امروزه در کشورمان معاملات زیادی در حوزه ملک و ساختمان انجام می‌شود. از طرفی برکسی پوشیده نیست سرمایه‌گذاری برای خرید خانه‌های مسکونی یا تجاری از ریسک زیادی برخوردار است؛ چراکه خریداری ملک هزینه بالایی دارد و البته امکان کلاهبرداری و جعل در آن زیاد است.

شیوه‌های استعلام  سند مالکیت

از این‌رو بررسی صحت سند یکی از اقدامات اساسی در هنگام خرید ملک محسوب می‌شود. سند یک ملک نشان‌دهنده مالکیت یک فرد برای یک منزل مسکونی یا یک ملک تجاری است؛ بنابراین این سند باید دارای اعتبار قانونی باشد و در غیر این صورت هیچ مزایایی برای خریدار ایجاد نمی‌کند. استعلام سند ملک یکی از روش‌هایی است که با کمک آن می‌توان از اعتبار و وضعیت سند ملک باخبر شد و از بروز هرگونه کلاهبرداری جلوگیری کرد.

در گزارش پیش رو تلاش کرده‌ایم روش‌های پیگیری سند ملک را بررسی کنیم تا به اندازه توان مانع اتفاقات ناگوار شده و در کاهش حجم ورودی پرونده‌ها به قوه قضائیه مؤثر باشیم. خوشبختانه با روش‌های مختلفی که برای پیگیری سند ملک و استعلام این سند ایجاد شده است، افراد می‌توانند با کمک کد پیگیری یا شناسه یکتای استعلام سند ملک اقدام به استعلام الکترونیکی سند ملک کنند. بنابراین، اگر سندی در دست دارید و نمی‌دانید دارای اعتبار یا فاقد اعتبار است، به روش‌های ذیل توجه کنید: 

به‌طور کلی روش‌های پیگیری سند ملک به دو دسته «الکترونیکی» و «حضوری» تقسیم‌بندی می‌شود:

روش حضوری برای پیگیری سند ملک

افراد می‌توانند با در دست داشتن مدارک شناسایی معتبر به یکی از دفاتر ثبت اسناد رسمی داخل کشور مراجعه کنند و با ارائه این مدارک از وضعیت اسنادی که به اسم آن‌ها ثبت شده است، مطلع شوند. دقت کنید پیگیری سند ملک با کد ملی تنها با مراجعه حضوری امکان پذیر است. لازم به ذکر است در این روش استعلام همه پلاک‌های ثبتی به اسم فرد نمایش داده می‌شود.

روش غیرحضوری برای پیگیری سند ملک

از آنجایی که معاملات مربوط به ملک بسیار حساس است، ضرورت وجود درگاهی جامع برای استعلام سند ملک احساس می‌شد. خوشبختانه سایت سازمان ثبت اسناد و املاک کشور سامانه‌های مختلفی را از جمله سامانه پیگیری سند ملک با کمک شناسه یکتای ۱۸رقمی استعلام ملک (که توسط دفاتر ثبت اسناد روی برگه سند درج شده است) راه‌اندازی نموده است. در روش الکترونیکی، پیگیری سند ملک در سایت سازمان ثبت اسناد و املاک کشور انجام می‌شود. این سایت به آدرس www.ssaa.ir راه اندازی شده است و بسیاری از خدمات مربوط به سندهای مالکیت در سراسر کشور را ارائه می‌کند.

افرادی که دارای یک سند هستند، می‌توانند با مراجعه به سایت فوق الذکر مراحل مربوط به استعلام وضعیت صدور و پیگیری سند ملک را انجام دهند. استعلام سند ملک از طریق سامانه‌های مختلفی در این سایت انجام می‌شود و هموطنان عزیز می‌توانند با کمک این سامانه‌ها از وضعیت صدور و اعتبار سند خود مطلع شوند.

استعلام سند مالکیت به‌کمک هرکدام از روش‌های بالا، مالک پلاک اعلامی ملک را مشخص نموده و از کلاهبرداری ویا معاملات سوری جلوگیری به‌عمل می‌آورد که این امر خود مزایای ویژه‌ای دارد، از جمله اینکه طرفین معامله با اعتماد کامل اقدام به معامله می‌کنند ویا اینکه اگر شخصی اقدام به کلاهبرداری کرده باشد با استعلام شخص خریدار از افتادن در دام این افراد جلوگیری می‌شود و شخص درگیر مراجع قضایی نشده و هزینه دادرسی، حق الوکاله وکیل و فشارهای روحی را متحمل نمی‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.