خاطر زائر و مسافر که از خورد و خوراکش راحت باشد بی‌شک سفرش به مشهد برایش سفری به یادماندنی خواهد بود. کیفیت غذا البته در اولویت است و سالم بودن آن تضمین سلامت جان زائر و مسافر. 

 امنیت غذایی زائران اولویت رستوران‌داران

هاشم رسایی فر- رعایت نرخ‌نامه‌های مصوب و در زمان کنونی که ویروس کرونا همچنان میهمان ناخوانده همه‌جاست رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی بر میزان رضایت مسافرانی که به مشهد سفر می‌کنند و قصد استفاده از رستوران‌ها و غذاخوری‌های شهر را دارند خواهد افزود. نظارت و سرکشی، حربه‌ای مناسب برای مقابله با آن دسته از سودجویانی است که حتی از دلالی جان مردم ترسی ندارند. برنامه‌ریزی برای پرداختن به این موضوع آن هم در تعطیلات کوتاه‌مدت نوروزی به نسبت تابستان امری ضروری و غیرقابل اجتناب به نظر می‌رسد.

همچنان که ذکر شد امنیت غذایی مسافران یک منطقه همواره از اهمیت بالایی برخوردار است اما در شهری چون مشهد اهمیت این موضوع چند برابر شده و در صورت بروز مشکلی برای زائران، تبعات مختلفی دارد؛ برهمین اساس می‌توان گفت بی‌تردید نظارت بر حوزه تغذیه زائران در مشهد و به‌ویژه در محدوده هسته مرکزی شهر اولویتی انکارناپذیر است.

نظارت در اولویت 

رئیس اتحادیه رستوران‌داران مشهد در گفت‌وگو با خبرنگار ما در این باره گفت: از ابتدای اسفند طرح ویژه‌ای برای بازرسی و سرکشی از رستوران‌های سطح شهر آغاز شده است.
حسن امیریان افزود: به طور متوسط هر شب بین 12 تا 15 واحد صنفی در مجموعه صنف ما مورد سرکشی قرار می‌گیرد و از نزدیک شرایط کار همکاران در رعایت مسائلی از جمله کیفیت و کمیت غذا، نرخ‌نامه‌های مصوب و نیز رعایت کامل موازین بهداشتی رصد می‌شود.

وی اظهار کرد: در بین 30 رستورانی که بازرسی از آن‌ها صورت گرفته پنج مورد ایرادهایی داشتند که دو مورد از آن‌ها منجر به بسته شدن واحد صنفی شد و سه مورد دیگر نیز تعهد کتبی در رفع مشکلات تا چند روز آینده دادند که در صورت پا برجا بودن موارد مورد تذکر، با این سه واحد برخورد جدی‌تری خواهد شد.

رئیس اتحادیه رستوران‌داران مشهد در پاسخ به پرسشی در خصوص چندگانگی قیمت‌ها بابیان اینکه نرخ‌نامه‌های جدید از حدود چهار ماه پیش ابلاغ شده است، افزود: در حالی این نرخ‌نامه داده شده که آن زمان برنج ایرانی کیلویی 55هزار تومان و گوشت 110هزار تومان بود، اما در حال حاضر براساس فاکتوری که برخی از همکاران برای من فرستادند برنج به 92هزار و گوشت به 155هزار تومان در هر کیلو رسیده؛ با وجود این، هنوز نرخ‌نامه همان نرخ‌نامه قبلی است و نرخ جدیدی ابلاغ نکردیم.

امیریان همچنین گفت: رستوران‌داران موظف به الصاق نرخ‌نامه بالای سر صندوق‌دار و در دید عموم هستند و مردم می‌توانند چنانچه تخلفی مشاهده کردند با اتحادیه تماس بگیرند و گزارش دهند. ضمن اینکه اگر واحد صنفی نرخ‌نامه نداشته باشد قطعاً مورد تأیید ما نیست و از مردم درخواست داریم این‌گونه موارد را به ما گزارش دهند تا نسبت به برخورد با آن‌ها با همکاری مراجع قضایی اقدام شود.
نکته قابل توجه دیگر اینکه همه رستوران‌ها بایددستورالعمل‌های بهداشتی موردنظر ازجمله استفاده از ماسک، ضدعفونی محیطی، رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی، داشتن نماد ویژه کیوآرکد و پذیرش میهمانانی که دو دز واکسن تزریق کرده‌اند را نیز مدنظر قرار دهند چرا که این موارد نیز با حساسیت بالایی رصد خواهد شد.

تشدید نظارت‌ها در محدوده حرم مطهر

وی در پاسخ به این پرسش که برنامه اتحادیه برای نظارت ویژه بر رستوران‌های اطراف حرم مطهر رضوی در تعطیلات عید نوروز چیست، گفت: بحث نظارت بر واحدهای صنفی اطراف حرم مطهر همیشه از جمله دغدغه‌های ما بوده و هست، برای همین موضوع چهار بازرس در اطراف حرم داریم که به صورت دوره‌ای تمام رستوران‌های این محدوده را بازرسی و کنترل می‌کنند.علاوه بر این برای ایام تعطیلات نوروزی برنامه ویژه‌ای برای کنترل بیشتر نیز در نظر داریم تا زائرانی که به مشهد سفر می‌کنند دغدغه‌ای بابت سلامت خود در حوزه تغذیه نداشته باشند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.