قدس آنلاین نگاهی دارد به تیترهای صفحه اول روزنامه های جهان در روز شنبه پنجم مارچ ۲۰۲۲ (چهاردهم اسفند ماه ۱۴۰۰)

مروری بر صفحه اول مطبوعات جهان (شنبه ۱۴ اسفند ۱۴۰۰) + عکس

فایننشیال تایمز

روزنامه فایننشیال تایمز در گزارشی به رکوردشکنی قیمت نان در بازارهای جهانی می پردازد. این بالا رفتن قیمت نان به دلیل به وجود آمدن اختلال در فرآیند صادرات گندم توسط روسیه و اوکراین که هر دو از بزرگترین صادرکنندگان آن در جهان محسوب می شوند اتفاق افتاده است. این روزنامه همچنین به بررسی شکل و تاثیرگذاری تحریم های اقتصادی، فرهنگی و ورزشی غرب بر روسیه می پردازد و همینطور در مقاله ای دیگر می خواهد به این سوال پاسخ دهد که آیا بریتانیا می تواند قید پول هنگفتی که سرمایه گذاران روس در چندین سال گذشته به این کشور وارد کرده اند را بزند؟

وال استریت ژورنال

روزنامه وال استریت ژورنال در گزارشی به عملیات نیروی ویژه ارتش اوکراین در متوقف کردن پیشروی نیروهای روسیه در نزدیکی کیف پایتخت اوکراین می پردازد. این روزنامه همچنین گزارشی از شهر لِویو منتشر کرده که اکنون به مرکز اوکراینی هایی که از خط مقدم عقب نشینی می کنند و شهروندانی که قصد دارند اوکراین را به سمت لهستان ترک کنند تبدیل شده است. در ادامه گفته شده که با اینکه این شهر در مرکز جنگ قرار ندارد اما خود را برای آن آماده می کند. وال استریت ژورنال همچنین در مقاله ای به دلایل عدم استفاده از نام اصلی شرکت اپل در شرق آسیا و استفاده از نام های جایگزین و عجیبی مانند شرکت میوه می پردازد.

پایونیر

روزنامه پایونیر چاپ هند در گزارشی به دانشجوی هندی که در حال گریختن از شهر کیف در میان حملات ارتش روسیه کشته شد پرداخته است. این فرد ۲۱ ساله و دانشجوی رشته پزشکی در دانشگاه کیف بود. این روزنامه همچنین از قول وزیر بهداشت و سلامت هند اعلام کرد که دانشجویان هندی پرتعداد رشته پزشکی که در اوکراین درس می خواندند می توانند در بازگشت به کشورشان درس خود را در دانشگاه های داخلی به اتمام برسانند. پایونیر همچنین به سفر نرندرا مودی نخست وزیر هند به شهر بنارس این کشور نگاهی انداخته که در میان خیل پرشور طرفدارانش در این شهر که به ۳ کیلومتر می رسید اتفاق افتاد.

نیویورک تایمز

روزنامه نیویورک تایمز با انتشار نقشه ای که نشان دهنده چگونگی پیشروی نیروهای نظامی روسیه به داخل کشور اوکراین است و با انتخاب تیتر «با در اختیار گرفتن مرکز هسته ای، روس ها پیش می روند» به موفقیت های ارتش روسیه در میدان نبرد اشاره می کند، که البته نگرانی هایی نیز در جامعه بین المللی به دلیل خطرات انفجار نیروگاه هسته ای در اوکراین به وجود آورد. این روزنامه همچنین از استخدام داوطلبانه هکرها از طرف اوکراین برای ضربه زدن به زیر ساخت های دیجیتالی روسیه خبر می دهد و همچنین کاهش میزان بیکاری در آمریکا به رقم ۳.۸ درصد را مورد تجزیه و تحلیل قرار داده که کمترین میزان از زمان همه گیری کرونا محسوب می شود.

یِنی آسیر

روزنامه ینی آسیر چاپ ترکیه مانند چند روز گذشته صفحه اصلی خود را با پرونده ای به آخرین تحولات جنگ روسیه در اوکراین اختصاص داده است. این روزنامه با انتخاب تیتر «ترس اروپا» به افزایش نگرانی های کشورهای عضو اتحادیه اروپا، با هر روز که از جنگ روسیه در اوکراین می گذرد نگاهی انداخته است. این روزنامه می گوید حمله روسیه به نیروگاه هسته ای اوکراین ترسی را در دل اروپا انداخت که مانند آن را در چند روز گذشته حتی با شروع جنگ اصلی نیز شاهد نبودیم. ینی آسیر همچنین به بررسی دستور رجب طیب اردوغان برای افزایش مجازات جرائم مربوط به خشونت علیه زنان در ترکیه می پردازد.

