وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ایجاد دبیرخانه قوی و سازمان مناسب برای پاسداشت زبان فارسی را مورد تاکید قرار داد و گفت: استفاده از عناوین بیگانه به جای زبان فارسی در سطح شهر، اماکن، محاوره های عمومی و... به هویت ملی و زبان فارسی ضربه می‌زند.

 فرهنگ‌سازی استفاده از زبان فارسی باید در جامعه نهادینه شود

به گزارش قدس آنلاین، محمد مهدی اسماعیلی امروز در نشست شورای هماهنگی پاسداشت زبان فارسی در سالن اجتماعات وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با تبریک اعیاد شعبانیه و روز پاسدار ضمن قدردانی از غلامعلی حداد عادل و مجموعه وی بابت اقدامات در پاسداشت زبان فارسی، گفت: ما نیز بر ایجاد دبیرخانه و سازمان قوی در راستای پاسداشت زبان فارسی در این وزارتخانه تاکید داریم که در دستور کارجدی قرار گیرد.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی در ادامه گسترش، حفاظت را مورد تاکید قرار داد و گفت: صیانت از زبان فارسی و پاسداشت آن به عنوان هویت ملی از دغدغه های اصلی ما است.

اسماعیلی با اشاره به دغدغه ها و مطالبات رهبر معظم انقلاب در پاسداشت زبان فارسی، یادآور شد: معظم له همواره تاکید دارند که زبان فارسی در ۵۰ سال آینده باید به عنوان زبان علمی جهان شود.

رییس شورای فرهنگ عمومی کشور ادامه داد: مطالبات رهبر فرزانه انقلاب که افق آینده را ترسیم کرده است برای ما تکلیف جدی محسوب می شود که باید بتوانیم زمینه ها و لوازمات آن را در حوزه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی فراهم نماییم.

وزیر فرهنگ وارشاد اسلامی با توصیه به همه مسئولان و آحاد مردم برای اهتمام ویژه به استفاده از زبان فارسی، تصریح کرد: افرادی که به عمد از کلمات فارسی استفاده نکنند در واقع به هویت ملی و زبان فارسی توهین کرده اند.

رئیس شورای هماهنگی پاسداشت زبان فارسی با تاکید براینکه باید به وجود زبان فارسی و هویت ملی افتخار کنیم، اظهارداشت: نباید اجازه دهیم دیگران به نیت مختلف از جمله سواستفاده مالی، نصب تابلو بر سردر مغازه ها، ساخت ساختمان ها و... با به کار بردن عناوین بیگانه به هویت ملی ما ضربه بزنند.

اسماعیلی فرهنگ سازی در استفاده از زبان فارسی در تمامی امور را مورد تاکید قرار داد و گفت: قانون بر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تکلیف کرده که در موضوع رعایت پاسداشت زبان فارسی در همه امور نظارت کامل داشته باشد و در مواردی هم‌که نیاز است براساس قوانین برخورد نماید.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی یادآور شد: در این وزارتخانه بر رعایت پاسداشت و استفاده از زبان فارسی در امور چاپ کتاب، تولیدات محصولات فرهنکی، هنری و سینمایی و ... تاکید شده و چنانچه مواردی خلاف آن مشاهده یا گزارش شود قطعا اقدام لازم صورت خواهد گرفت.

اسماعیلی تاکید کرد: تمامی حوزه های فرهنک، هنر و رسانه باید نسبت به پاسداشت زبان فارسی و صیانت از آن در تولیدات خود دقت لازم را بعمل آورند.

عضو کابینه دولت مردمی به برگزاری جلسات هیات دولت اشاره کرد و گفت: آیت الله رییسی رییس جمهور همواره در تمامی جلسات بر پاسداشت زبان فارسی تاکید می کنند.

اسماعیلی تاکید کرد: ملت ما بر ایرانی بودن و داشتن زبان فارسی به عنوان هویت ملی افتخار می کنند چراکه زبان فارسی زبان هویتی و علمی ما است.

۶۵ هزار کلمه بیگانه معادل سازی فارسی شد

رییس فرهنگستان ادب و زبان فارسی هم در این نشست با اشاره به اقدامات انجام گرفته توسط دستگاه های مختلف در جهت پاسداشت زبان فارسی، گفت: تاکنون حدود ۶۵ هزار کلمه و اصطلاح بیگانه در سطح کشور معاول سازی فارسی وجایگزین شده است.

غلامعلی حدادعادل به پخش آگهی های صداوسیما و تیزرهای تبلیغاتی همزمان با دهه مبارک فجر انقلاب اسلامی اشاره کرد و گفت: تمامی آگهی ها در این ایام مزین به پرچم سه رنگ جمهوری اسلامی ایران بودند که این خود نشانگر تعصب وطنی و فرهنگ سازی است.

به گفته وی، باتوجه به گزارشات موجود خوشبختانه صداوسیما طی یک سال اخیر جهت گیری های خوبی را در پاسداشت زبان فارسی داشته که البته باید در مواردی هم بیشتر توجه و رعایت شود.

رییس فرهنگستان ادب و زبان فارسی استفاده زبان محاوره ای در برخی آگهی های دولتی مجازی و مکتوب را مورد انتقاد قرار داد و تصریح کرد: در دهه های اخیر شکسته نویسی در آکهی ها باب شده که باید نحوه ارائه این نوع آگهی ها نیز برچیده و خط و زبان فارسی مناسب جایگزین شود.

به گفته حدال عادل باید در آگهی های تبلیغاتی استفاده از زبان مشترک فارسی رعایت شود تا شاهد ترویج و رواج زبان و اصطلاحات بیگانه در سطح جامعه نباشیم.

رییس فرهنگستان زبان و ادب فارسی همچنین به افزایش نصب تابلو با عناوین بیگانه بر سردر مغازه ها و سطح شهر اشاره کرد و خواستار جمع آوری و فکر جدی برای عدم نصب اینگونه تابلوها در سطح کشور شد.

منبع: ایرنا

انتهای خبر/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.