با توجه به اینکه برخی از دستگاه‌های اجرایی نسبت به انجام مصوبات جلسه گذشته شورای راهبردی و سیاست‌گذاری پیشگیری از تصادفات برای رفع خطر از یک نقطه حادثه‌خیز در بولوار رسالت کوتاهی کرده بودند، معاون پیشگیری از وقوع جرم دادگستری خراسان رضوی مهلت یک هفته‌ای برای حل مشکل صادر و پلیس راهور را مأمور کرد در صورت بروز تصادف تا زمان رفع خطر، برای مدیران مقصر پرونده تشکیل و به دادستانی ارسال کند.

 اخطار دستگاه قضا برای اصلاح یک نقطه حادثه‌خیز

صبح روز گذشته بیستمین جلسه شورای راهبردی و سیاست‌گذاری پیشگیری از تصادفات خراسان رضوی با حضور معاون پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان، معاون پیشگیری از وقوع جرم دادستان مرکز استان، مدیر کل راه و شهرسازی، رئیس پلیس راهور استان و جمعی دیگر از مسئولان استانی در محل دادسرای مرکز استان برگزار شد.

شناسایی ۸۰۵ راننده پرخطر

در ابتدای این جلسه با درخواست قاضی شریعت‌یار؛ معاون دادستان مشهد در حوزه پیشگیری از وقوع جرم دادستانی مرکز استان خراسان رضوی، سرهنگ دهنوی؛ رئیس پلیس راهور خراسان رضوی به تشریح آمار و اطلاعات بروز تصادفات پرداخت و در این زمینه گفت: بر اساس بررسی‌های صورت گرفته بیشترین آمار و فراوانی تصادفات از ساعت ۲۴ به بعد در هر روز رخ می‌دهد.

وی تصریح کرد: در ۱۱ماهی که از ابتدای سال جاری می‌گذرد نسبت به مدت مشابه آن در سال گذشته رشد ۱۱درصدی اعمال قانون برای رانندگان پرخطر و... را شاهده بوده‌ایم.

وی بیان کرد: در همین بازه زمانی در حدود ۱۷درصد تصادفات حادثه‌ساز رشد کرده است. اما با توجه به نظارت‌های صورت گرفته روی موتورسوارها افرادی که بدون کلاه ایمنی راکب موتورسیکت بودند، این افراد ۴۰ درصد نسبت به بازه زمانی مشابه سال گذشته بیشتر شناسایی و اعمال قانون شدند.

اما در زمینه شناسایی و برخورد با رانندگان پرخطر در ۹ ماه ابتدای سال با تلاش همکاران ما در پلیس راهور ۸۰۵ راننده شناسایی و تمامی آن‌ها به پلیس راهور فراخوان شدند. برخی از این افراد که رانندگی پرخطری داشتند با توقیف خودرو روبه‌رو و برخی هم نسبت به بازخورد و خروجی رفتارشان در جامعه آشنا و به آن‌ها اخطار داده شد. موتورسیکلت‌های متخلف هم به صورت ساعتی توقیف شدند.

همچنین خروجی آمارهای موجود این موضوع را تأیید می‌کرد که شهرهای جوین، چناران، جغتای، بردسکن، زبرخان، گناباد، زاوه، سرخس و تایباد به ترتیب بیشترین آمار تصادفات را داشته‌اند. جوین از این لحاظ در رتبه نخست قرار گرفت که در سال گذشته هیچ مورد فوتی نداشت اما در سال جاری چهار مورد تصادف فوتی داشته که حاکی از رشد ۴۰۰ درصدی است.

گلایه دادستانی از بی‌توجهی به مصوبات

در ادامه این جلسه قاضی شریعت‌یار، معاون دادستان مشهد بیان کرد: در مصوبات جلسه گذشته تصمیم گرفته شد از یک نقطه حادثه‌خیز در بولوار رسالت رفع خطر شود اما متأسفانه هنوز کاری در این زمینه صورت نگرفته و شهرداری می‌گوید ماجرا در حوزه راهداری است و راهداری حل مشکل را گردن شهرداری می‌اندازد که موضوع قابل توجیه نیست؛ چراکه جان مردم در خطر است. با توجه به خروجی‌هایی که تا به امروز بدست ما رسیده احتمال حضور جمع زیادی زائر و مسافر در شهر مشهد متصور است اما هیچ اقدامی برای رفع خطر از محل نشده است.

