قدس آنلاین نگاهی دارد به تیترهای صفحه اول روزنامه های جهان در روز سه شنبه اول مارچ ۲۰۲۲ (دهم اسفند ماه ۱۴۰۰)

مروری بر صفحه اول مطبوعات جهان (سه شنبه ۱۰ اسفند ۱۴۰۰) + عکس

واشینگتن پست

روزنامه واشینگتن پست در اقدامی که نمونه آن را در این روزنامه کمتر دیده بودیم، حدود ۹۰ درصد صفحه نخست خود را به آخرین اخبار جنگ روسیه و اوکراین اختصاص داده است. این روزنامه علاوه بر بررسی تاثیرات اقتصادی تحریم های غرب بر روسیه، در مقاله ای به کنار گذاشتن درگیری های گذشته میان کشورهای اروپای شرقی می پردازد که نمونه آن را پذیرش راحت پناهجویان از اوکراین دانسته است. واشینگتن پست همچنین گزارش جدید بخش آب و هوای سازمان ملل را منتشر کرده که جدی ترین هشدار خود در مورد خطرات بزرگ پیش روی انسان به خاطر گرمایش زمین را داده اند.

ایزوِستیا

روزنامه ایزوستیا چاپ روسیه مانند تقریبا تمامی دیگر روزنامه های این کشور، گزارش اصلی صفحه نخست خود را به مذاکرات میان مقامات روس و اوکراین برای دستیابی احتمالی به صلح اختصاص داده است. این روزنامه تیتر ساده «دیدار و پیشنهادات» را برای مطلب خود انتخاب کرده و نتایج گفتگوهای دو طرف را مورد تجزیه و تحلیل قرار می دهد. ایزوستیا همچنین با وجود اعمال تحریم برای پروازهای روس در بیشتر نقاط قاره اروپا، می گوید ناوگان حمل و نقل هوایی این کشور نگرانی خاصی از این بابت ندارد.

ژاپن تایمز

روزنامه ژاپن تایمز در گزارشی به تصمیمات این کشور در خصوص تحریم روسیه پرداخته است. این روزنامه می گوید بر خلاف زمان تصاحب کریمه توسط روسیه، این بار با حمله این کشور به اوکراین، ژاپن در ۱۴ شکل مختلف به تحریم روسیه خواهد پرداخت. ژاپن تایمز همچنین به تغییر رویکرد بسیار جدی آلمان در خصوص سیاست خارجی این کشور بعد از حمله اخیر روسیه نگاهی انداخته است.

جروزالم پست

روزنامه جروزالم پست چاپ اسرائیل از قول یائیر لاپید وزیر امور خارجه اسرائیل می نویسد که این رژیم قصد دارد یکی از کشورهایی باشد که در سازمان ملل روسیه را محکوم کند. این اتفاق در حالی می افتد که تا پیش از شروع حمله روسیه به اوکراین، مشخص نبود که اسرائیل چه موضعی در این خصوص خواهد گرفت اما اکنون این رژیم موضع کنار غرب ایستادن و مقابله با روسیه را انتخاب کرده است. این روزنامه همچنین در گزارشی به تغییر رویکرد جنگ ها در قرن بیست و یکم و کمتر شدن نبردهای تن به تن میان تانک ها و جنگنده ها می پردازد.

نیویورک تایمز

روزنامه نیویورک تایمز در گزارش خود از جنگ روسیه و اوکراین، به موشک باران شهر خارکیف (دومین شهر بزرگ اوکراین) توسط روسیه نگاهی انداخته است. این روزنامه همچنین بر خلاف نظر مقامات روسی، ضربه تحریم های غرب علیه روسیه را بیشتر از آنچه تصور می شود می داند. نیویورک تایمز همچنین در گزارشی که مربوط به حدود ۱۲۰ هزار افغان خارج شده از افغانستان در زمان به دست گرفتن قدرت توسط طالبان می شود، به چیزهای مهمی که آن ها نتوانسته اند همراه خود بیاورند و این افراد را بسیار غمگین کرده پرداخته است.

