این روزها که جنگ اوکراین و روسیه همچنان ادامه دارد، مسائل بسیار زیادی به‌واسطه این جنگ بر ما اثبات و روشن‌شده است. مواضع و رفتارهایی که بیش از آنکه صرفا یک اظهارنظر یا عملکرد باشند، نشان‌دهنده چرایی وضعیت فعلی ناعادلانه در کل جهان هستند.

خون اوکراینی‌ها رنگین‌تر از میلیون‌ها انسان بی‌گناه در غرب‌آسیا

به گزارش قدس آنلاین، ۵ اسفندماه بود که ولادیمیر پوتین، دستور حمله نظامی به کی یف اوکراین را صادر کرد. همین اقدام و تصمیم روسیه برای نشان دادن نقش کشورهای اروپایی و غربی در تنش بین این کشور کافی بود. مقامات غربی بلافاصله پس از آغاز این حملات نظامی مواضعی اتخاذ کردند تا خود را از معرکه‌ای که به راه انداختند عقب بکشند و تقصیرها را از گردن خود باز کنند و هرچه علت و معلول است را به  روسیه و پیشینه تزاری آن ربط دهند.

 اندوه متمدنانه غرب برای چشم آبی‌های اوکراین؛ پناه‌جویان اوکراین مانند عراق غیرمتمدن نیستند!

چندی که از روزهای ابتدایی این تنش‌ها گذشت و جنگ روسیه و اوکراین جدی‌تر شد، رسانه‌های غربی و اروپایی به میدان آمدند تا تحلیل‌های خود را در این رابطه بیان کنند. هرچه از روزهای جنگ بین اوکراین و روسیه می‌گذشت، فضای اطلاع‌رسانی به‌مرور رنگ و بوی نژادپرستانه به خود می‌گرفت و تصاویر منتشره مدام نشان‌دهنده بور و چشم رنگی بودن مردم اوکراین بود که به گفته کارشناسان غربی مانند کشورهای خاورمیانه غیرمتمدن نبودند!حتی نخست‌وزیر کشور بلغارستان درمورد پناهندگان اوکراینی در گستاخی تمام گفت: این‌ها پناهندگانی که ما به آن‌ها عادت داریم نیستند. این‌ها اروپایی هستند، باهوشند، تحصیل‌کرده‌اند، بعضی از آن‌ها برنامه‌نویس هستند. این موج پناهندگان، مانند موج‌های قبلی پناهندگان عادی با گذشته نامعلوم نیست. هیچ کشور اروپایی از این‌ها نمی‌ترسد.این اظهارات در انواع مختلف خود ادامه داشت و حتی یک خبرنگار لهستانی در گزارش خود گفت که «آن چیزی که هیچ‌کس تصورش را نمی‌کرد اتفاق افتاده است و این‌یک کشور جهان سوم نیست، اینجا اروپاست!» یا به طورمثال این جمله «اگرچه جنگ عراق ممکن است فاجعه بوده باشد اما عراق یک سرزمین متمدن نبود.» قلب شمارا به درد می‌آورد؟این اظهارات حتی به نقطه عمل نیز رسید. هندی‌ها (پنجابی) که منتظر عبور از مرز اوکراین-لهستان بودند درهمین حال متوجه شدند که اولویت دولت لهستان پناهندگان سفیدپوست است.درهمین چند سطری که به نگرش غربی‌ها درمورد پناه‌جویان اروپایی اوکراین اشاره کردیم، شدت نژادپرستی آن‌ها مشخص شد. نژادپرستی کثیفی که هرکجا لازم باشد آن را پشت نقاب‌هایشان پنهان می‌کنند و هرکجا خونشان به جوش بیاید یا منفعت شان لگدمال شود، نشانش می‌دهند.

حتی یکی دیگر از کارشناسان شبکه NBC درمورد پناه‌جویان اوکراین گفت: «چیزی که متقاعدکننده است طرز لباس پوشیدن آن‌هاست. این‌ها مردمان برخوردار و از طبقه متوسط هستند و به‌وضوح پناهندگانی نیستند که می‌خواهند از خاورمیانه یا شمال آفریقا فرار کنند.»همچنین شخص دیگری در گفت‌وگو با BBC اظهارکرد که «من خیلی احساساتی شدم، چون می‌بینیم مردم اروپایی با موهای بلوند و چشمان آبی دارند با موشک‌های پوتین کشته می‌شوند.»

 هیچ‌چیز مانند جنگ نمی‌تواند لایه‌های کثیف پنهان‌ غرب را به سطح آورد

هیچ‌چیز نمی‌تواند مانند جنگ لایه‌های کثیف پنهان‌شده جیره‌خواران نظام سلطه جهانی را به سطح آورد. زمانی که در جنگ‌ها دلاوران به میدان می‌روند تا از حق خود دفاع کنند، عده‌ای کروات زده و با ژستی متمدنانه برای خون‌های ریخته شده قهرمانان ابراز غم و اندوه می‌کنند، هرچه رنگ مو و چشم جنگجویان آیا پناه‌جویان روشن‌تر، خونشان رنگین‌تر.یکی از نمونه‌های وقاحت درهمین روزهای اخیر جنگ اوکراین و روسیه همین رفتار نژادپرستانه‌ای بود که برایتان شرح دادیم. ذهن نژادپرستانه برخی از خبرنگاران و سیاستمداران برای مردم دنیا مشخص شد، دستشان رو شد و تفکرات احمقانه و کوته‌بینانه آن‌ها نشان داد که نمی‌توان روی هیچ یک  از نظرات کارشناسی یا تحلیل‌های آن‌ها حساب باز کرد.حال غربی‌ها علی‌رغم اینکه در اتاق فکر رسانه‌هایشان که اکنون به خط مقدم آن‌ها برای مقابله با روسیه تبدیل‌شده است، خطوطی برای تقبیح جنگ ترسیم می‌کنند و سعی دارند روسیه را مقصر تنش فعلی نشان دهند، در اذهان عمومی دنیا بی‌اعتمادی نسبت به این کشور را افزایش می‌دهند و درتلاش هستند مردم را به آن سمتی هدایت کنند که باعث افزایش مقبولیت خودشان شود و دخالت‌ها و اقدامات خودشان طی دهه گذشته برای این آتش‌افروزی پنهان کند.این روزها چنان تعداد انتشار مطالبی که علیه روسیه است افزایش‌یافته که می‌تواند درپوشی برای دخالت‌ غرب در امور کشورهای دنیا، روکشی برای دست‌های آلوده به خون مردم غرب آسیا و راه فراری برای تلاش به‌منظور عضویت جماهیر سابق شوروی در ناتو باشد.هرچند از هرجنبه‌ای بخواهیم جنگ را تحلیل کنیم، درانتها به تقبیح می‌رسیم. اما اگر کمی واقع‌بینانه و از نگاه دو طرف درگیر جنگ به ماجرا بنگریم درمی‌یابیم که جنگ بین اوکراین و روسیه حتی ۱۰ سال هم دیرتر آغازشده است! از زمان انقلاب نارنجی در اوکراین، ریشه این تنش‌ها به‌مرور به خاک روسیه دوانده شد و کسی که برای گسترش این تنش به آن کود می‌داد، غرب بود.

منبع: رسالت

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.