پس از آنکه اتیوپی عملیات تولید برق از سدالنهضه را آغاز کرد، قاهره و خارطوم به آن واکنش نشان دادند و این اقدام را مغایر با توافقنامه سال ۲۰۱۵ دانستند.

خشم قاهره و خارطوم از اقدام نخست وزیر اتیوپی درباره سدالنهضه

به گزارش قدس آنلاین، برخی منابع دیپلمات و فنی مصری و مطلع از پرونده بحران سد النهضه اتیوپی اعلام کردند: در پی اعلام رسمی آغاز مرحله اول تولید برق از سد النهضه از سوی آدیس آبابا که برخلاف توافقنامه امضا شده در سال ۲۰۱۵ خارطوم است، قاهره طی درخواست فوری از اتحادیه آفریقا، آن را به حضور در مذاکرات میان مصر، سودان و اتیوپی دعوت کرد.

منابع دیپلمات و فنی یادشده گفتند: اتیوپی با هماهنگی با یکی از مسئولان اتحادیه آفریقا مانع اقدامات و تلاش‌ها برای تشکیل کمیته کارشناسان می‌شود، این کمیته مسئول هدایت مذاکرات میان سه کشور مصر، سودان و اتیوپی در مرحله آتی است.

این منابع اظهار کردند: مصر، موسی فکی رئیس اتحادیه آفریقا را به همدستی با آدیس آبابا برای توقف روند مذاکرات و کمک به اتیوپی برای تحمیل خواست خود به دو کشور دیگر متهم کرده است.

منابع یاد شده در ادامه اولین و مهمترین این کارشکنی‌ها را موافقت نکردن با کارشناسان و چهره‌های حقوقی که قرار است کمیته مذاکرات را تشکیل دهند، هشدار به کشورها در خصوص معرفی کاندیداها جهت رای‌گیری و تایید و تدوین منشور کار کمیته و تعیین اختیارات آن، مشخص کردن نقش ناظران و انتخاب نمایندگان آمریکا و اتحادیه آفریقا در آن کمیته دانستند.

این در حالی است که وزارت خارجه مصر قبلاً در بیانیه‌ای اتیوپی را به نقض تعهدات خود در توافقنامه سال ۲۰۱۵ متهم کرد.

این وزارتخانه تاکید کرد: این اقدامی عامدانه از سوی اتیوپی برای نقض تعهداتش در توافقنامه سال ۲۰۱۵ است که نخست‌وزیر این کشور امضا کرده بود.

از سوی دیگر سودان هم اعلام کرد که راه اندازی توربین‌های تولید برق روی سد با موضوع همکاری تناقض داشته و نقض آشکار تعهدات قانونی و بین‌المللی اتیوپی است. سودان بار دیگر موضع گیری خود درباره پرونده سد النهضه را تکرار کرده و بر لزوم دستیابی به توافقی برای توافقی قانونی درباره آبگیری و راه‌اندازی سد النهضه مطابق قوانین بین‌المللی و اصول امضا شده در مارس ۲۰۱۵ توسط سه کشور تاکید کرد.

آبی احمد، نخست وزیر اتیوپی یکشنبه گذشته عملیات تولید برق از سد النهضه بر روی رودخانه نیل آبی را کلید زد.

منبع: مهر

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.