ساماندهی تشکیلاتی انجمنهای هنری در خراسان رضوی معطل تصمیم ملی از سوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است تا هنرمندان بتوانند به برنامه های خود در حوزه هنری به صورت نظام‌مند پرداخته و گامهای بلندتری در حوزه هنر بویژه اقتصاد آن بردارند.

انجمن های هنری خراسان رضوی در بلاتکلیفی تشکیلات

به گزارش قدس آنلاین، حدود یک سال از اعلام رسمی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی مبنی بر ساماندهی موسسات هنری زیرمجموعه این وزارتخانه می گذرد اما هنوز خبری از اجرای آن نیست و این موضوع بلاتکلیفی انجمن‌های هنری خراسان رضوی را در پی داشته است.

اواخر سال گذشته اجرای یکی از طرح‌های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی مبنی بر حذف انجمن‌های هنری و تغییر تشکیلاتی آنها در قالب طرحی به نام "ساماندهی موسسات فرهنگی - هنری" مطرح شد که البته بازتابهای مثبت و منفی بسیار به همراه داشت.

اما اکنون اجرای این طرح مسکوت مانده و هنوز مشخص نیست این انجمن‌ها به موسسات فرهنگی و هنری تبدیل می شوند یا اینکه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برنامه دیگری برای آنها دارد.

بلاتکلیفی انجمن ها باعث معطل شدن برخی از برنامه‌های آنها از جمله برگزاری انتخابات هیات مدیره، تشکیل مجمع عمومی و دیگر برنامه‌های آنها شده که تداوم این بلاتکلیفی چندان مناسب وضعیت فعلی هنرمندان آن هم در شرایط سخت کرونایی نیست.

آمادگی برای تبدیل انجمن‌های هنرهای نمایشی به موسسه فرهنگی و هنری 

سرپرست انجمن هنرهای نمایشی خراسان رضوی در این باره گفت: انتخابات رسمی هیات مدیره این انجمن مربوط به سه یا چهار سال قبل است، در این انتخابات افرادی رای آوردند و از بین خود رییس هیات مدیره انتخاب کردند. بعد از یک سال و نیم از برگزاری انتخابات، ۲ نفر از اعضای هیات مدیره استعفا دادند، بنابراین از بین اعضای باقیمانده فرد دیگری به عنوان رییس هیات مدیره انتخاب شد.

کریم جشنی افزود: بعد از شیوع کرونا هم وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی اعلام کرد انجمنهای هنری به موسسات چند منظوره فرهنگی و هنری تغییر وضعیت می‌دهند.

وی ادامه داد: در حال حاضر اقدامات مقدماتی برای تبدیل انجمن هنرهای نمایشی استان به موسسه فرهنگی و هنری انجام شده، اطلاعات مربوطه در سامانه ثبت گشته و کد رهگیری دریافت شده و مهیای برگزاری انتخابات رسمی هستیم.

سرپرست انجمن هنرهای نمایشی خراسان رضوی گفت: هم اکنون انجمن هنرهای نمایشی ۱۵ استان انتخابات هیات مدیره خود را برگزار کرده اند اما هنوز موفق به دریافت پروانه موسسه چند منظوره فرهنگی – هنری نشده اند، خراسان رضوی نیز گاهشمار خود را تدوین و فراخوان هم منتشر کرده است و افرادی هم برای اعضای هیات مدیره جدید اعلام آمادگی کرده اند.

وی افزود: انجمن هنرهای نمایشی خراسان رضوی در انتظار دستور اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی برای برگزاری انتخابات اعضای هیات مدیره و دریافت پروانه موسسه فرهنگی– هنری است.

جشنی به مزایای تبدیل انجمن هنرهای نمایشی به موسسه چند منظوره فرهنگی – هنری اشاره و بیان کرد: بار حقوقی یک موسسه بیشتر از انجمن است و می تواند از حقوق قانونی خود بهره بیشتری در جهت توسعه فعالیتها و حمایتها بردارد.

وی ادامه داد: نزدیک دو سال است که سالنهای تئاتر و مجتمع فرهنگی – هنری امام رضا (ع) مشهد تعطیل و نیمه تعطیل است و فضای لازم برای تمرین نمایش نیست، در این مدت انجمن هنرهای نمایشی استان هیچ بهره برداری اقتصادی نداشته است.

سرپرست انجمن هنرهای نمایشی خراسان رضوی گفت: در صورتی که انجمن تبدیل به موسسه شود می تواند بازوی اجرایی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی در مدیریت سالنهای تئاتر باشد و به صورت رسمی به عرصه آموزش تئاتر وارد شود.

گلایه از بلاتکلیفی انتخابات انجمن موسیقی خراسان رضوی

عضو هیات مدیره انجمن موسیقی خراسان رضوی نیز از بلاتکلیفی انتخابات اعضای هیات مدیره این انجمن گلایه کرد و گفت: به دلیل شرایط کرونایی ۲ سال گذشته و کاهش تمرینات گروهی و دورهمی‌های موسیقی، گروه های موسیقی استان با وجود قابلیتهای بسیار در جشنواره موسیقی امسال کم فروغ بودند.

مجتبی قیطاقی افزود: موسیقی خراسان رضوی همیشه رتبه های برتر را در دوره های گذشته جشنواره موسیقی فجر داشته است، اما امسال دوره خوبی برای موسیقی این استان نبود که یکی از مهمترین دلایل آن نداشتن مکان برای انجام تمرین های گروهی بود.

وی ادامه داد: ساختار انجمن موسیقی به هم ریخته است و در شرایط بلاتکلیفی به سر می برد، این وضعیت باید ساماندهی شود.

روابط عمومی انجمن هنرهای تجسمی خراسان رضوی نیز با ارسال نامه ای به خبرگزاری جمهوری اسلامی در این باره گفته است: با وجود پیگیری های انجام شده اعضای هیات مدیره این انجمن مبنی بر ضرورت تشکیل موسسه چندمنظوره هنرهای تجسمی و معرفی هیات موسس مرتبط به آن به اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی، تاکنون دستوری در این خصوص دریافت نشده است.

این نامه می افزاید: انجمن هنرهای تجسمی استان کماکان منتظر دریافت جوابیه اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی و دستور وزارتخانه برای تشکیل و تاسیس این موسسه است.

برپایی انتخابات انجمن های هنری در آینده نزدیک

مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی در این باره گفت: علت تاخیر در برگزاری انتخابات رییس و اعضای هیات مدیره انجمنهای هنری این است که طبق برنامه‌ریزی جدید وزارتخانه، قرار است این انجمنها به موسسات اختصاصی فرهنگی و هنری هر رشته تبدیل شوند.

محمد حسین زاده افزود: مشکلاتی از نظر حقوقی وجود دارد و طبق آخرین ابلاغیه وزارتخانه، انجمنها باید مسیر جدیدی را برای انتخابات خود طی کنند.

وی ادامه داد:  طبق قول‌هایی که وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به استان داده است، به زودی ابلاغیه جدید برای تعیین تکلیف انجمن های هنری ارسال می شود تا مشکل در این زمینه حل شده و آنها بتوانند انتخابات خود را برگزار کنند.

مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی گفت: نمی توانیم قول بدهیم که چه زمانی وضعیت انجمن ها تعیین تکلیف می شود اما در حال پیگیری برای ابلاغیه جدید در این زمینه هستیم.

منبع: ایرنا
انتهای خبر/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.