گاردین

روزنامه گاردین با انتخاب تیتر «هفت روزی که جهان را تکان داد» به مناسبت ورود به هفتمین روز آغاز جنگ روسیه با اوکراین، پرونده ای در این خصوص منتشر کرده است. این روزنامه همچنین با انتخاب تیتر «فاجعه اتمی با اختلاف کمی به خیر گذشت» به آتش سوزی بزرگترین نیروگاه هسته ای اروپا در اوکراین به دلیل تبادل آتش نیروهای روس در این منطقه اشاره می کند. گاردین همچنین در مقاله ای می خواهد به مردانی که نگران گیاهخواری و از دست دادن نیروی خود هستند آموزش های لازم را برای چگونگی داشتن این عادت غذایی بدون از دست دادن توان لازم را ارائه دهد.

لا کروآ

روزنامه لا کروآ چاپ فرانسه شرایط کنونی جنگ در اروپا را بهترین زمان برای مطالعه آثار یکی از نویسندگان بزرگ این کشور می داند. این روزنامه با انتخاب تیتر «امید با برنانوس» به آثار ژرژ برنانوس نویسنده فرانسوی که خود در زمان جنگ جهانی اول سرباز بوده نگاهی می اندازد و معتقد است دیدگاه ضد جنگ او و در عین حال مخالفت دیدگاه او با شکست گرایی یعنی تفکری که کوتاه آمدن را امری سنجیده در مقابل شکست تمام عیار می داند، برای وضعیت کنونی جهان می تواند بسیار آموزنده باشد.

بوستون گلوب

روزنامه بوستون گلوب در گزارشی از تایید حکم اعدام ژوخار سارنائف عامل بمب گذاری در دوی ماراتن شهر بوستون در سال ۲۰۱۳ خبر می دهد. انفجاری که منجر به کشته شدن سه نفر و زخمی شدن ۲۶۰ نفر دیگر شد. این روزنامه همچنین در گزارش خود از بحران اوکراین، به تمجید از رئیس جمهور این کشور یعنی ولودومیر زلنسکی پرداخته و می گوید غرب به واسطه او می تواند تا مدتی نفسی به راحتی بکشد. بوستون گلوب همچنین گزارشی نیز از وضعیت پناهجویانی که از اوکراین فرار کرده اند منتشر کرده و می گوید بسیاری از ان ها احساس ناراحتی و گناه نیز دارند که چرا در کشور نمانده و برای دفاع از اوکراین مبارزه نکرده اند.

نشنال پست

روزنامه نشنال پست چاپ کانادا با انتشار عکسی از یک کودک اوکراینی که سلاح در دست آماده نبرد است، و با انتخاب تیتر «اوکراین در نقطه حیاتی» از آماده شدن یک گروه از شهروندان اوکراینی با سنین مختلف برای دفاع از خاک این کشور خبر می دهد و همینطور می گوید دو گروه از پناهجویان شامل اوکراینی ها و اتباع دیگر کشورها نیز در مرز لهستان حضور دارند تا جان خود را به در ببرند. این روزنامه همچین در مصاحبه با دکتر میکایلو وینیکیژ استاد جامعه شناسی از کیف، صحبت های او را در انتقاد از غرب منتشر کرده است. او می گوید تحریم نه می تواند بازدارنده جنگ باشد و نه پایان دهنده آن، و اگر غرب هنوز متوجه نشده، آن ها هم اکنون نیز در جنگ با روسیه هستند.

ایندیپندنت

روزنامه ایندیپندنت عکسی جالب توجه را در صفحه نخست خود منتشر کرده است. در این عکس خانواده ای اوکراینی در شهر ایرپین در نزدیکی کیف را در حال فرار از خانه خود که در آتش می سوزد نشان می دهد. این روزنامه همچنین حمله روسیه به نیروگاه هسته ای در اوکراین را بی پروا لقب داده و بیانیه سازمان ملل در مورد خوش شانسی جهان برای منفجر نشدن این نیروگاه را بازتاب داده است. ایندیپندنت همچنین در مقاله ای به انتقاد از سهل انگاری بسیاری از کشورها در مورد حل مشکلات روحی و روانی در جامعه خود پرداخته و می گوید اکنون در آستانه پایان همه گیری کرونا بهترین وقت برای بیدار شدن مسئولان برای پیدا کردن راه حلی اساسی برای این معضل است.

تهیه و تنظیم: امیرمحمد سلطانپور

*بازنشر مطالب دپارتمان ترجمه به منزله تأیید یا رد محتوای آن نیست و صرفا جهت آگاهی مخاطبان قدس آنلاین منتشر می‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.