تشدید تنش در اوکراین، بهای نفت را به سطحی بی‌سابقه از سال ۲۰۱۴ رساند، اما با این وجود قیمت‌ها ممکن است همچنان متزلزل و بی‌ثبات بماند.

بی‌ثباتی در بازار نفت درپی تشدید بحران اوکراین

به گزارش قدس آنلاین، بهای نفت در پایان معاملات روز جمعه به کمتر از ۱۰۰ دلار در هر بشکه رسید که از سال ۲۰۱۴ تاکنون بی سابقه بود.

نفت برنت پس از افزایش به بالای ۱۰۵ دلار در هر بشکه در روز پنجشنبه، در پایان معاملات روز جمعه با کاهش ۱.۱۶ درصد بشکه ای کمتر از ۹۷.۹۳ دلار قیمت گذاری شد.

بهای نفت وست تگزاس اینترمیدیت نیز با کاهش ۱.۳۱ دلار، ۹۱.۵۹ دلار در هر بشکه بسته شد.

بهای نفت پس از تدابیر تنبیهی آمریکا و متحدان اروپایی اش علیه روسیه به دلیل تهاجم نظامی به اوکراین که نتوانست صنعت انرژی مسکو را هدف قرار دهد، تضعیف شد.

این اقدامات شامل محدود کردن توانایی روسیه در انجام مبادلات تجاری به دلار، یورو، پوند و ین است، حال آنکه ۲۷ کشور عضو اتحادیه اروپا در جهت مسدود کردن دارایی های روسیه و جلوگیری از دسترسی بانک های روسیه به بازارهای مالی این اتحادیه گام برداشتند.

واشنگتن و اتحادیه اروپا روز شنبه توافق کردند دسترسی وام دهندگان روسی به شبکه پرداخت سوئیفت را مسدود کنند تا تضمین شود که ارتباط این بانک ها از سیستم مالی بین المللی قطع و به توانایی شان برای انجام عملیات در سطح جهانی لطمه وارد می شود.

نکته قابل توجه این است که آمریکا و اتحادیه اروپا تحریم هایی را علیه صنایع انرژی و کالایی روسیه که بخش جدایی ناپذیر از اقتصاد جهانی هستند، اعمال نکرده‌اند.

این امر نگرانی های بازار را کاهش داد، زیرا روسیه علاوه بر تولید نیکل، آلومینیوم، پالادیوم، کبالت، مس، گندم و جو، یکی از بزرگترین تولیدکنندان نفت و گاز طبیعی در جهان است.

براساس بررسی آماری انرژی جهانی بی پی در سال ۲۰۲۱، روسیه در سال ۲۰۲۰ حدود ۱۰.۲ میلیون بشکه در روز نفت خام و میعانات گازی طبیعی تولید کرد که این کشور را پس از آمریکا در رتبه دوم قرار داد و عربستان سعودی نیز در جایگاه سوم است. روسیه همچنان دومین تولیدکننده گاز طبیعی در جهان است.

به گفته «نعیم اسلام» تحلیل گر ارشد «آواترید»، خطر محدودیت های بیشتر بر عرضه انرژی روسیه، احتمالا بهای نفت خام را در هفته های آینده متزلزل می کند.

جو بایدن رئیس جمهوری آمریکا گفته است واشنگتن با کشورهای دیگر در زمینه آزادسازی ترکیبی نفت اضافی از ذخایر نفت خام استراتژیک جهانی برای کاهش بهای نفت همکاری می کند.

قیمت نفت خام آمریکا روز پنجشنبه پس از آنکه بایدن گفت واشنگتن بخشی از ذخایر نفت استراتژیک را برای کاستن از میزان فشار آزاد می کند، از بیش از ۱۰۰ دلار به حدود ۹۶ دلار در هر بشکه کاهش یافت.

«آیپک اوزکاردسکایا» تحلیل گر ارشد گروه بانکی سوئیسی «سوئیس‌کوئت»(Swissquote) گفت: اگر زمانی ایده آل برای استفاده از ذخایر استراتژیک وجود دارد، آن زمان اکنون است.

وی تاکید کرد که در صورت دستیابی به توافق هسته ای با ایران، امکان عرضه بیشتر نفت به بازارهای جهانی فراهم می شود و این مساله می تواند به کاهش بحران انرژی و پایین آوردن قیمت انرژی کمک کند.

براساس این گزارش، ایران جزو تولیدکنندگان بزرگ اوپک است و در صورت لغو تحریم ها قادر است صادرات حدود یک میلیون بشکه در روز را در عرض چند ماه تقویت کند. ایران از کاهش تولید به موجب توافق اوپک پلاس به دلیل آنکه تولید نفت خامش به واسطه تحریم های آمریکا همچنان محدود است، مستثنی شده است.

مرکز اطلاعات انرژی آمریکا تخمین زد که اگر واشنگتن تحریم های تهران را لغو کند، تولید نفت ایران می تواند به ظرفیت کامل ۳.۸ میلیون بشکه در روز بازگردد.

این تاثیر کاهشی ممکن است محدود بماند تا زمانی که محدودیت های عرضه اوپک پلاس و تقاضای پس از همه گیری، ذخایر موجود را به سرعت جذب کند.

کشورهای عضو اوپک پلاس به رهبری عربستان و روسیه هفته جاری تشکیل جلسه می دهند تا در مورد کاهش بیشتر تولید تصمیم گیری کنند. این گروه تصمیم گرفته است ۴۰۰ هزار بشکه نفت در روز در ماه مارس(اسفند) به بازار اضافه کند، زیرا تقاضا در میانه بهبود اقتصادی جهانی رو به افزایش است.

شرکت مستقل تحقیقات انرژی و هوش تجاری «ریستاد انرژی» پیش بینی کرد که بهای نفت ممکن است تا ماه ژوئن(خرداد) به ۱۳۰ دلار برسد، چنانچه درگیری‌های اوکراین، جریان نفت خام روسیه را مختل کند و در صورت تشدید بحران، فراتر از آن رود.

«جراند ریستاد» مدیر اجرایی ریستاد انرژی گفت: تشدید اوضاع، تا یک میلیون بشکه عرضه نفت خام در روز را که از طریق اوکراین و دریای سیاه ترانزیت می شود، به خطر می اندازد، اما اختلالات درازمدت می تواند بسیار قابل توجه تر باشد.

منبع: ایرنا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.