برای چند نفر از مدیران شرکت عمران شهر جدید گلبهار که دست به تخلف‌های مادی زده بودند پرونده‌ای در دادسرای مشهد مفتوح و ماجرا در دست رسیدگی قرار گرفت.

احضار برخی کارمندان شرکت عمران گلبهار به اتهام ویژه‌خواری

ذبح بیت‌المال به نفع عده‌ای خاص

اواخر شهریور سال جاری بود که خبر دستگیری مدیرعامل وقت شرکت عمران شهر جدید گلبهار به خاطر اتهام‌های مالی رسانه‌ای شد. این ماجرا پس از ماه‌ها رصد اقدام‌های خلاف قانون وی توسط دستگاه‌های نظارتی سرانجام با دستور مقام قضایی در دادسرای مشهد به صورت غافلگیرانه صورت گرفت.
این فرد تنها بازداشتی پرونده نبود و در کنار او دو معاونش هم که در اقدام‌های صورت گرفته دخالت داشتند دستگیر و پای میز محاکمه کشیده شدند.

براساس بررسی‌ها این پرونده از ابعاد گسترده‌ای برخوردار بود که رسیدگی به تمامی زوایای آن زمان می‌برد، اما یکی از اتهام‌های مدیران بازداشت شده اختلاس بود. یکی از دلایل انتساب این اتهام به افراد مذکور رد کردن چند صد ساعت اضافه‌کاری در ماه برای برخی نورچشمی‌ها بود که جمع زدن ساعت‌ها نمایان کرد رقم قابل‌توجهی از بیت‌المال تضییع شده است.

ماجرای دستگیری مدیران هلال‌احمر خراسان رضوی هم در همان روزها رسانه‌ای شد که در آن خبر آمده بود: از مدت‌ها پیش به واسطه برخی سوءجریان‌های ایـجـاد شــده در هلال‌احمر خــراســان رضــوی، ســربــازان گـمـنـام امـــام زمـــان(عـــج) در سـازمـان اطلاعات سپاه خراسان تمامی تحرکات افـراد مـد نظر را بـه دقــت تحت رصــد و کنترل خود گرفتند. از سوی دیگر تمامی مراحل کار با مقام قضایی در دادســرای عمومی و انقلاب مشهد هماهنگ شد.

رصد دقیق ماجرا مشخص کرد سه نفر از مسئولان ارشد هلال‌احمر در سازمان مرکزی و یک مدیر دیگر در هلال‌احمر مشهد در اقدام‌های غیرقانونی رخ داده دخیل هستند که هر چهار نفر در پی یک عملیات غافلگیرانه دستگیر شدند. از سـوی دیگر شنیده‌ها حاکی از آن بود که بــرای بـررسـی بیشتر روی برخی اسـنـاد، دفتر کار تعدادی از مسئولان در هلال‌احمر استان پلمب شد.

این پرونده هم وقتی مورد رسیدگی قرار گرفت وجه اشتراکی با پرونده مدیران شرکت عمران مسکن شهر جدید گلبهار داشت چراکه اسناد استخراج شده به این واقعیت تلخ اشاره داشت که مدیران وقت هلال‌احمر خراسان رضوی هم در یکی از اقدام‌های خلاف قانون رخ داده دست به این کار زده و برای برخی‌ها اضافه‌کاری‌های غیرواقعی در ماه ثبت کرده و در ازای آن میلیون‌ها تومان از حساب بیت‌المال برای کاری که نکرده بودند خارج شده بود.

تکرار تخلف

اما هنوز ۶ ماه از پرونده مفتوح مدیران وقت شرکت عمران شهر جدید گلبهار و معارفه مدیر جدید نگذشته بود که بازهم مستندات ضابطان قضایی روی میز یکی از شعبه‌های بازپرسی قرار گرفت. 

وقتی مقام قضایی مستندات را به دقت مورد بازخوانی قرار داد مشخص شد بازهم رویه ناسالم گذشته در این دوره مدیریتی تکرار و برای برخی از مدیران و کارمندان شرکت عمران شهر جدید گلبهار اضافه‌کاری‌های غیرواقعی رد شده است.

همچنین برای هر ساعت اضافه‌کاری خلاف واقع هم به افراد دخیل در ماجرا حدود ۳۱هزارتومان وجه پرداخت شده بود.از همین رو دستور جمع‌آوری نامحسوس اطلاعات بیشتر در این زمینه صادر و پس از چند روز پیگیری درنهایت معلوم شد با اطلاع مدیران این شرکت برای هفت نفر اضافه‌کار خلاف واقع در ماه رد می‌شده که از ۸۴ ساعت در ماه شروع و برای برخی تا ۱۳۶ ساعت در ماه اضافه‌کار خلاف واقع ثبت و هزینه آن هم به حساب افراد متخلف واریز می‌شده است.

در حالی که این اقدام از موارد اتهامی اختلاس بود، با دستور بازپرس پرونده تمامی متهمان پرونده به دستگاه قضایی احضار شدند.

پس از حضور این افراد در شعبه بازپرسی به تمامی آن‌ها که در میانشان یکی از مدیران ارشد شرکت عمران شهر جدید گلبهار هم حضور داشت تفهیم اتهام شد.

در حالی که روند رسیدگی قضایی این پرونده در دستور کار مقام قضایی قرار دارد، اما باید توجه داشت که برخی جرایم زمانی به وقوع می‌پیوندد که متولیان نظارت داخل سازمانی به وظیفه خود به دقت عمل نکرده باشند. 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.