خدمت به خلق خدا و باز کردن گره از زندگی دیگران، روش کسانی است که دل در گرو محبت اهل‌بیت(ع) دارند. مثل «حاج مقصود ایرانمنش» که ۴۰ سال پیش با دل کندن از آذرشهر آذربایجان غربی، شهر آبا و اجدادی‌اش سال‌هاست مجاور امام هشتم(ع) شده و همراه دوستانش در پناه مهر امام از زندگی کسانی که گیر و گرفتاری دارند گره‌گشایی می‌کند.

خیریه‌ای به وسعت ایران

«حاج مقصود ایرانمنش» مؤسس و تولیت «مجتمع فرهنگی و مذهبی فاطمیه آذربایجانی‌های مقیم مشهد» با یاد کردن از خاطرات گذشته می‌گوید: در سال ۱۳۷۰به همراه چند ده نفر از دوستان، هیئت پیروان مکتب اهل‌البیت(ع) را به صورت سیار راه انداختیم و در خانه‌ها مراسم مذهبی برگزار می‌کردیم. پس از مدتی حسینیه‌ای به نام حضرت زهرا(س) خریداری و «مجتمع فرهنگی و مذهبی فاطمیه آذربایجانی‌های مقیم مشهد» را راه‌اندازی کردیم. با هدف اینکه فعالیت‌های عام‌المنفعه داشته باشیم فعالیت‌های مجتمع را به چهار قسمت موکب امام رضا(ع)، گروه جهادی، مرکز نیکوکاری مهرفاطمی و بخش فعالیت‌های فرهنگی مذهبی تقسیم‌بندی نمودیم تا خدمت‌رسانی و انجام کارهای خیر را در کنار فعالیت‌های مذهبی به‌درستی دنبال کنیم.

خدمت آن باشد که جوشد ز ما

ایرانمنش برای هر بخش از مجتمع فرهنگی و مذهبی فاطمیه آذربایجانی‌های مقیم مشهد وظایف و فعالیت‌های ویژه‌ای را بیان می‌کند و ادامه می‌دهد: بخش موکب امام رضا(ع) مجتمع فاطمیه، کارش برپایی موکب ایام اربعین حسینی در کربلا و پذیرایی از زائران امام حسین(ع)، برپایی ایستگاه صلواتی در مناسبت‌های مختلف از جمله دهه کرامت، دهه فاطمیه، محرم و صفر در مشهد پیش از کرونا و در ایام کرونا با رعایت شیوه‌نامه است. به عنوان مثال در ایام اربعین‌ سال‌های گذشته موکب ما در کربلا از حدود ۴۰هزار نفر با شام، ناهار، صبحانه، میان وعده و چای پذیرایی می‌کرد که این آمار، بزرگی کار موکب امام رضا(ع) را می‌رساند. بخش گروه جهادی با کمک خیران به کار ساخت‌وساز و تعمیرات مسکن، سرویس بهداشتی، حمام در حاشیه شهر مشهد، روستاهای محروم، مناطق سیل‌زده و زلزله‌زده در کل کشور مشغول است. ما در زلزله بم، زلزله ترکمنچای آذربایجان غربی، جوانرود کرمانشاه، سیل خوزستان و کمک‌رسانی به مردم سیستان و بلوچستان حضور داشتیم و با ساخت یا تعمیر منازل مسکونی به خانواده‌های آسیب‌دیده کمک‌رسانی کردیم. هشت واحد ۱۰۰ متری در ترکمنچای برای خانواده‌های محروم و بی‌بضاعت زلزله‌زده این منطقه ساختیم و با توجه به شرایط منطقه لباس، غذای گرم و موادغذایی توزیع کردیم که از آخرین کارهای جهادی ما در سطح کشور بود تا به سهم خودمان به مردم این منطقه خدمتی کرده باشیم. در بخش مرکز نیکوکاری مهر فاطمی مجتمع، خدمات ما به‌روزتر است و سعی می‌کنیم در همه مناسبت‌های مذهبی چه اعیاد و چه شهادت‌ها توزیع بسته‌های معیشتی، غذای گرم و تهیه جهیزیه داشته باشیم. ما۵۰۰خانواده زیرپوشش داریم که به‌طور کلی در طول سال تمامی برنامه‌های زندگی این خانواده‌های نیازمند که در حاشیه شهر مشهد زندگی می‌کنند مانند پوشاک، غذای گرم، بسته معیشتی، اجاره خانه، برنامه‌های فرهنگی مذهبی و... بر عهده مرکز نیکوکاری مهر فاطمی است.  در بخش فرهنگی مذهبی مجتمع فاطمیه آذربایجانی‌های مقیم مشهد برنامه‌های آموزشی و فرهنگی زیادی در طول سال داریم. برگزاری جلسه آموزشی مداحان در شنبه شب‌ها، جلسه قرآن و منبر سه‌شنبه‌ها، برگزاری مراسم ایام ولادت و شهادت ائمه اطهار(ع)، بزرگداشت دهه‌های غدیر، کرامت، فاطمیه، محرم و پایان صفر با حضور مداحان و سخنرانان از برنامه‌های معمول در طول سال مجتمع فاطمیه است که با جدیت دنبال می‌شود.

