یک کارشناس مذهبی با تشریح فلسفه عظمت بعثت پیامبر(ص) در مقابل دیگر انبیاء، گفت: توفیق امام رضا(ع) در جهاد تبیین به قدری بود که خلافت یک یا دو بار مسیر سفر حضرت(ع) را تغییر دادند تا دل‌ها کمتر متوجه امام(ع) شود. اما تبیین‌ها و معرفی‌های حضرت(ع) تا امروز هم نقشه راه ما است.

فلسفه عظمت بعثت رسول خاتم(ص) / تدبیر امام رضا(ع) در حفظ میراث پیامبر(ص)!

به گزارش قدس آنلاین، به مناسبت فرا رسیدن مبعث پیامبر ختمی مرتبت، حضرت محمد مصطفی(ص) و به منظور بررسی راز عظمت این بعثت با حجت‌الاسلام والمسلمین محمد سعیدی، سخنران مذهبی و کارشناس معارفی برنامه‌های رسانه ملی گفتگویی ترتیب داده‌ایم که در ادامه مشروح آن تقدیم حضورتان می‌شود: 

حجت الاسلام والمسلمین سعیدی درباره فلسفه عظمت مبعث رسول اکرم(ص)، اظهار کرد: از نام‌های وجود نازنین پیامبر (ص)، محمد مصطفی است یعنی کسی که خدا او را برگزید تا هدایت خلق و ختم رسالت بر عهده‌اش باشد. باید توجه داشت خداوند به کارهایی که انجام می‌دهد، نیاز ندارد بلکه کارهای او بر اثر حکمت است در حالی که علت کارهای ما رفع نیازهای‌مان است. بر اثر همین حکمت است که خدای متعال، انبیاء را مبعوث و کتاب‌های آسمانی را نازل کرده است.

نبوت پیامبر(ص) پایانی ندارد

این کارشناس مذهبی تاکید کرد: اینکه خدای متعال با بعثت حضرت محمد(ص) نبوت انبیاء را ختم می‌کند یعنی همه منظور و حکمت خویش را با رسالت ایشان به منصه ظهور رسانده است. نبوت پیامبر خاتم(ص) پایان‌ناپذیر است چراکه بعد از ایشان دین کامل‌تری ظهور نکرده و اهل بیت(ع) دین اسلام را تبیین و تشریح کرده‌اند.

وی اضافه کرد: مسئله دیگر در عظمت این بعثت، آن است که در دوران فترت و جاهلیت بشر رخ داده است، چون بین نبوت حضرت عیسی(ع) و حضرت محمد(ص) جاهلیتی بروز کرد که بشر از حیث اخلاقی و انسانی به طرزی عجیب تنزل  کرد که زنده به گور کردن دختران و جنگ‌ها و خونریزی‌های بسیار از مصادیق آن است!! چنین وضعیتی باید توسط حضرت رسول(ص) اصلاح می‌شد لذا دوران رسالت حضرت محمد(ص) از سخت ترین دوران‌های فرهنگی بشر بوده و ایشان در ۲۳ سال بعثت جامعه را از انحطاط به جایی رسانند که آیات مدنی قرآن جایگاه معنوی مردم را تصریح می‌کند.

وجوه رحمت بودن حضرت رسول(ص)

حجت‌الاسلام سعیدی درباره وجه رحمةَ‌للعالمین بودن وجود مقدس پیامبر اکرم(ص)، بیان کرد: از سخت‌ترین عبارات در ترجمه، بِسْمِ اللهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ است  چون این رحیمیت و رحمانیت گستره و عمقی بی‌مثال دارد و همه عالمیان را شامل می‌شود. وجه رحمت وجود مقدس پیامبر(ص)، مهربانی، گذشت، ایثار و بسیاری دیگر از ارزش‌های اخلاقی را در بر می‌گیرد چنان که در روز قیامت اول نفر وجود نازنین پیامبر(ص) هستند که برای امت خود شفاعت می‌کنند.

وی افزود: اما باید دقت کرد توجه به رحمت خدا و پیامبر(ص) نباید موجب تجری بر گناه شود، یعنی جرئتی ایجاد نکند که ما در گناه جری و جسور شویم؛ این مهم در روایات تصریح شده است.  

