رئیس قوه قضائیه بر رفع معضل معطلی بیش از حد و غیرمتعارف کشتی‌های حامل کالاهای ثبت سفارش شده در لنگرگاه بنادر به‌ویژه بندر شهید رجایی و خساراتی که از این ناحیه به بیت‌المال وارد می‌شود، تاکید کرد.

خسارت ناشی از معطلی نامتعارف کشتی‌ها در بندر به بیت‌المال پذیرفتنی نیست

به گزارش قدس آنلاین، حجت‌الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای در نخستین برنامه از سفر بدون تشریفات خود به استان هرمزگان، به مدت چهار ساعت از مجتمع بندری شهید رجایی بندرعباس به عنوان یکی از مهمترین کریدورهای ترانزیتی بین‌المللی و از قطب‌های واردات کالا به کشور بازدید به عمل آورد.

رئیس دستگاه قضا پیش از بازدید از بندر شهید رجایی در بندرعباس، از طریق دریا به مشاهده وضعیت بنادر و گمرکات استان هرمزگان پرداخت و در جریان فرآیند عبور و مرور و پهلوگیری کشتی‌های باری در این بنادر و گمرکات و سازوکارهای نظارتی و کنترلی موجود در آن‌ها قرار گرفت.

وی همچنین در جریان بازدید از بندر شهید رجایی، از نزدیک در جریان فرآیند امور در بزرگترین بندر تجاری و گمرک کشور و همچنین سازوکارهای مبارزه با قاچاق کالا در بنادر و گمرکات استان هرمزگان قرار گرفت.

«رفع معضل معطلی بیش از حد و غیرمتعارف کشتی‌های حامل کالاهای ثبت سفارش شده در لنگرگاه بنادر به‌ویژه بندر شهید رجایی و خساراتی که از این ناحیه به بیت‌المال وارد می‌شود» از جمله تاکیدات رئیس قوه قضائیه در جریان بازدید از بندر شهید رجایی بود.

حجت‌الاسلام اژه‌ای در همین راستا به مسئولان «وزارت صمت»، «گمرک» و «بانک مرکزی» توصیه کرد که با ایجاد هماهنگی و همگرایی بیشتر میان خود از بروز آسیب‌ها و مشکلاتی نظیر معطل ماندن کشتی‌های حامل کالاهای بعضاً ضروری و مورد نیاز مردم و کشور در لنگرگاه‌های بنادر جلوگیری به عمل آورند.

رئیس دستگاه قضا با بیان اینکه ادارات «گمرک» و «بنادر و دریانوردی» استان هرمزگان در ماه‌های گذشته اقدامات خوبی در راستای تشدید نظارت‌ها برای مقابله با قاچاق و همچنین تسریع در ترخیص کالاها داشته‌اند، سوالاتی را از مسئولان مربوطه درخصوص علت معطلی چند ماهه برخی کشتی‌های حامل کالا در لنگرگاه‌ها مطرح و بیان کرد: اینکه یک کشتی حامل کالای ثبت سفارش شده مدتی در لنگرگاه معطل بماند و محموله آن که بعضاً از نیازهای ضروری کشور و مردم است، تخلیه و ترخیص نشود، قابل قبول نیست و دستگاه‌هایی نظیر «وزارت صمت»، «گمرک» و «بانک مرکزی» باید در این زمینه با یکدیگر هماهنگی و تشریک مساعی بیشتری داشته باشند.

در جریان این بازدید، مسئولان مربوطه در مجتمع بندری شهید رجایی، جریمه تأخیر کشتی‌های متوقف شده در لنگرگاه این مجتمع بندری را روزانه ۲۵ هزار دلار اعلام کردند که رئیس قوه قضائیه بر اتخاذ تدابیر ویژه نظارتی و اجرایی برای جلوگیری از معطلی کشتی‌های حامل کالاهای ثبت سفارش شده و تخلیه و ترخیص سریع محموله‌های آن‌ها تاکید کرد.

رئیس دستگاه قضا همچنین در جریان بازدید از انبارهای کالاهای متروکه و فاسد شده مستقر در بندر شهید رجایی از مسئولان و دست‌اندرکاران سه دستگاه و اداره «بنادر و دریانوردی»، « گمرک» و «اموال تملیکی» خواست از هرگونه اهمال و تأخیر در شناسایی و اعلام کالاهای در معرض فساد به جد پرهیز کنند تا از وارد آمدن خسارت به بیت‌المال جلوگیری به عمل آید و هر سه دستگاه با هم‌افزایی میان یکدیگر به فوریت فهرست کالاهای در معرض انقضاء را برای تعیین تکلیف اعلام کنند.

