در شرایطی که عملیات نظامی روسیه در اوکراین برای ششمین روز جریان دارد و از سوی دیگر اتحادیه اروپا تحریم‌های گسترده را علیه روسیه وضع کرده است، ترانزیت گاز روسیه از طریق شبکه خطوط لوله گاز اوکراین به بالاترین سطح رسید.

ترانزیت گاز روسیه از طریق اوکراین به اروپا به بالاترین حد رسید

به گزارش قدس آنلاین، ترانزیت گاز روسیه از طریق اوکراین و به مقصد کشورهای اروپایی به حداکثر میزان سال های اخیر رسیده است.

در بیانیه گفته شده است: شرکت شبکه خطوط گاز اوکراین، برای اول ماه مارس(امروز) درخواست برای تزانزیت ۱۰۹.۳ میلیون مترمکعب گاز دریافت کرده است. 

اتحادیه اروپا ۴۰ درصد گاز خود را از روسیه وارد می‌کند و در سال های اخیر سالانه تا ۱۳۰ میلیارد مترمکعب گاز از روسیه دریافت کرده است. 

اوکراین یک قرارداد بلندمدت با گازپروم برای ترانزیت گاز تا سال ۲۰۲۴ دارد و بخش عمده گاز این کشور را به مقصد کشورهای اروپایی ترانزیت می کند.

این کشور در سال های اخیر تا ۲ میلیارد دلار در سال از محل تزانزیت گاز روسیه به کشورهای اروپایی، درآمد داشته است.

روسیه سعی دارد با راه اندازی خط لوله گاز نورد استریم۲ با ظرفیت انتقال سالانه ۵۰ میلیارد مترمکعب گاز که از منطقه غرب روسیه از دریای بالتیک به آلمان کشیده شده است از پرداخت بخشی از این هزینه ترانزیت به اوکراین رهایی یابد؛ اما آمریکا و برخی کشورهای اروپایی از جمله اوکراین و لهستان، با اعمال تحریم هایی مانع از بهره برداری از این سازه بزرگ انتقال گاز می شوند. 
در همین حال اسپوتنیک به نقل از وزیر اقتصاد فرانسه اعلام کرده که اتحادیه اروپا یک جنگ تمام‌عیار اقتصادی و مالی را علیه روسیه آغاز می‌کند.

به دنبال حمله بامداد روز پنجشنبه(۵ اسفند) نیروهای روسیه به اوکراین، این جنگ اکنون وارد ششمین روز خود شده و همزمان با ادامه آتش جنگ، سیل واکنش‌های جهانی به این رویداد همچنان ادامه دارد و فشارهای دیپلماتیک و تهدیدها و تحریم‌های بین المللی علیه روسیه درحال افزایش است. 

منبع: ایرنا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.