آن دلت را خدا نرم کناد

بانی مجتمع فرهنگی مذهبی فاطمیه درباره خیران این مجتمع و نوع کمک‌هایشان می‌گوید: تعداد ۲۰۰ نفر در طول سال با ما برای خدمت‌رسانی و اجرای برنامه‌ها همکاری دارند که در هر برنامه‌ای که داریم حدود ۵۰ نفر درگیر می‌شوند تا برنامه خدمت‌رسانی با موفقیت به پایان برسد. چند سال که در اربعین موکب امام رضا(ع) را در کربلا برپا کردیم با خیران کشورهای دیگر آشنا شدیم، آنان هرگاه برای زیارت به مشهد می‌آیند و با توجه به برنامه‌های پیش‌رو کمک مالی به مجتمع می‌کنند که از برکات خدمت‌رسانی به زائران امام حسین(ع) است.  خیرانی از شهرهای تبریز، مشهد، تهران و بعضی از خیران از کشورهای عراق، کویت و بحرین برای تأمین هزینه‌های کارها و برنامه‌های مجتمع فاطمیه با ما همکاری دارند که جا دارد از تک تکشان که پنهان و آشکار به مجتمع ما کمک می‌کنند قدردانی کنیم. جمع هزینه‌های کمک‌رسانی در برنامه‌هایی که مجتمع فرهنگی مذهبی فاطمیه در امسال انجام داده مبلغی افزون بر ۳۰میلیارد تومان بوده؛ تمامی این هزینه‌ها به‌صورت مردمی جمع شد که بدون حضور و کمک این عزیزان امکان خدمت‌رسانی به این بزرگی وجود نداشت.

در ایام کرونا تهیه ماسک و مواد ضدعفونی‌کننده برای خانواده‌های زیرپوشش و نیازمندان را داشتیم. ضدعفونی مکان‌های مذهبی و عمومی را انجام می‌دادیم. ۵هزار بسته معیشتی شامل ۱۲قلم موادغذایی اصلی از شروع کرونا تاکنون در بین خانواده‌های نیازمند و درگیر کرونا توزیع کردیم. در محرم و صفر امسال در ایام کرونا ۹۰هزار لیوان آبمیوه طبیعی در بیمارستان‌های امام رضا(ع)، قائم، هاشمی‌نژاد و بیمارستان امام حسین(ع) برای بیماران کرونایی و کادر درمان توزیع نمودیم و ۴۶۵هزار پرس غذا به بیماران کرونایی و همراهانشان رساندیم.

چشم ما در پی خوبان جهان خواهد بود

حاج مقصود ایرانمنش با توضیح برنامه آینده مجتمعشان توضیح می‌دهد: در حال حاضر برنامه تعمیر و ساخت ۱۱۰ سرویس بهداشتی، حمام و خانه برای خانواده‌های نیازمند شناسایی شده در روستاهای اطراف مشهد مانند سیج، بلقور، خور علیا، خور سفلی، جنگ و... را داریم. از برنامه‌های دیگر ما ساخت یک درمانگاه ۳هزار متری در بین دو منطقه محروم گلشهر و پنجتن است که زمین آن را خریدیم و در حال گرفتن مجوزها هستیم و ان شاءالله با یاری خیران بتوانیم برای حل مسائل درمانی مردم این منطقه قدمی برداریم. همه کارهایی که انجام می‌دهیم برای رضای خداست و چون برای رضای خداست به دل آدم می‌نشیند. بعضی اوقات بسته معیشتی درِ خانه بعضی از خانواده‌های محروم می‌بریم که همان‌جا مثلاً مادر خانواده بسته را به ما پس می‌دهد و می‌گوید: «برای ما بپزید و بیاورید» چون پدر خانواده که معتاد است بسته معیشتی را برای تأمین مواد می‌فروشد و بچه‌های این خانواده‌ها گرسنه می‌مانند. وقتی غذای گرم دست این بچه‌ها  می‌دهیم شادی این بچه‌ها خیلی به دلم می‌نشیند و تمام خستگی را از تن بچه‌هایی که زحمت توزیع و پخت غذا را می‌کشند و خودم بیرون می‌برد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.