خطیب نماز جمعه تهران گفت: اقدامات تحریک‌آمیز ناتو با محوریت آمریکا شرایط را در منطقه پیچیده و چه بسا پیچیده‌تر خواهد کرد.

اقدامات تحریک‌آمیز ناتو شرایط را در منطقه پیچیده کرده است

به گزارش قدس آنلاین، آیت‌الله سید احمد خاتمی در خطبه‌های نماز جمعه این هفته تهران که در محل مصلای امام خمینی (ره) برگزار شد، اظهار داشت: روز یکشنبه هفته آینده شهادت حضرت امام موسی کاظم (ع) است. ایشان یک عمر در مسیر انجام رسالت امامت خون جگر خورد. گفته می‌شود امام موسی کاظم (ع) چهار یا هفت سال در زندان‌های هارونی بوده، جنایت‌های زیادی در آن زندان اتفاق می‌افتاد و واقعیت آن است که امام موسی کاظم (ع) حبس ابد بود. انتظار است وفاداران به جایگاه بلند امامت در بزرگداشت این امام معصوم سنگ تمام بگذارند.

خطیب موقت نماز جمعه تهران ادامه داد: همچنین سه‌شنبه هفته آینده روز عید بزرگ مبعث است. در مبعث بشریت هویت پیدا کرد. این عید بزرگ را محضر همه مردم پیشاپیش تبریک عرض می‌کنم.

وی متذکر شد: فداکاری دو خلبان ارزشمند و ایثارگر کشورمان در تبریز را می‌ستایم. آن دو خلبان می‌توانستند جان خودشان را نجات دهند اما برای آنکه آن هواپیما در منطقه مسکونی سقوط نکند و عده زیادی از دنیا نروند، به استقبال مرگ رفتند. این شهادت را به خانواده معظم این دو عزیز و خانواده بزرگ نیروهای مسلح به ویژه نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران تبریک و تسلیت عرض می‌کنم.

خطیب موقت نماز جمعه تهران اظهار داشت: متأسفانه همچنان ویروس منحوس کرونا در کشور می‌چرخد. تعداد مرگ و میر کرونا افزایش پیدا کرده و یک هشدار است. رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی بسیار مهم است. مقام معظم رهبری همگان را دعوت کردند که واکسن بزنند و همه ما دیدیم که واکسن زدن‌ها تأثیرگذار بوده است. کسانی که هنوز دوز سوم واکسن کرونا را تزریق نکردند، حتماً در این زمینه اقدام کنند. اگر فردی در این باره نیاز به فتوای فقهی دارد، باید به این مسئله توجه کند که رهبر معظم انقلاب همه را دعوت کردند که واکسن بزنند و ایشان همه جوانب را در نظر گرفتند و دیگر این موضوع جای تأمل ندارد. حتماً دستورالعمل‌های بهداشتی رعایت شود تا در اسرع وقت از همین تریبون اعلام کنیم که این ویروس منحوس از کشور رخت بربسته است.

آیت‌الله خاتمی ادامه داد: مسئولان و رئیس‌جمهور ما موضع نظام را درباره مسئله اوکراین مطرح کردند. سیاست کلان ما در مسائل مشابه این است که همه کشورهای درگیر را دعوت می‌کنیم که با یکدیگر گفتگو کنند و خویشتن‌داری را سرلوحه کار خود قرار دهند. دغدغه ما نگرانی از کشته شدن بی‌گناهان است و کاری هم به دین و مذهب آنان نداریم. ما از کشته شدن بی‌گناهان رنج می‌بریم و در جنگ هم نُقل و نبات پخش نمی‌شود.

وی بیان کرد: در این حادثه مداخلات و اقدامات تحریک‌آمیز ناتو با محوریت آمریکا شرایط را در منطقه پیچیده کرده و چه بسا پیچیده‌تر خواهد کرد. فضولی‌هایی که آمریکا در کل دنیا دارد و به ناحق خودش را ابرقدرت می‌داند درحالی‌که ابرقدرت نیست.

خطیب موقت نماز جمعه تهران تصریح کرد: مسئله بعدی در این باره آن است که در صحنه سیاسی و این ماجرا، کشورهای اروپایی مدام بر طبل جنگ می‌کوبند و گویا نانشان را در این عرصه در جنگ می‌دهند و پیوسته مواد آتش‌زا در این آتش می‌ریزند تا این آتش را برافروخته‌تر کنند اما موضع معقول نظام جمهوری اسلامی ایران همان است که عرض کردم.

آیت‌الله خاتمی درباره طرح تنظیم مقررات خدمات فضای مجازی موسوم به طرح صیانت گفت: بنده درباره محتوای این طرح حتی یک کلمه برای گفتن ندارم و فعلاً له یا علیه این طرح حرفی نمی‌زنم.

