پس از کش و قوس‌های فراوان ماجرای معافیت مالیاتی هنرمندان در بودجه سال آینده، نمایندگان در نشست علنی اول این هفته با معافیت مالیاتی هنرمندان تا سقف ۲۶۰ میلیون تومان درآمد در سال موافقت کردند.

قانونی لازم اما ناپخته

براساس جزء(۱) اصلاحی بند (ق) تبصره (۶) ماده واحده لایحه بودجه ۱۴۰۱ کل کشور؛ معافیت مالیاتی فعالیت‌های مربوط به انتشارات کمک درسی حذف می‌شود و معافیت مالیاتی بازیگران، اجرای صحنه خوانندگی (کنسرت) و تهیه‌کنندگی، نشر و تکثیر و پخش آثار موسیقایی، حراجی آثار هنری موضوع بند (ل) ماده (۱۳۹) قانون مالیات‌های مستقیم فقط تا سقف ۲میلیارد و ۶۰۰ میلیون ریال در سال قابل اعمال است و پس از آن حسب مورد به نرخ قانون مالیات‌های مستقیم مشمول مالیات است.

به باور موافقان این بند، بازیگرانی با درآمدهای چند میلیاردی در سال براساس این قانون از پرداخت مالیات معاف شده بودند اما به باور تهیه‌کنندگان، نمایندگان مجلس به خاطر تعداد انگشت‌شماری بازیگر پردرآمد، به خانواده نحیف سینما ضربه زدند. 

به خاطر یک دستمال که قیصریه را به آتش نمی‌کشند! 

غلامرضا موسوی، رئیس هیئت مدیره اتحادیه صنف تهیه‌کنندگان سینمای ایران معتقد است مجلس با حذف معافیت مالیاتی هنرمندان به خاطر درآمدهای میلیاردی چند بازیگر و سلبریتی، به خانواده سینما آسیب می‌زند. او می‌گوید: ما دو سال کرونایی سخت را پشت سر گذاشتیم و اهالی حوزه فرهنگ و هنر روزهای دشواری داشتند اما عده‌ای از نمایندگان مجلس، این شرایط بد را درک نکردند.

او اضافه می‌کند: تمام سینماهای ما در طول دو سال گذشته متضرر شدند و اغلب هنرمندان، بیکار بودند. نمایندگانی که به حذف معافیت مالیاتی رأی دادند، مسائل عرصه فرهنگ و هنر را به درستی نمی‌شناسند. 

وی درباره دستمزدهای نجومی برخی بازیگران که به خاطر این قانون، فرار مالیاتی می‌کردند می‌گوید: تعداد بازیگرانی که دستمزدهای میلیاردی دارند چند نفر است؟ شاید به تعداد انگشتان یک دست باشد چطور می‌توان حدود ۷هزار نفر از خانواده سینما را مشمول این ماجرا کرد و به داغ این چند نفر سوزاند؟ بایستی تدبیری می‌شد که این تعداد معدود نجومی‌بگیرها مشمول مالیات شوند، به خاطر یک دستمال که قیصریه را به آتش نمی‌کشند!

موسوی با بیان اینکه محاسبات هزینه و آورده در سینما، پیچیده و دشوار است و این طور نیست که درآمدهای سالانه مشخص باشد، خاطرنشان می‌کند: نمایندگان مجلس، مسائل حوزه فرهنگ را به درستی نمی‌شناسند. ممکن است هنرمندی یک سال کار داشته باشد و سه سال بیکار باشد، او مجبور است با درآمد همان یک سال، سه سال بعدی را طی کند چون هنرمندان درآمدهای پایدار و بیمه ندارند. ممکن است نقاشی، یک تابلویش را یک میلیارد تومان بفروشد و تا دو سال نتواند تابلویی بفروشد یا یک خواننده و نوازنده هم، آن‌ها باید سال‌های بیکاریشان را با همان درآمد بگذرانند. 

این تهیه‌کننده سینما این مصوبه را غیرکارشناسی خوانده و توضیح می‌دهد: نمایندگانی که به حذف معافیت مالیاتی هنرمندان رأی داده‌اند، مسائل و مشکلات این عرصه را به درستی نمی‌شناسند.

