مدیرکل امور عشایری خراسان رضوی گفت: این استان رتبه نخست کشور را در حوزه توزیع کنسانتره دام سبک بین دامداران فعال عشایری به خود اختصاص داده است.

خراسان رضوی رتبه نخست توزیع‌ کنسانتره دام عشایر را به خود اختصاص داده است

به گزارش قدس آنلاین، محمد نبوی‌فرد افزود: ۸۸ هزار تن علوفه و خوراک ویژه (کنسانتره) به عنوان نهاده‌های مهم دامی از ابتدای امسال تاکنون بین عشایر دامدار فعال در خراسان رضوی توزیع شده است.

وی این میزان نهاده دامی تحویل‌شده به عشایر خراسان رضوی را شامل ۳۸ هزار تن کنسانتره ویژه دام سبک و ۵۰ هزار تن سایر انواع نهاده دامی شامل جو، ذرت، کاه و علوفه ذکر و بیان کرد: مصرف کنسانتره ویژه برای دامهای عشایر و اجرای "طرح پرواربندی" برای دامداران این قشر موجب تداوم سوددهی دامپروری در این بخش از اقتصاد خراسان رضوی شده است.

مدیرکل امور عشایری خراسان رضوی ادامه داد: سه هزار و ۵۰۰ تن علوفه دیگر نیز تا پایان امسال برای مصرف دامهای عشایر این استان تولید و بین آنها توزیع می‌شود.  

وی همچنین گفت: تنها سه درصد جمعیت عشایری ایران در حوزه جغرافیایی خراسان رضوی فعال هستند اما حجم ارائه خدمات به این قشر مولد در استان چندین برابر سهم جمعیتی آنها است.

نبوی‌فرد در ادامه به خسارتهای ناشی از خشکسالی نیز اشاره و بیان کرد: بر اساس برآوردها حجم ریالی خسارتهای ناشی از تداوم پدیده خشکسالی به عشایر خراسانی تاکنون تنها در بخش علوفه و منابع آبی به هفت هزار و ۶۰۰ میلیارد ریال رسیده است.  

وی افزود: امسال برای حمایت از عشایر خراسان رضوی تاکنون ۲۱۰ میلیارد ریال تسهیلات به آنها اعطا شده که بلاعوض نیست و در قالب اقساط مناسب بازپرداخت می‌شود.  

عشایر با ۱.۵ درصد کل جمعیت ایران و نگهداری، پرورش و پرواربندی ۲۸ درصد دام سبک کشور ۲۵ درصد مواد پروتئینی به ویژه گوشت قرمز، محصولات لبنی و همچنین ۴۰ درصد صنایع دستی ایران را تولید می‌کنند.  

عشایر خراسان رضوی نیز با هفت هزار و ۵۰۰ خانوار جمعیت در قالب ۳۵ طایفه، نگهداری ۹۲۰ هزار راس دام، تولید سالانه ۱۲ هزار تن گوشت قرمز، ۱۷ هزار تن فراورده‌های دامی شامل شیر، روغن، پشم، کرک و کود حیوانی و ۴۱ هزار و ۸۰۰ مترمربع صنایع دستی شامل گلیم، قالیچه، فرش و تابلو فرش نقش بسزایی در اقتصاد این استان دارند.  

منبع: ایرنا

انتهای خبر/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.