۲۴ آبان امسال قانون جوانی جمعیت سرانجام به دولت ابلاغ شد و ۲۴بهمن مهلت سه ماهه برای تدوین آیین‌نامه‌ها و دستورالعمل‌های این قانون به پایان رسید، اما کارشناسان می‌گویند دولت همچنان درحال تدوین آیین‌نامه‌هاست.

روند کُند تدوین آیین‌نامه‌های قانون جمعیت

از سوی دیگر بودجه‌ای که به‌منظور اجرای این قانون برای سال ۱۴۰۱ پیش‌بینی شده بود از ۲۰هزار میلیارد به ۱۶هزار میلیارد تومان و حال به ۱۲هزار میلیارد تومان در لایحه بودجه پیشنهادی دولت رسیده است و به این ترتیب بیم آن می‌رود این قانون نیز به سرنوشت سایر قوانین حوزه خانواده دچار شود و پس از گذشت مدت زمان هفت‌ساله‌ای که برای اجرای آن پیش‌بینی شده به جای اعلام نتیجه آن پیگیر دلایل اجرا نشدن آن باشیم. 
امیرحسین بانکی پور فرد؛ رئیس کمیسیون مشترک طرح جوانی جمعیت و حمایت از خانواده و صالح قاسمی؛ پژوهشگر تحولات جمعیت ایران و جهان در اظهارنظرهای متفاوت در گفت‌وگو با ما به این موضوع اشاره کرده‌اند.

اهتمام جدی رئیس‌جمهور برای اجرای قانون 

رئیس کمیسیون مشترک طرح جوانی جمعیت و حمایت از خانواده نسبت به اجرای این قانون خوشبین است و می‌گوید: با وجود اینکه بدنه دولت هنوز همراهی مورد انتظار مجلس را از خود نشان نداده و از زمان تعیین‌شده برای تدوین آیین‌نامه‌های اجرایی گذشته است، اما شخص رئیس‌جمهور و معاون اول ایشان اهتمام جدی به اجرای قانون دارند، به طوری که از ابتدای تشکیل دولت تا امروز هر هفته جلسه‌هایی در دفتر معاون اول رئیس‌جمهور درخصوص تدوین آیین‌نامه‌ها و دستورالعمل‌های این قانون داشته‌ایم. 

امیرحسین بانکی پور فرد ادامه می‌دهد: با توجه به اینکه قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت، بسیار گسترده است، آن هم در شرایطی که همه درگیر بودجه هستند، تدوین آیین‌نامه‌های آن زمانبر است و گرچه مهلت سه ماهه دولت به اتمام رسیده، اما نباید ناامید شد و نمره منفی به دولت داد. با این‌حال انتظار داریم کار با جدیت بیشتری دنبال شود که گام نخست آن نیز تشکیل دبیرخانه ستاد ملی جمعیت و گام دیگر تشکیل ستاد است که با تشکیل این ستاد وظایف تقسیم خواهد شد و پیش‌بینی شده است پیگیری نظارت بر اجرای این قانون از طریق دبیرخانه ستاد انجام شود.

در حال حاضر پیگیری اجرای قانون از طریق دفتر معاون اول رئیس‌جمهور و نیز اجرای بخشی از قانون مثل ارائه تسهیلات از طریق بانک‌ها در حال انجام است. همچنین مقرر شده نام‌نویسی خارج از نوبت خودرو برای مادران دارای دو فرزند از هفته جاری آغاز شود و معاون استخدامی کشور نیز ابلاغ کرده است به ازای تأهل و هر فرزند یک سال به سن استخدامی و ۲درصد به امتیاز افراد افزوده شود که با توجه به این ابلاغیه افرادی که از شرکت در آزمون استخدامی محروم بوده‌اند اکنون می‌توانند نام‌نویسی کنند. 

مهم‌ترین مسئله بودجه است

وی با اشاره به اینکه مهم‌ترین مسئله درخصوص اجرای قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت بودجه بوده است، می‌گوید: خوشبختانه تاکنون دولت همراهی خوبی درخصوص تخصیص بودجه برای اجرای اولیه این قانون در نظر گرفته است، هرچند بودجه مورد انتظار مجلس خیلی بیشتر از بودجه تخصیص داده شده است که منتظر هستیم به تصویب مجلس برسد. با
 ۱۲ هزار میلیارد تومان نمی‌توان این قانون را اجرایی کرد و بودجه مورد نیاز همان ۲۷ هزار میلیارد تومانی است که پیش‌بینی شده است. اما این بودجه برای تشکیل ستاد ملی جمعیت کافی است البته مشروط بر آنکه نخواهند بودجه برخی از تکالیف پیش‌بینی شده قانون را از این ۱۲ هزارمیلیاردتومان پرداخت کنند. 

جمعیت مهم‌تر است یا سینما؟!

اما صالح قاسمی، پژوهشگر تحولات جمعیت ایران و جهان، درخصوص مهلت دولت برای تدوین آیین‌نامه قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت در گفت‌وگو با قدس می‌گوید: تدوین همه مواد آیین‌نامه قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت فرصت سه ماهه نداشته و برخی از ماده‌های این قانون فرصت ۶ ماهه داشته است. با این حال نکته حائز اهمیت این است که باید دولت تا امروز نخستین گام‌ها را برای اجرای این قانون ازجمله تشکیل ستاد ملی جمعیت که وظیفه دولت و شخص رئیس‌جمهور است برداشته باشد که متأسفانه این مهم تحقق نیافته در حالی که طی این مدت شورای عالی سینما تشکیل شده است.

ما با تشکیل شورای عالی سینما مخالف نیستیم، اما پرسش اینجاست که آیا مسئولان ما مسئله راهبردی، کلان و استراتژیک جمعیت را همپای مسئله سینما نمی‌دانند یا سینما تریبون و ضریب رسانه‌ای دارد که جمعیت ندارد؛ که اگر اینچنین باشد رسالت فعالان و اصحاب رسانه‌ها این است که اجرای قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت را از دولت مطالبه کنند. 

نویسنده مجموعه «جنگ جهانی جمعیت» ادامه می‌دهد: متأسفانه باوجود هشدارهای کارشناسان حوزه جمعیت و تأکید چندباره رهبرمعظم انقلاب درخصوص اهمیت اجرای این قانون، به نظر می‌رسد در ۶ ماه گذشته دولت عزم جدی برای تدوین آیین‌نامه‌ها و تشکیل ستاد ملی جمعیت نداشته است. 

قاسمی درباره تعدیل بودجه اجرای این قانون نیز می‌گوید: با توجه به محدودیت منابع و هزینه‌های زیاد دولت به‌ویژه در سال نخست استقرار دولت سیزدهم باید درک کنیم که کاهش بودجه منطقی است، اما تخصیص واقعی همین ۱۲هزار میلیارد تومان و اجرای درست آن می‌تواند محکی باشد برای اینکه ببینیم آیا دولت اهتمام لازم برای اجرای قانون جوانی جمعیت را دارد یا خیر. 
وی با بیان اینکه مهم‌ترین تکلیف قانون درخصوص قانون جوانی جمعیت تشکیل ستاد ملی جمعیت است، تأکید می‌کند: اگر دولت از هم اکنون برای روز سی‌ام اردیبهشت (روز ملی جمعیت) برنامه و راهبردی نداشته باشد، به طور حتم در آن روز شاهد یک سری رفتارهای نمایشی و رسانه‌ای خواهیم بود.

 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.