برخورد با مدیران متخلف در دستور کار

در واکنش به این ماجرا سیدامیر مرتضوی، معاون پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان گفت: همین جا رئیس پلیس راهور خراسان رضوی را مکلف می‌کنم در صورتی که تا زمان اصلاح نقطه حادثه‌خیز در بولوار رسالت مشهد حادثه‌ای در محل رخ داد به سرعت دستگاه مقصر شناسایی و گزارش موضوع برای ما ارسال شود تا ترک فعل برای مدیر مربوطه در نظر گرفته شود. اصلاً معنی حضور ما در این جلسات چیست، صرف دور هم نشستن که نیست، اگر قرار باشد مصوبات را دستگاهی اجرا نکند برخورد قهری با متولیان امر خواهیم کرد. باید تا پیش از عید نوروز از منطقه رفع خطر شود. یک هفته دیگر ماجرا را پیگیری خواهم کرد.

همچنین ناصری، نماینده فرمانداری مشهد در ادامه گفت: موضوع حل مشکل در بولوار رسالت به شهرداری ابلاغ شده است، چند مرتبه از شهرداری خواسته‌ایم گزارش کار را به ما بدهد اما هنوز پاسخی واصل نشده است.
پس از نماینده فرمانداری، معاون دادستان مشهد اشاره‌ای به اجرای طرح برخورد با موتورسواران متخلف در حوالی حرم مطهر امام هشتم کرد و در این زمینه افزود: چندی پیش در زیرگذر حرم مطهر یک موتورسوار فوت کرد، نباید این گونه باشد. باید فرهنگ موتورسواری را در این محل نهادینه کنیم. پیشانی شهر در زمان حضور مسافر و زائر در مشهد همین منطقه است، باید اقدام‌هایی صورت بگیرد که یک موتورسوار به خودش اجازه ندهد چراغ قرمز را رد کند و وارد حریم عابران پیاده شود. توقیف ساعتی موتورسیکت‌های متخلف چاره کار نیست  این روش آمار تصادفات را بالا برده است. ما قاطعانه همراه دستگاه‌های مجری هستیم و از آن‌ها حمایت می‌کنیم؛ چرا که جان شهروندان برای ما اهمیت دارد. حتی اگر یک نفر کمتر در حادثه‌ای جان خود را از دست بدهد برای ما مهم است.

در ادامه نماینده اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای گفت: از مجموع ۲۰ نقطه حادثه‌خیز ۱۲ محل در حال اجرای عملیات رفع خطر است که تا پیش از سال ۱۴۰۱ رفع خطر و اصلاح محل صورت خواهد گرفت.

سرهنگ میش‌مست، رئیس پلیس راه خراسان رضوی که او هم در جلسه حضور داشت در واکنش به صحبت‌های نماینده اداره کل راهداری استان گفت: در حوزه راه هیچ اقدامی صورت نگرفته و اصلاح نقطه حادثه‌خیز نداشته‌ایم، فقط در آمارها اشاره شد در حال اجرای عملیات هستند. خط کشی جاده‌ها که زمانی نمی‌برد و سارق هم نمی‌تواند دست به سرقت آن‌ها بزند، این اقدام برای کاهش تصادفات بسیار مهم است.

 مرگ بیش از یک میلیون نفر بر اثر تصادف در ۴۰ سال

در ادامه نژادصفوی، مدیرکل راه و شهرسازی خراسان رضوی هم بیان کرد: در ۴۰سال گذشته حدود یک میلیون و ۱۰۰ هزار نفر در حوادث جاده‌ای جان خود را از دست داده‌اند و در حدود ۱۵ میلیون نفر هم مجروح شده‌اند که نگاه به این آمار به طور مشخص آسیب‌هایی که به جامعه وارد شده را نمایان می‌کند. حفظ جان افراد حتی یک نفر هم طبق آموزه‌های دینی برای ما واجب است.

نقش خودروهای سواری در بروز تصادفات ۵۰ درصد است، برای کاهش آن باید اقدامی شود. در پایان این جلسه نماینده استانداری، هلال احمر و... هم گزارش عملکرد خود را ارائه کردند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.