رئیس قوه قضائیه در همین زمینه گفت: اینکه «اداره بنادر و دریانوردی» در اعلام فهرست کالاهای در معرض فساد موجود در انبارهای بندر به «گمرک»، تأخیر کند و عیناً همین تاخیر نیز از ناحیه «گمرک» در اعلام این قبیل کالاها به «اموال تملیکی» صورت گیرد، به هیچ وجه قابل قبول نیست و نتیجه چنین ناهماهنگی‌ها و کوتاهی‌هایی، وارد آمدن خسارت به بیت‌المال است. 

رئیس عدلیه بنا بر رویکردی که در سفرها و بازدیدهای خود مبنی بر مسئله محوری و تمرکز بر رفع چالش‌ها و معضلات دنبال می‌کند، از مسئولان و دست‌اندرکاران هر سه دستگاه و اداره «بنادر و دریانوردی»، « گمرک» و «اموال تملیکی» خواست با تشریک مساعی و اتخاذ راهکارهای متقن و عملیاتی از بروز ناهماهنگی‌ها و کوتاهی‌هایی که منجر به وارد آمدن صدمه به اموال و کالاهای وارداتی و تحمیل خسارت به بیت‌المال و مردم از این ناحیه می‌شود، پیشگیری به عمل آورند.

حجت‌الاسلام محسنی اژه‌ای همچنین در جریان بازدید خود از مجتمع بندری شهید رجایی، به سراغ چند کانتینر کالاهای متروکه در یکی از انبارهای این مجتمع بندری رفت و سوالاتی در خصوص زمان ورود، علت عدم ترخیص، زمان دقیق اعلام متروکه بودن این کالاها به گمرک و سازمان اموال تملیکی، تعلق کالاها به بخش خصوصی یا دولتی و همچنین چرایی خالی بودن نیمی از ظرفیت برخی کانتینرها، مطرح و تاکید کرد: چنانچه به صاحب کالای فاسد شده دسترسی وجود دارد، ضروری است او را بازخواست کرد و اگر قصور وی مشخص شد باید هزینه امحای کالای فاسد شده را از او ستاند.

رئیس قوه قضائیه با بررسی وضعیت موجود در برخی انبارهای مجتمع بندری شهید رجایی که حاوی کالاهای متروکه و فاسد شده هستند، این رویه را که با صرف هزینه‌های هنگفت، کالایی وارد کشور شود و به سبب ناهماهنگی‌ها یا تخلفات و جرائم رخ داده، ترخیص آن کالا محقق نشود و موجبات فساد و متروکه شدن آن فراهم آید و سپس هزینه‌ای برای امحا، صرف شود، غیرمنطقی و نامعقول دانست و بر اتخاذ تدابیر و راهکارهای ویژه برای جلوگیری از شکل‌گیری چنین رویه‌های زیانباری تاکید کرد.

رئیس قوه قضائیه در ادامه بازدید خود از مجتمع بندری شهید رجایی در یکی از انبارهای این مجتمع بندری که ۴ هزار تن گچ فاسد شده از سال ۹۸ در آن نگهداری می‌شود، حضور یافت و از مسئولین مربوطه در ادارات «بنادر و دریانوردی»، «گمرک» و «اموال تملیکی» استان هرمزگان درباره چرایی وقوع این اتفاق سوالاتی را مطرح و اظهار کرد که تا پایان بازدیدش اسناد و مدارک هر یک از بخش‌های بنادر، گمرک و اموال تملیکی در خصوص این محموله و اقداماتی که روی آن‌ها صورت گرفته است، ارائه شود.

وی همچنین تاکید کرد که در نتیجه همکاری و مساعدت دولت سیزدهم، طی مدت اخیر اقدامات اثربخش و مفیدی در جهت ساماندهی اموال تملیکی و ترخیص کالاها و محموله‌ها از بنادر و کمرگات صورت گرفته است.

فوت صاحب کالا عامل فاسد شدن ۴۰۰۰ تن گچ

رئیس قوه قضائیه در بازدید از مجتمع بندری شهید رجایی بندرعباس هنگامی که در یک انبار اموال متروکه با ۴ هزار تن گچ فاسد مواجه شد همانجا از مسئولان امر علت بروز این اتفاق را جویا شد که در توضیحات عنوان شد صاحب کالا فوت کرده و ورثه دنبال ترخیص کالا نیامده‌اند.

در این بازدید همچنین برخی مسئولین سعی بر این داشتند فاسد شدن ۴ هزار تن گچ را به گردن دیگری بیاندازند که پیگیری‌های رئیس عدلیه و ارائه اسناد نشان داد هم مسئولان بندر و هم گمرک در اعلام‌های خود تاخیر و هر دو مقصر بوده‌اند

منبع: تسنیم

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.