سخنگوی وزارت امور خارجه با بیان این‌که با نگرانی عمیق تحولات در اوکراین را پیگیری می‌کنیم، گفت: جمهوری اسلامی ایران طرفین را به توقف درگیری‌ها و آتش بس برای مذاکره فوری به منظور حل و فصل سیاسی بحران دعوت می‌کند.

خطیب‌زاده: با نگرانی عمیق تحولات در اوکراین را پیگیری می‌کنیم

به گزارش قدس آنلاین، در پی تحولات اخیر در اوکراین، «سعید خطیب‌زاده» سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در اظهاراتی ضمن ابراز تأسف از آغاز اقدامات نظامی و شدت گرفتن درگیری‌ها، ابراز کرد: جمهوری اسلامی ایران با نگرانی عمیق تحولات در اوکراین را پیگیری می‌کند. متاسفانه ادامه اقدامات تحریک آمیز ناتو با محوریت آمریکا منجر به وضعیتی شده است که منطقه اوراسیا در آستانه ورود به یک بحران فراگیر است.

وی عنوان کرد: جمهوری اسلامی ایران طرفین را به توقف درگیری‌ها و آتش بس برای مذاکره فوری به منظور حل و فصل سیاسی بحران دعوت کرده و ضرورت رعایت حقوق بین‌الملل و حقوق بشردوستانه در درگیری‌های نظامی را مجدانه یادآوری می‌کند.

وضعیت ایرانیان مقیم اوکراین

سخنگوی دستگاه دیپلماسی درباره وضعیت ایرانیان مقیم اوکراین نیز بیان کرد: مهمترین ماموریت فعلی وزارت امور خارجه رسیدگی کامل و عاجل به وضعیت ایرانیان مقیم اوکراین است که در چارچوب پیش بینی‌های انجام شده با استفاده از همه ظرفیت در جریان است.

وی گفت: سفارت جمهوری اسلامی ایران در اوکراین کاملا فعال بوده و مطابق دستورالعمل‌های قبلی ارسالی به طور ۲۴ ساعته در خدمت دانشجویان و ایرانیان مقیم در این کشور است.

گفتنی است؛ سفارت جمهوری اسلامی ایران در کی یف به هموطنان ایرانی توصیه کرد از هر امکانی برای خروج از اوکراین استفاده کرده و از نزدیک شدن به مراکز نظامی و حساس اجتناب کنند.

پیش از این نیز حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در توئیتی نوشت: بحران اوکراین ریشه در اقدامات تحریک آمیز ناتو دارد. ما توسل به جنگ را راه‌حل نمی‌دانیم. برقراری آتش بس و تمرکز بر راه‌حل سیاسی و دموکراتیک یک ضرورت است.

حسین امیرعبداللهیان دیروز در نشست خبری مشترک با همتای عمانی به شرایط اوکراین اشاره کرد و افزود: از آنچه در بحران اوکراین روی داده خرسند نیستیم. متاسفانه رفتارهای تحریک کننده ناتو و آمریکا شرایط را در منطقه شمالی و پیرامونی ایران نگران کرده است. همه طرف‌ها را ترغیب می‌کنیم از طریق سیاسی و مسالمت آمیز به این بحران خاتمه داده شود.

وزیر خارجه به تماس‌های تلفنی با وزرای خارجه روسیه و اوکراین اشاره کرد و افزود: موضع علنی و شفاف ایران مبنی بر این‌که مداخله آمریکا و ناتو کمکی نمی‌کند و یک اقدام تحریک آمیز است و همچنان مسیر حل این مسئله جنگ نیست، بلکه گفت‌وگو و اتخاذ راهکارهای مسالمت آمیز است. امیدواریم در این مسئله نیز منطقه شاهد شرایطی پیچیده‌تر نباشد و از این مسیر، مسائل حل و فصل شود.

منبع: فارس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.