مسجد قبا این روزها مامن امن بی‌پناهان اصفهان شده تا ثابت کند مساجد باید به نقش حداکثری خود علاوه بر کارکرد عرف و معمولی برسند که نقش خطیر ائمه جماعات نیز در مسیر تحقق آن و کاهش آسیب‌های اجتماعی غیر قابل چشم پوشی است.

مسجدی که خانه پدری شد/ سقفی برای خیال آسوده در آغوش کرامتی بی‌انتها

به گزارش قدس آنلاین، سقفی برای خیال آسوده در آغوش کرامتی بی‌انتها میزبان بی‌پناهان اصفهان شده که خانه خدا را مأمن امن خود می‌دانند؛ خانه‌ای که از دیرباز به نام خالق مهربان و هستی بخش‌ سند خورده و امروزه «خانه پدری» را در خود جای داده است.

مصلای مسجد قبا واقع در شمال شهر اصفهان حدود یک ماهی است که علاوه بر برگزاری نماز جماعت، رسالت کمک به همنوعان و بی‌سرپناهان را  به عنوان جزئی از عبادت و کارکرد اصلی مساجد به منصه ظهور رسانده است.  

«در واقع عبادت و راز و نیاز یک کارکرد حداقلی مسجد است در صورتی که مساجد در جامعه اسلامی نقش فراتری دارند؛ مساجد از صدر اسلام در مسائل و مشکلات مردم از قبیل معیشت، ازدواج و رسیدگی به مصدومان جنگ و رفع اختلاف نقش اساسی داشتند تا محلی برای رسیدگی به امور خلق خداباشد؛ از این  رو تلاش کردم تا مساجد به نقش حداکثری خود علاوه بر کارکرد عرف و معمولی نائل شوند.»

چنین عقیده‌ای نقطه عطف آغاز ایجاد «خانه پدری» و اسکان شبانه کارتن‌خواب‌ها در مصلای مسجد قبا ملک‌شهر اصفهان توسط حجت‌الاسلام روح‌الله فیاض شده است؛   وی ۳ ماه پیش مسؤولیت امام جمعه مسجد ملک شهر را عهده‌دار شد؛ وی از ابتدای شروع به کار خود تصمیم گرفت اگر جایی باری بر زمین مانده، آن را بلند کند و در این میان، مساجد نیز باید نقش اساسی ایفا کنند؛ به همین دلیل بود که اسکان شبانه بی‌خانمان‌ها و رسیدگی به کودکان کار را در کنار سایر انجمن‌ها و خیریه‌ها در برنامه مسجد قرار دهد.

خانه‌ خدا پناه بی‌خانمان‌ها شد

حجت الاسلام سید روح‌الله فیاض،  امام جمعه ملک‌شهر در خصوص چگونگی روند این اقدام می‌گوید: از اواخر بهمن‌ماه در ۲ بخش کارتن‌خواب‌ها و کودکان کار فعالیت خود را همراه با گروه‌های جهادی و خیریه‌ها آغاز کردیم و با استفاده از یک دستگاه اتوبوس که شهرداری در اختیار ما قرار داده است، شب‌ها به حاشیه شهر به ویژه منطقه ۱۴ می‌رفتیم و بدون هیچ اجباری از آن‌ها دعوت می‌کردیم.  

وی ادامه می‌دهد: بعد از پذیرش، یک دست لباس نو به آن‌ها اهدا می‌شود؛ استحمام، اصلاح مو و صورت انجام و با غذایی گرم از آن‌ها پذیرایی می‌شود، اضافه بر این، یک مددکار بهزیستی هر شب در این مسجد برای صحت و سلامتی‌شان مستقر است؛ با یک مرکز ترک اعتیاد هم هماهنگی شده که به صورت رایگان افرادی که مایل به ترک هستند را پذیرش کند و در صورت ترک اعتیاد هم به آن‌ها تضمینی برای فراهم کردن زمینه اشتغال داده می‌شود.

فیاض با بیان اینکه با دادستانی و نیروی انتظامی هماهنگی‌های لازم انجام شده است، می‌گوید: اجرای آن کاملا مردمی است و تاکنون بازخورد مثبتی از سوی مردم و بی‌خانمان‌ها دریافت کردیم و ثابت خواهیم کرد که این کار شدنی است؛ این افراد بی‌پناه و از همه جا طرد شده احتیاج به توجه، پناه و محبت دارند؛ این‌ها زمانی که به مسجد می‌آیند، با حالتی تعجب و شوک از این کرامت و محبت خوشحال می‌شوند و دیدگاه آن‌ها نیز تغییر می‌کند.

سرآغاز جذب حداکثری  با ظرفیت ائمه جماعات

امام جمعه ملک‌شهر از اولین برخورد کارتن‌خواب‌ها می‌گوید: یکی از آن‌ها زمانی که وارد مسجد شد گفت: «من کلا از آخوندها خوشم نمی‌آمد و میانه خوبی با آن‌ها نداشتم و چنین برخوردی باعث شد نگاه ما به روحانیت، دین و مذهب تغییر کند» که این یک بازخورد مشترک در بین آن‌ها است.  

وی خاطر نشان می‌کند: ائمه جماعات ظرفیت بسیاری در کاهش آسیب‌های اجتماعی دارند و لفظ «امام» بار اجتماعی بالایی دارد که به عبارتی امام، جلودار و پیشرو و الگوی یک جامعه قرار می‌گیرد و سایر افراد را رهبری می‌کند؛ بنابراین ائمه جماعات ظرفیت متعالی در عرصه خدمات اجتماعی از جمله اشتغال‌زایی و رسیدگی به محرومان خواهند داشت.

