۲۴ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۰:۰۴
کد خبر: 791216

از آنجایی که تخمین زده می شود که حدود ۲ میلیون پناهنده اوکراینی به کشورهای اتحادیه اروپا و کشورهای اطراف آن سرازیر شوند، بطور واضح میتوان گفت که یک بحران سفری دیگر (از طرفی یک بحران سیاسی عظیم) جایگزین پاندمی کووید ۱۹ برای مهاجرت شده است.

سفر به اروپا زیر سایه جنگ روسیه و اوکراین

طی آخرین پیش بینی بلند مدت انجمن بین‌المللی حمل ‌ونقل هوایی (IATA) برای سفرهای هوایی در سال ۲۰۲۴، این سازمان اعلام داشت که انتظار میرود تعداد مسافران از ۴ میلیارد نفر (بیش از دوران قبل از کووید ۱۹) نیز فراتر برود.

افزایش قیمت سوخت باعث افزایش هزینه‌های سفر می شود

قیمت جهانی نفت خام در روز چهارشنبه به بیش از ۱۱۰ دلار در هر بشکه افزایش یافت چرا که سرمایه گذاران نگران محدود شدن و یا توقف صادرات انرژی از روسیه در نتیجه درگیری این کشور با اوکراین هستند.

این افزایش و رشد قیمت‌، هر نوع سفر به اروپا را تحت تاثیر قرار داده و منجر به گرانی سفر خواهد شد. از طرفی با بسته شدن مرز هوایی روسیه، پروازها مجبور به دور زدن مسیر هوایی شده و این افزایش طول مسیر هوایی به معنای سوخت بیشتر و در نتیجه افزایش قیمت است که عواقب این گرانی، به مصرف کننده تحمیل خواهد شد. البته میتوان، با توجه داشتن به نکاتی، برای سفر ارزان به اروپا و گشت‌ و گذار در شهرهای مختلف آن، در هزینه ها صرفه جویی نمود.

لوفت هانزا (Lufthansa Airline)، بزرگترین شرکت هواپیمایی اروپایی، اعلام داشت که دور زدن مسیر هوایی کشورهای آسیایی، مبلغی برابر با میلیون‌ها یورو در ماه هزینه دربر دارد. رمکو استینبرگن، مدیر ارشد مالی شرکت هواپیمایی لوفت‌هانزا نیز خطاب به خبرنگاران در جریان بروزرسانی درآمد شرکت در روز پنج‌شنبه گفت، که این شرکت برای جبران افزایش قیمت سوخت و سایر هزینه‌های جانبی، محبور است که قیمت بلیت‌ها را افزایش دهد.

این افزایش نرخ بلیت و کرایه‌ها می تواند منجر به کاهش میزان تقاضا برای سفر شود و این امر خبر بدی برای صنعتی است که در حال تلاش برای جبران خسارات ناشی از پاندمی کووید ۱۹ در کنار خسارات ناشی از تورم اقتصادی است.

ترس از ناامنی نیز می تواند میزان تقاضا را کاهش دهد.

آژانس ایمنی هوانوردی اروپا موسوم به یاسا (EASA)، نسبت به احتمال خطر بالا برای هواپیماهای غیر نظامی که در نزدیکی مرز هوایی اوکراین پرواز میکنند، هشدار داده است. مرز هوایی روسیه، بلاروس، لهستان، اسلواکی، مجارستان، رومانی و مولداوی نیز در لیست مناطق هوایی خطرناک قرار دارند.

آژانس ایمنی هوانوردی اروپا  در روز جمعه، اندازه‌ی منطقه هشدار و خطر در اطراف اوکراین را دو برابر کرد و از نفوذ موشک‌های میان برد به حریم هوایی این کشور ابراز نگرانی کرد. این آژانس بویژه افزود: " خطر هدف‌گیری عمدی و شناسایی نادرست هواپیماهای غیرنظامی در حریم هوایی اوکراین وجود دارد."

پس از سرنگونی پرواز MH۱۷ خطوط هوایی مالزی در سال ۲۰۱۴ بر فراز شرق اوکراین که منجر به کشته شدن ۲۹۸ نفر شد، دیگر نباید سهل‌انگارانه از هشدارهای آژانس یاسا عبور کرد. چرا که بازرسان بعد از این حادثه اعلام کردند که موشکی که این هواپیما را ساقط کرده بود، از سامانه موشکی تیپ ۵۳ ضد هوایی روسیه شلیک شده بود. این امر می تواند بر نگرانی مسافرین و خدمه پرواز که تا قبل از این از خطر ابتلا به کرونا نگران بودند بیفزاید.

لغو سفرهای دریایی

خطوط کشتی‌های کروز نیز نسبت به این وضعیت جدید واکنش نشان داده اند. خطوط کشتی‌های کروز نروژی در روز پنجشنبه تمام سفرهای خود به روسیه را لغو کرده و اعلام کرد که امسال هیچ یک از کشتی‌ها در بندر سن پترزبورگ تردد نخواهند کرد.

