شرق این کشور است «اسرائیل خود را در نگرانی‌های جامعه بین‌الملل در خصوص گام‌های برداشته شده در شرق اوکراین و تشدید جدی اوضاع شریک می‌داند و برای یک راه‌حل دیپلماتیک که به آرامش منتهی شود، امیدوار است و در صورت درخواست، آماده کمک است».

این مقام صهیونیست ضمن ابراز نگرانی از اوضاع صهیونیست‌ها و یهودیان ساکن شرق اوکراین، ادامه داد: «اسرائیل از تمامیت ارضی و حاکمیت اوکراین حمایت می‌کند. اسرائیل نگران رفاه هزاران شهروند اسرائیلی ساکن در اوکراین و رفاه جامعه بزرگ یهودیان در این کشور است». خیاط همچنین با ابراز آمادگی در خصوص کمک‌های بشردوستانه رژیم صهیونیستی به اوکراین نوشت: «اسرائیل آماده و مایل است تا فوراً کمک‌های بشردوستانه را بر اساس نیاز این کشور به اوکراین منتقل کند و در این خصوص این موضوع با مقامات اوکراینی در تماس است».

روسیه از صبح پنجشنبه(۲۴ فوریه/ ۵ اسفند) دستور حمله نظامی به اوکراین را صادر کرد. این تحول چند روز بعد از آن رخ داد که مسکو رسماً استقلال جمهوری‌های «دونتسک» و «لوهانسک» در شرق اوکراین را به رسمیت شناخت. روسیه می‌گوید اوکراین به تعهداتش ذیل توافقات مینسک که در سال‌های ۲۰۱۴ و ۲۰۱۵ برای حل مناقشه‌های موجود میان جدایی‌خواهان و کی‌یف حاصل شده بود عمل نکرده است.

منبع: فارس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.