این کارشناس برنامه‌های معارفی رسانه ملی در ادامه ابراز کرد: اینکه در توسل به پیامبر(ص) نتیجه می‌گیریم و قلب‌های ما شاد می‌شود و نیز اینکه ایشان هنوز هم برای ما دعا می‌کنند همه از وجوه رحمت آن وجود مقدس است. در قرآن آمده که حضرت یعقوب(ع) برای بخشش فرزندانش در درگاه خدا استغفار کرد، این شفاعت در اعلی‌درجه‌اش برای رسول خاتم(ص) وجود دارد و این از ابعاد مهم رحمة‌للعالمین بودن رسول ختمی مرتبت(ص) محسوب می‌شود.

وی درباره ضرورت جهاد تبیین در عرصه شناساندن سیره حضرت رسول(ص) و میراث گرانبهای ایشان برای امت، گفت: تبیین یعنی روشنگری تا جایگاه هر چیزی مشخص باشد. دشمن خوب از تبیین علیه ما و ارزش‌ها ما استفاده کرده است، نمونه تاریخی آنکه معاویه کاری کرده بود که وقتی امیرالمومنین علی(ع) در محراب نماز به شهادت رسیدند و خبر این شهادت به شام رسید، چون مردم از محل وقوع واقعه پرسیدند و دانستند در محراب رخ داده، متعجب شدند ... چون معاویه به گونه‌ای تبلیغ و تبیین کرده بود که مردم از شخصیت و سیره حضرت امیر(ع) مطلع نبودند و همین جامعه برای کُشتن فرزند امیرمومنان(ع) در واقعه کربلا نیت قربه الی الله کردند!! در چنان شرایطی امثال ابوذر و عمّار چراغ راه بودند تا این تفاوت‌ها تبیین شود.

حجت‌الاسلام سعیدی ادامه داد: اگر با جهل به سوی قرآن برویم نتیجه‌اش بروز امثال داعش و دین خدا دچار انحطاط می‌شود، اگر ولی خدا بالای سر دین نبود، معلوم نیست بر سر دین چه می‌آمد؛ تبیین، چراغ انداختن روی جواهر است و دستیابی به جواهر را ممکن می‌کند. تبیین، روشنگری برای دستیابی به ارزش‌های دینی و اخلاقی و بحق جهاد است.

جهاد تبیین امام رضا(ع) مقابل توطئه مامون

این کارشناس مذهبی دراره سیره امام رضا(ص) برای حفظ میراث و دستاوردهای رسالت نبوی(ص)، تاکید کرد: در آن دوران هارون و مامون درصدد بودند خلافت خود را شرعی جلوه دهند، مثل داعش که خود را اسلام ناب می‌داند و نام پیامبر(ص) را روی پرچمش می‌نویسد! لذا آنها باید پرچمی بالا می‌بردند تا قلب‌های مردم را نسبت به خود متمایل کنند! مامون می‌خواست نام امام رضا(ع) را روی پرچم خود بنویسد و به خلافت خویش وجاهت ببخشد، اما امام رضا(ع) با کیاست بی‌مثال فرمودند که من در هیچ عزل و نصبی ورود نمی‌کنم و اینچنین به اکراه و اجبار این سفر تصریح کردند.

وی افزود: علاوه بر این، خداحافظی‌های امام رضا(ع) نیز به گونه‌ای بود که گویا اسیری وداع می‌کند نه مسافر و این سفر بازگشتی ندارد! حضرت ثامن الائمه(ع) در طول مسیر با سخنان و نیز انشای حدیث سلسله‌الذهب خود را به عنوان کسی که ریشه‌اش به نبوت باز می‌گردد و فرزند رسول خدا(ص) است، معرفی کردند.

حجت‌الاسلام سعیدی در پایان خاطرنشان کرد: توفیق امام رضا(ع) در جهاد تبیین به قدری بود که خلافت یک یا دو بار مسیر سفر حضرت(ع) را تغییر دادند تا دل‌ها کمتر متوجه امام(ع) شود. اما تبیین‌ها و معرفی‌های حضرت(ع) تا امروز هم نقشه راه ما است تا بدانیم دنباله‌روی چه کسانی باید باشیم و خیانت‌ها و خدمت‌ها را بشناسیم و مسیر را درست انتخاب کنیم. چون اگر تبیین‌ها درست نباشد راه‌های انحرافی طی می‌شوند.

منبع: آستان نیوز

انتهای خبر/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.