وی ادامه داد: صدها طرح به مجلس می‌آید و گاهی اوقات در صحن علنی مطرح می‌شود و گاهی هم در کمیسیون‌ها مطرح می‌شود. مجلس جای طرح و نظر است و پس از مدتی هم شورای نگهبان باید مصوبات مجلس را بررسی کند و شورای نگهبان هم به مردم این اطمینان را می‌دهد که فقط قانون‌مدارانه مسائل را بررسی می‌کند.

خطیب موقت نماز جمعه تهران بیان کرد: هیچیک از اعضای شورای نگهبان درباره طرح مذکور هیچ موضع و مطلبی را مطرح نکردند و دلیلی هم برای این کار وجود ندارد و ما صبر می‌کنیم و آنچه تصویب شد در شورای نگهبان مورد بررسی قرار می‌گیرد و شورای نگهبان مر قانون را مد نظر قرار می‌دهد.

آیت‌الله خاتمی ادامه داد: از رسانه ملی می‌خواهم در این عرصه فعال وارد شود. موافقان طرح مذکور باید به مردم بگویند که می‌خواهند چه کنند، مخالفان هم باید نقطه نظرات خود را به صورت صریح مطرح کنند، مردم باید حرف آنان را بشنوند و لازم است این طرح پخته شود. کسب و کار مردم برای ما بسیار مهم است و مطمئن باشند که به هنگام بررسی، کسب و کار مردم را در نظر خواهیم گرفت.

وی تأکید کرد: این طرح هنوز به جایی نرسیده و نه به بار است و نه به دار و صرفاً در حال بحث و بررسی روی آن هستند. نباید در این باره با عصبانیت صحبت شود. نباید عده‌ای بگویند که بررسی این طرح خیانت یا خباثت است و همه باید بدانند که هنوز این طرح به جایی نرسیده و باید اجازه دهیم که در فضای آرام و منطقی این موضوع بررسی شود، روال قانونی آن طی شود و بعد از آن، باز هم جای نقد باقی است. البته زمانی که موضوعی تبدیل به قانون شد، همه باید تبعیت کنند.

خطیب موقت نماز جمعه تهران درباره مذاکرات وین گفت: مقام معظم رهبری زمانی که اجازه مذاکره دادند، فرمودند مذاکرات باید با هدف لغو تحریم‌ها باشد. مطلب بعدی آن است که مذاکره‌کنندگان ما فرزندان این ملت و دلسوز مردم هستند و تمام تلاش آنان، تأمین مصلحت مردم است و به این موضوع توجه دارند که نقطه نهایی، لغو همه تحریم‌ها است و لغو تحریم‌های بانکی هم مسئله‌ای بسیار مهم است. اگر تحریم‌ها لغو نشود، گویا مذاکره‌ای صورت نگرفته است.

آیت‌الله خاتمی تصریح کرد: امیدواریم خبرهای خوش برای ملت در راه باشد. در هر صورت مردم پیروز این میدان هستند. ملت ما خستگی را خسته کرده و همچنان هم در میدان خواهد بود.

وی درباره لایحه بودجه سال ۱۴۰۱ که مجلس در حال بررسی آن است، گفت: نکته اول که باید خطاب به نمایندگان بگویم آن است که بخشی‌نگر نباشند و فقط حوزه انتخابیه خودشان را نبینند و به این مسئله واقف باشند که آنان نماینده کل ملت هستند و باید پیشنهاداتشان به گونه‌ای باشد که مصلحت کل کشور در نظر گرفته شود.

خطیب موقت نماز جمعه تهران افزود: مسئله بعدی درباره بودجه آن است که درآمدها باید واقع‌بینانه دیده شود؛ نه خوش‌خیالانه. اگر درآمدها به صورت خوش‌خیالانه دیده شود، حاصل آن کسری بودجه خواهد بود. همچنین هزینه‌ها هم باید واقع‌بینانه تنظیم شود.

آیت‌الله خاتمی بیان کرد: توجه به زیرساخت‌ها و تولید بسیار حائز اهمیت است. تولید و اشتغال دو عنصر کلیدی و ستون فقرات رفع مشکلات اقتصادی است که باید در جریان بررسی بودجه این مسائل مورد توجه قرار گیرد. ساماندهی طرح‌های نیمه‌تمام باید در اولویت باشد و باید تلاش شود تا طرح‌های نیمه تمام هر چه زودتر به سرانجام برسد. سود طرح‌های نیمه‌تمام برای مردم است و نباید تا این حد به تأخیر بیفتد.

وی اظهار داشت: نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جریان بررسی لایحه بودجه باید همه اقشار جامعه را در نظر داشته و مراقب باشند چیزی را تصویب نکنند که بر غم جانکاه گرانی‌ها بیفزاید. ما به شدت از این گرانی‌های سرسام‌آور در رنج هستیم و مجلس باید در برنامه‌ریزی‌های خود تمام تلاشش را به کار گیرد تا به مردم و به ویژه محرومان خدمت کند.

منبع: مهر

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.