معاون قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی می‌گوید خوشبختانه با توجه به برگزاری مسابقات به صورت مجازی از شکوهش کاسته نشده است.

برگزاری مجازی مسابقات قرآن از شکوه آن نکاسته است

به گزارش قدس آنلاین،   علیرضا معاف، معاون قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در سخنانی گفت: مسابقات بین‌المللی قرآن در حال حاضر معتبرترین مسابقه جهان اسلام است. زمانی مسابقات عربستان، مصر، مالزی و کشورهای دیگر از مسابقات تهران معتبرتر بودند، اما امروز این مسابقات از اعتبار بیشتری در جهان اسلام برخوردار است که جای تحسین و تقدیر از برگزارکنندگان دارد.

وی اظهار کرد: مسابقات بین‌المللی قرآن پس از پیروزی انقلاب اسلامی تحولات خوبی داشته است؛ به عنوان مثال از حیث رشته‌های قرآنی، زمانی مسابقات محدود به حوزه تلاوت و حفظ بود، اما الآن در حوزه‌های مختلف از جمله تفسیر، مفاهیم و حفظ موضوعی توسعه و موضوع پیدا کرده و ما به سمت مباحث محتوایی‌تر و موضوعی‌تر حرکت کرده‌ایم.

معاون قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، با اشاره به اینکه مسابقات بین‌المللی قرآن درواقع تحقق استراتژی قهرمانان قرآنی است، افزود: رهبر معظم انقلاب اسلامی چندسال قبل فرمودند: «وقتی شما قله‌ها را تکثیر می‌کنید، دامنه‌ها و مجموعه‌های مرتبط با قله‌ها هم توسعه پیدا می‌کنند و جذاب‌تر و زیباتر می‌شوند». در زمینه مسابقات قرآن، این سلسله‌جبالی که شکل می‌گیرد و قهرمانانی که کنار هم قرار می‌گیرند، به جذابیت تصویری که از امر قرائت، تلاوت و حفظ در حوزه قرآن در کشور می‌بینید منجر خواهد شد.

وی عنوان کرد: بسیاری از افرادی که جذب قرآن می‌شوند، ابتدا از مسابقات محله‌ای و دانش‌آموزی و شهرستانی شروع می‌کنند و مسابقه، خاصیت و جذابیتی دارد که باعث می‌شود افراد با قرآن ارتباط برقرار کنند و خیلی از افراد در همین محافل و مسابقات به قرآن جذب شده‌اند.

معاف گفت: امتیازی که مسابقات بین‌المللی قرآن دارد، این است که از سطح شهرستان و استان به کشوری و بین‌المللی می‌رسد و این یک امتیاز مسابقات است و استمرار مسابقات بین‌المللی قرآن و جدیت سازمان اوقاف و امور خیریه در برگزاری مسابقات جای تقدیر دارد و ما به عنوان وزارت ارشاد که سازمان اوقاف دستگاه همکار ماست، بسیار خوشحالیم که این رویداد بزرگ با جذابیت، خلاقیت و شکوه هرچه تمام‌تر برگزار شود.

وی در زمینه برگزاری مسابقات قرآن به صورت مجازی عنوان کرد: خوشبختانه با توجه به برگزاری مسابقات به صورت مجازی از شکوهش کاسته نشده، چون شکوه مسابقات فیزیکال نیست، بلکه به تلاوت‌های برجسته قاریان و حافظانی است که در آن شرکت می‌کنند و همچنان برقرار است.

معاون قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی افزود: اینکه مسابقات قرآن منشأ وحدت و اعتصام به حبل الهی و جمع شدن دور یک مرکز مشترک به نام قرآن می‌شود، حداقل انتظار ما از مسابقات است و بیش از این‌ها می‌شود برای دنیای اسلام از ظرفیت مسابقات بین‌المللی قرآن استفاده کرد و ظرفیت‌های تبلیغی و ترویجی متکثری را برای مسابقات در نظر گرفت.

وی تصریح کرد: روشن است که ما دو مسأله اصلی در تقریب و وحدت در جهان اسلام داریم. یکی موضوع تمسک و توسل به قرآن است و موضوع دیگر اهل بیت و علاقه به عترت حضرت رسول است که در بسیاری از برادران اهل سنت، مانند شیعیان، محبت به اهل بیت وجود دارد.  مسأله قرآن برای وحدت سال‌هاست مطرح است و به عنوان یک کلان استراتژی نظام اسلامی مورد توجه بوده، اما اینکه از مسابقات صرفاً چنین توقعی داشته باشیم این گونه نیست و ان‌شاالله می‌توان طراحی‌های حداکثری برای مسابقات داشت و این ظرفیت در سازمان اوقاف و امور خیریه وجود دارد.

گفتنی است، مرحله نهایی سی و هشتمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن جمهوری اسلامی ایران روزهای نهم تا چهاردهم اسفندماه با حضور ۶۲ شرکت‌کننده از  ۲۹ کشور به صورت غیر حضوری در حال برگزاری است.
منبع: تسنیم
انتهای خبر/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.