وزیر راه و شهرسازی گفت: بر اساس آمارهای موجود ۸ میلیون مستأجر در کشور وجود دارد که به لحاظ هزینه‌های خانوار حدود ۴۸ درصد درآمد خانواده‌ها به بخش مسکن اختصاص پیدا می‌کند.

۴۸ تا ۷۰ درصد درآمد خانواده‌ها به مسکن اختصاص پیدا می‌کند

به گزارش قدس آنلاین، رستم قاسمی در آیین آغاز عملیات اجرایی ۲۰ هزار واحد طرح جهش تولید ملی مسکن استان مرکزی، اظهار کرد: اکنون ساخت ۸۰۰ هزار واحد مسکونی در کشور در دست اجرا است و تا پایان سال جاری این میزان به یک میلیون واحد می‌رسد. این موضوع با وجود اینکه اقدام ارزشمندی است؛ اما کافی نیست و باید گام‌های بلندتری برداشته شود.

وی با بیان اینکه تاکنون ۵ میلیون نفر در سامانه طرح جهش تولید مسکن کشور ثبت نام کردند و این فرآیند همچنان ادامه دارد، ادامه داد: متقاضی و زمین، دو مولفه مهم در ساخت مسکن هستند. استانداران می‌توانند سهم چهار ساله خود را همزمان آغاز کنند و مشکلی در خصوص تامین اعتبار وجود ندارد و برای متقاضیان مسکن در سال‌های آینده نیز چاره‌اندیشی می‌شود.

وزیر راه و شهرسازی اظهار کرد: بر اساس آمارهای موجود ۸ میلیون مستأجر در کشور وجود دارد که به لحاظ هزینه‌های خانوار حدود ۴۸ درصد درآمد خانواده‌ها به بخش مسکن اختصاص پیدا می‌کند و در شهرهای بزرگ نیز این رقم به ۷۰ درصد می‌رسد. این موضوع یک بحران جدی محسوب می‌شود و در صورت بی‌توجهی به آن قیمت مسکن همچنان افزایش خواهد داشت.

وی بیان کرد: تاکنون یک میلیون مجرد در طرح جهش تولید مسکن در کشور ثبت نام کرده‌اند و باید این مهم مدنظر باشد که نیاز کشور به مسکن زیاد است و تامین آن نیازمند اقدام جدی از سوی تمامی نهادهای مسئول است.

وزیر راه و شهرسازی تأکید کرد: سال آینده ۳۶۰۰ میلیارد ریال اعتبار برای قانون جهش تولید مسکن و ۴۰۰ هزار میلیارد ریال برای ودیعه اجاره مسکن تصویب شده و از مسئولان استانی انتظار می رود در توزیع منابع همکاری لازم را داشته باشند.

قاسمی ادامه داد: در قالب طرح مسکن مهر ۲ میلیون و ۲۰۰ هزار واحد ساخته شده و این طرح با وجود اینکه اقدام مهمی در جهت خانه‌دار شدن مردم بود، نقایصی هم داشت که از تجربیات و نقایص این طرح باید برای اجرای طرح ملی مسکن استفاده شود.

وی با بیان اینکه ساخت چهار میلیون واحد مسکونی در طول چهار سال به این معنی نیست که سالی یک میلیون ساخته و تحویل شود بلکه باید در دو مرحله ۲ میلیونی انجام شود، اضافه کرد: از مسئولان انتظار می‌رود سرعت لازم را در ساخت واحدهای مسکونی به کار گیرند تا مردم امید داشته باشند و تا جایی که می‌توانند سهم استان ها را در جهش تولید مسکن افزایش دهند.

وزیر راه و شهرسازی همچنین گفت: در حال حاضر عملیات ساخت ۲۸ هزار واحد مسکونی در نقاط مختلف شهرهای استان مرکزی جریان دارد. امروز نیز عملیات اجرایی ۲۰ هزار واحد مسکونی طرح جهش تولید مسکن در استان مرکزی آغاز می شود.

قاسمی افزود: زمینی که برای طرح ۸۱۰۰ واحدی استان مرکزی جانمایی شده، آماده و زیرساخت های لازم را دارد و می‌تواند برای متقاضیان آورده و ارزش افزوده نیز داشته باشد. با وجود اینکه هزینه زیرسازی زمین در برخی استان‌ها بسیار بالا است؛ اما در استان مرکزی پایین و قابل قبول ارزیابی می‌شود.

وی ادامه داد: پیمانکار طرح اقدام ملی مسکن در اراک مجموعه بزرگی است که سابقه طولانی در حوزه مسکن‌سازی و دیگر فعالیت‌های عمرانی دارد و انتظار می‌رود این شرکت طرح مذکور را ظرف مدت یک سال و نیم به اتمام برساند و بدون شک این انتظار از توان این شرکت خارج نیست.

گفتنی است؛ شرکت در آیین آغاز عملیات اجرایی طرح ۸۱۰۰ واحدی نهضت ملی مسکن اراک، بازدید از روند اجرایی طرح ۳۰۴۰ واحد مسکونی شهید سلیمانی اراک، بازدید از ۲ واحد تولیدی واگن پارس و هپکو این شهر و حضور در جلسه شورای مسکن استان مرکزی، از دیگر برنامه‌های وزیر راه و شهرسازی در سفر یک روزه به استان مرکزی است.

منبع: ایلنا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.