پایونیر

روزنامه پایونیر چاپ هند در گزارشی به حضور چهار وزیر دولت این کشور در کشورهای همسایه اوکراین برای از نزدیک دنبال کردن خارج شدن اتباع هندی از اوکراین خبر می دهد. این روزنامه همچنین به ادامه اتخاذ سیاست محافظه کارانه هند در مقابل روسیه حتی با وجود حمله این کشور به اوکراین پرداخته و می گوید هند از رای دادن به برگزاری نشست اضطراری شورای امنیت سازمان ملل علیه روسیه خودداری کرده است. پایونیر همچنین به رشد ۹/۸ درصدی اقتصاد روسیه در سال ۲۲/۲۰۲۱ پرداخته که سه دهم درصد کمتر از مقدار پیش بینی شده بوده است.

فایننشیال تایمز

روزنامه فایننشیال تایمز در گزارش اصلی صفحه نخست خود به ادامه حملات ارتش روسیه علیه شهر خارکیف در اوکراین پرداخته است. این روزنامه می گوید نشست مقامات روسیه و اوکراین برای رسیدن به صلح موفقیت آمیز نبوده و به همین دلیل امانوئل مکرون رئیس جمهور فرانسه به انتقاد شدید از پوتین پرداخته است. فایننشیال تایمز از کاهش ۲۰ درصدی قدرت روبل در مقابل دلار نیز نوشته و می گوید شرکت های بزرگ سرمایه گذاری نفت و گاز از جمله شِل اعلام کرده اند که سرمایه گذاری جدید در روسیه را کنار خواهند گداشت.

گلوبال تایمز

روزنامه گلوبال تایمز چاپ چین در گزارشی، احتمال رسیدن به پیشرفت چشمگیر در مذاکرات صلح میان روسیه و اوکراین را پایین دانسته است. این روزنامه همچنین در مقاله ای معتقد است که آمریکا از مسئولیت خود در رسیدن وضعیت روسیه و اوکراین به بحران کنونی شانه خالی می کند. گلوبال تایمز همچنین مقاله ای در مورد بدتر شدن اوضاع حقوق بشری در ایالات متحده به چاپ رسانده و در گزارش دیگری مربوط به آمریکا، از قول مقامات چینی تاکید کرده که این کشور برای تعمیر رابطه خود با آمریکا از قواعد اصلی خود صرف نظر نخواهد کرد.

یواس ای تودی

خبرنگار روزنامه یواس ای تودی در اوکراین در شهر لویو در غرب این کشور حضور دارد و جو این شهر تاریخی را ترکیبی از تلاش برای زنده ماندن از حمله روسیه و پیروزی عنوان می کند. این روزنامه همچنین در مقاله ای می گوید احتمال بروز جنگ و به وجود آمدن انبوهی از پناهجو در اروپا مدت هاست که توسط کارشناسان در این قاره پیش بینی شده بوده است و نباید از آن تعجب کرد. یواس ای تودی همچنین از آنچه از قول افرادی که از نزدیک با ولادیمر پوتین کار کرده اند نوشته، عدم ثبات رفتاری در رئیس جمهوری روسیه را یکی از نقاط ضعف اصلی او عنوان کرده است.

نشنال پست

روزنامه نشنال پست چاپ کانادا در گزارشی به تصمیمات اتخاذ شده توسط دولت این کشور در تحریم روسیه پرداخته است. این روزنامه می گوید کانادا که یکی از مشتریان ثابت واردات نفت از روسیه بود دیگر از این کشور نفت خام وارد نخواهد کرد. دولت کانادا همچنین اعلام کرده محموله جدید مهمات و تسلیحات جنگی خود را به سمت اوکراین روانه کرده است. نشنال پست همچنین در گزارشی معتقد است سازمان ملل متحد بعد از فعالیت های اخیر دیپلماتیک صورت گرفته در این سازمان بر علیه روسیه، بعد از مدت ها دوباره صدا و جرئت خود را پیدا کرده است.

تهیه و تنظیم: امیرمحمد سلطانپور

*بازنشر مطالب دپارتمان ترجمه به منزله تأیید یا رد محتوای آن نیست و صرفا جهت آگاهی مخاطبان قدس آنلاین منتشر می‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.