فیاض معتقد است که اسکان بی‌خانمان‌ها و اجرای برنامه‌های فرهنگی و اجتماعی برای کودکان کار در مسجد ملک‌شهر بی‌سابقه به شمار می‌رود و بیان می‌کند: در ابتدای امر نیز اعلام آمادگی به دستگاه‌های مربوطه و در اختیار قرار دادن مکان مسجد انجام شد، اما استقبالی از سوی نهادهای ذی‌ربط دیده نشد؛ در صورتی که انتظارمان این بود که سازمان‌های مربوطه با خدمات اجتماعی به میدان بیایند و اوامر اجرایی در دست آن‌ها باشد؛ البته شهرداری برای ایاب و ذهاب سرویس رفت و برگشت در اختیار گذاشته، اما سایر نهادها با اینکه قول همکاری دادند تاکنون اقدامی نکردند.  

سرمایه‌گذاری فرهنگی برای کودکان و نوجوانان

صدای خنده کودکان در «خانه پدری» چاشنی چشم روشنی این خانه شده است که هر شامگاه به اشتیاق آموزش و یادگیری پا به این خانه می‌گذارند؛ امام جمعه ملک‌شهر در خصوص کودکان کار می‌گوید: اغلب آن‌ها خانواده و محلی برای سکونت دارند و به همین خاطر در این مسجد تنها برای آموزش و بازی می‌آیند.

«دو نفر از بچه‌های کودکان کار با اهدای دفتر نقاشی و مدادرنگی که طرح‌های مختلفی روی جلد آن‌ها بود، سراغ طرح جلدی را می‌گرفتند که عکس شهید حاج قاسم بر روی آن‌ها نقش بسته باشد و با وجود اینکه از خانواده‌ای اهل سنت هستند، علاقه‌شان به شهید حاج قاسم قابل تأمل است.» وی با چنین خاطره‌ای در واقع به تأکید مقام معظم رهبری مبنی بر اهمیت نقش مقاومت فرهنگی و تربیت نوجوان و کودکان برای شکل‌گیری ذهنیت آن‌ها در این دوران اشاره می‌کند که رهبر معظم انقلاب فرمودند: «مقاومت فرهنگی، خاکریزی در برابر نفوذ نرم دشمنان است و نقش مساجد در تقویت این خاکریز، دوچندان است».

فیاض یادآور می‌شود: ایشان بارها در صحبت‌های خود به نقش هدایت‌گری و میدانی روحانیت در عرصه‌ی خدمات اجتماعی، تأکید کردند که «حضور طلاب در خدمات‌رسانی به مردم، مدرسه‌سازی، بیمارستان‌سازی، کمک به مردم هنگام حوادث و دیگر عرصه‌ها، نیروهای مردمی را نیز به صحنه می‌آورد و منشأ خدمات خواهد شد»، بنابراین نباید از این نقش خطیر در کاهش آسیب‌های اجتماعی چشم‌پوشی کرد.

نقش ائمه جماعات در کاهش آسیب‌های اجتماعی

حجت‌الاسلام سید احمد محمودی، امام جمعه موقت اصفهان نیز در پاسخ به نقش ائمه جماعات در کاهش آسیب‌های اجتماعی می‌گوید: مسجد یک پایگاه و قطب اجتماعی و فرهنگی است که صرفا برای خواندن نماز نیست و حتی مشکلات معیشتی مردم نیز در مساجد حل می‌شد.

وی بر این باور است که مسجد محلی برای تجمع مؤمنان است تا از مشکلات یکدیگر اطلاع پیدا کنند و یاری‌رسان یکدیگر باشند؛ در واقع مسجد صرفا برای خواندن چند رکعت نماز خلاصه نشده و باید مرکزی باشد که مردم بتوانند مراجعه کنند، شغل ایجاد کنند، مشکلات محله و منطقه را بدانند و حل کنند و برای رفع مشکلات سازوکاری را تعریف و ارائه دهند.

محمودی نمونه موفق این همکاری‌ها و مشارکت مردم را در زمان کرونا عنوان می‌کند و می‌گوید: با همکاری و هم‌افزایی مساجد و کانون‌های مختلف، شناسایی صحیح در راستای کمک مؤمنانه با توزیع بسته‌های معیشتی انجام شد و این یکی از نمونه‌های موفق مشارکت مساجد در فعالیت‌های اجتماعی است.

 در جامعه اسلامی و شیعی تأکید بر همدلی و همراهی و کرامت انسانی به توصیه پیشوایان دینی همیشه در اولویت فرایض قرار گرفته که  برخی از روحانیون از ویژگی‌های بسیج‌کنندگی و ارتباطات اجتماعی برخوردارند و می‌توانند نقش‌های مختلف را در مساجد پیگیری کنند.

در همین‌باره، امام خمینی(ره)، ضمن تأکید بر حضور روحانیون در امور اجتماعی و سیاسی، می‌فرمایند: «پیغمبر سفارش کرده است که باید اهتمام به امور مسلمین داشته باشید ... امور مسلمین عبارت از امور سیاسی، اجتماعی و گرفتاری‌های آن‌ها است»؛ از این رو اهتمام به رفع مشکلات مردم از اقشار مختلف جامعه از جمله بی‌خانمان‌ها و کارتن‌خواب‌ها در احیای کارکرد اصلی مساجد مانند اقدام به اسکان این افراد در «خانه پدری» می‌تواند سرآغاز تغییردیدگاه و جذب حداکثری به روحانیت و مساجد قلمداد کرد.    

منبغ: فارس

انتهای خبر/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.