شرکت کروز Phoenix Reisen، یک شرکت آلمانی است که خدمات سفرهای دریایی و کشتی‌رانی ارائه میدهد اعلام کرد که تورهای مسافرتی خود طی ماه‌های آوریل و می در رودخانه ولگای روسیه را لغو کرده است. سخنگوی این شرکت گفت که محدودیت‌های بیشتری نیز ممکن است اعمال شود.

آیا حریم هوایی روسیه بسته شده است؟

در پی شروع جنگ و در اثر تحریم‌ از سوی آمریکا، اتحادیه اروپا و کانادا، حریم هوایی روسیه بروی اکثر خطوط هوایی بسته شده و این بدان معناست که برخی از سفرها مانند تهران به استکهلم، بسیار طولانی‌تر و پرهزینه‌تر خواهد بود.

هیچ کس حس ناامنی وعدم اطمینان را دوست ندارد.

از سرمایه‌گذاران گرفته تا مسافران، هیچکسی حس ناامنی وعدم اطمینان را دوست ندارد. جنگ روسیه در اکراین نیز بر واقعیت این امر افزوده است. این بی ثباتی و عدم اطمینان میتواند پروسه اخذ ویزای شینگن را دشوار کرده و بر روی هزینه ویزای شینگن نیز تاثیر بگذارد. البته طبق گذشته شرایطی وجود دارد که ویزای شینگن با هزینه کمتر یا بدون هزینه میتوان تهیه نمود.

شرکت‌های مسافرتی نیز شاهد کاهش قیمت سهام خود بوده‌اند. شرکت بین المللی هواپیمایی بریتیش ایرویز در ماه فوریه ۵ درصد از ارزش سهام خود را از دست داده است. ارزش سهام لوفت هانزا، بزرگترین شرکت هواپیمایی اروپایی نیز از زمان ورود نیروهای روسی به اوکراین، ۱۴ درصد سقوط کرده است. هواپیمایی ایزی جت بریتانیا نیز از این قاعده مستثنی نبوده است.

آژانس‌های مسافرتی روزانه تماس‌های متعددی از سوی مشتریان خود مبنی بر نگرانی آنها در مورد قطعی بودن یا لغو پروازشان دریافت میکنند. این در حالیست که تمامی تورهای مسافرتی به اوکراین و روسیه لغو شده‌اند. در حال حاضر هیچ تور مسافرتی به اوکراین یا روسیه انجام نمیشود و پیش بینی ما این است که در کوتاه مدت با کاهش میزان سفر به سایر نقاط اروپا نیز مواجه خواهیم بود.

 البته سفر و گذراندن تعطیلات با توجه به وضعیت اسفبار مردم اوکراین و فاجعه انسانی عظیمی که در حال حاضر در امتداد مرزهای این کشور در حال رخ دادن است به هیچ وجه الزامی نیست، اما تأثیر مخربی که تهاجم روسیه به اوکراین می تواند بر صنعت گردشگری و مسافرت داشته باشد قابل انکار نیست.

کووید-۱۹ هنوز پابرجاست و بحران پناهندگان می تواند شرایط را بدتر کند.

با اینکه همه گیری کووید ۱۹، کل جهان را با محدودیت‌های سفر و قرنطینه خانگی مواجه کرده، اما با توجه به واکسیناسیون انجام شده، سازمان‌های مسافرتی از دولت‌ها می‌خواستند که محدودیت‌های سفر مرتبط با کووید۱۹ را لغو کنند و از طرفی جوامع و کشورهای مختلف نیز امیدوار بودند که بتوانند بزودی به حالت عادی زندگی خود برگردند. با توجه به این شرایط، سازمان بهداشت جهانی هشدار داد که بحران ورود پناهجویان از اوکراین میتواند شیوع ویروس کرونا را تسهیل کند و جهان را با بحرانی جدید روبرو سازد.

آینده برای مسافران چگونه است؟

هیچ کس از آینده خبر ندارد اما وقتی صحبت از سفر به میان می‌آید، کارشناسان میتوانند پیش بینی‌های درستی انجام دهند. ممنوعیت سفرهای هوایی بدلیل محدود بودن حریم هوایی، سفر به همه کشورهای اروپایی و بریتانیا را تحت تاثیر قرار خواهد داد. نوسانات بورس، ارزش سهام شرکت‌ها، قیمت ارز و نفت همگی بر صنعت گردشگری و مسافرت و مشاغلی مانند هتلداری و رستورانداری تاثیر خواهد گذاشت.

حمله روسیه به اوکراین چگونه می تواند تعطیلات تابستانی شما را بهم بریزد

آیا بحران روسیه بر تعطیلات یا سفر تابستانی شما تأثیر خواهد گذاشت؟ کارشناسان می گویند اگر قصد سفر به اروپا را داشته باشید، قطعا بله.

اگرچه حمله روسیه به اوکراین در مراحل اولیه خود است، بسیاری معتقدند که این امر، سفر به تمام کشورهای اروپایی را تحت تأثیر خود قرار خواهد داد.

لغو سفرها و نواسانات قیمت تا این لحظه بسیار کم بوده است. اما اگر این بحران تشدید شود ممکن است شاهد تغییرات گسترده‌تری نیز باشیم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.