او می‌گوید: گرفتن مالیات بر ارزش افزوده از مصرف‌کننده، ضربه به حوزه فرهنگ است در حالی که اگر این مبلغ حذف شود به مصرف‌کننده کمک می‌شود چون محصول فرهنگی اعم از کتاب و بلیت سینما برای مخاطب ارزان‌تر تمام می‌شود. ضمن اینکه مجموع مالیاتی که از هنرمندان خواهند گرفت واقعاً مبلغ قابل توجهی در بودجه نخواهد شد اما ضربه سنگینی به تن نحیف و ضعیف سینما و هنر می‌زند.

وی با اشاره به رفت و برگشت‌های چندباره قانون معافیت مالیاتی هنرمندان در مجلس که در نهایت منجر به حذف آن در بودجه سال آینده شده است، یادآور می‌شود: این اتفاق تهیه‌کننده، سرمایه‌گذار و سالن‌ساز سینما را از عرصه فرهنگ و هنر فراری می‌دهد چون این حوزه درآمدهای پایداری ندارد تا مشمول مالیات شود. ضمن اینکه این عزیزان در دو سال کرونایی، خسارت‌های مالی زیادی را متحمل شدند چه تهیه‌کننده‌ها و چه سینماداران، در حالی که نمایندگان مجلس می‌توانستند به آن‌ها یک سال فرصت تنفس بدهند تا سرپا شوند. 

 بار مالیاتی بازیگران روی دوش تهیه‌کننده

محمدرضا مصباح، دیگر تهیه‌کننده سینما نیز با بیان اینکه هنرمندان مانند دیگر اصناف بایستی بابت درآمدهایشان مالیات بدهند، این مصوبه مجلس را یک شوخی خوانده و می‌گوید: قطعاً این بند مالیاتی در قراردادها با بازیگران نمی‌آید و وظیفه پرداخت مالیات از دوش بازیگر برداشته شده و بر عهده تهیه‌کننده خواهد بود چون چنین چیزی مرسوم است که بازیگر قراردادش را بدون مالیات می‌بندد و عملاً بار مالی آن به تهیه‌کننده تحمیل می‌شود.

او اضافه می‌کند: بازیگر می‌گوید دستمزد من فلان قدر است، اگر می‌دهی بازی می‌کنم، تهیه‌کننده هم مجبور است پرداخت کند بدون اینکه در قرارداد با بازیگر بیاید. دستمزد عوامل سینما هم آن قدری نیست که مشمول مالیات شوند، بازیگران هم دستمزدهایشان مشخص است و پایین‌تر از دستمزدشان کار نمی‌کنند بنابراین تهیه‌کننده باید بار مالی مالیات بازیگرانش را تقبل کند.

وی توضیح می‌دهد: فعالیت‌های سالانه تهیه‌کننده‌ها مشخص است و آن‌ها فرار مالیاتی ندارند، مشکل اینجاست که بازیگران در قراردادهایشان زیر بار مالیات نمی‌روند و این بار مالی به تهیه‌کننده اضافه می‌شود. 

او درباره اینکه آیا راه حل قانونی برای این موضوع وجود دارد؟ خاطرنشان می‌کند: این طرح با پژوهش بیشتری باید بررسی می‌شد چون راستی‌آزمایی در قراردادهای بازیگران دشوار است و مباحث فرار مالیاتی در بسیاری از کشورها اتفاق می‌افتد ولی آن‌ها راه چاره دارند که می‌توان از تجربیات آن‌ها استفاده کرد.

وی با بیان اینکه مخاطب این قانون بازیگران و سلبریتی‌ها هستند و قانون خوبی است اما پخته و کامل نیست، یادآور می‌شود: عوامل سینما دستمزد سالانه بالایی ندارند ولی همان طور که اشاره کردم این بار مالیاتی به دوش تهیه‌کننده و پروژه سینمایی می‌افتد نه بازیگر. هزینه ساخت بالا می‌رود و کیفیت در بخش‌های دیگر افت می‌کند، مگر اینکه راه چاره‌ای برای آن بیندیشند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.