رییس فرهنگستان زبان و ادب فارسی با بیان اینکه ادبیات فارسی شکل‌دهنده زیست‌بوم فرهنگی ملت ایران است، گفت: زبان و ادبیات فارسی سرمایه بزرگ معنوی و ملی برای ملت ایران است که باید حفظ شود.

ادبیات فارسی شکل‌دهنده زیست‌بوم فرهنگی ملت ایران است

به گزارش قدس آنلاین، غلامعلی حداد عادل، امروز شنبه ۱۴ اسفند در ارتباط تصویری با مراسم افتتاحیه شانزدهمین گردهمایی بین‌المللی انجمن ترویج زبان و ادب فارسی در دانشگاه بیرجند، اظهار کرد: زبان و ادبیات فارسی یک میراث ناملموس است و شاید اشخاصی که همه چیز را با چشم سر می‌بینند، متوجه اهمیت و ارزش این سرمایه نباشند.

 وی با بیان اینکه این سرمایه بی‌بدیلی است که اگر صدمه ببیند، جانشین ندارد و مانند اقدامات زیست‌محیطی است که وقتی آسیب ببیند به‌راحتی قابل جبران نیست، افزود: استادان توجه داشته باشند که به مبانی و جنبه‌های اصیل زبان فارسی صدمه و خدشه‌ای وارد نشود، اینکه چگونه باید با حفظ اصالت‌ها، نوآوری کرد نیز مطلب دقیق، عمیق و ظریفی است که تنها از عهده اهل فن بر می‌آید و اهل فنی که هم با مبانی ادبیات فارسی سنتی و کهن آشنا باشند و هم در فضای نوآوری تنفس کرده باشد.

رییس فرهنگستان زبان و ادب فارسی با بیان اینکه زبان و ادبیات فارسی شکل‌دهنده زیست‌بوم فرهنگی ملت ایران است که باید حفظ شود و از آسیب، آفت و گزند محصون و محفوظ بماند، تصریح کرد: برای حفظ زبان فارسی و رفع آفت و آسیب این درخت تنومند و پر شاخ و برگ هیچ کسی سزاوارتر از استادان این زبان نیست.

حداد عادل ادامه داد: ما در مجموعه فرهنگستان زبان و ادب فارسی و بنیاد سعدی آمادگی کامل داریم که از نظرات، پیشنهادات، راهنمایی‌ها و راه‌حل‌هایی که استادان عضو انجمن ترویج زبان و ادب فارسی عرضه می‌کنند، استفاده کنیم.

وی بیان کرد: از یک نفر یا تشکل هم کاری ساخته نیست و تشکل‌های علمی و صنفی که بی‌غرضانه و از سر دلسوزی افراد دور هم جمع می‌شوند، می‌توانند باعث هم‌افزایی و کمک به زبان فارسی باشند.

وی گفت: انجمن ترویج زبان و ادب فارسی می‌تواند چنین نقشی را ایفا کند و ضمن رصد فضای تحول زبان و ادبیات فارسی از ریشه‌ها و اصالت‌ها پاسداری و سعی کند این نوآوری به نحوی صورت بگیرد که ارزش‌های کهن محفوظ بماند.

رییس فرهنگستان زبان و ادب فارسی با بیان اینکه باید این ارزش‌ها به نوآوری‌ها گره بخورد و باعث رشد نوآوری‌ها شود، نوآوری هم باعث پژمردگی ریشه زبان اصیل نشود، تصریح کرد: انجمن ترویج زبان و ادب فارسی می‌تواند یک رابط امین و مورد اعتماد بین استادان زبان و ادبیات فارسی، دانشگاه‌ها و موسسات و دستگاه‌های دولتی از جمله وزارت علوم، فرهنگستان و بنیاد سعدی باشد که به این موضوع مربوط هستند.

شانزدهمین گردهمایی بین‌المللی انجمن ترویج زبان و ادب فارسی امروز (چهاردهم اسفند) در دانشگاه بیرجند گشایش یافت. از سال ۱۳۸۳ تاکنون گردهمایی انجمن ترویج زبان و ادب فارسی هر سال در یکی از دانشگاه‌های بزرگ استانی برگزار می‌شود و شانزدهمین مرحله این همایش ۱۴ تا ۱۹ اسفند امسال و با مشارکت جمعی از دانشجویان، استادان، فرهیختگان و مسئولان کشوری و استانی در دانشگاه بیرجند برگزار می‌شود.

منبع: ایسنا

انتهای خبر/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.